Nieuwe LawBreakers gameplay om van te smullen [Gespeeld op E3 2017]

Preview
donderdag, 22 juni 2017 om 17:11
xgn google image
Met games als Battleborn en Overwatch werd aan de term team-based shooter een andere draai gegeven. Flitsend snelle actie die samenwerking vereist om de mond van de tegenstander te snoeren. 8 augustus borduurt dit subgenre voort met een nieuwe titel. Wij gingen met de LawBreakers gameplay aan de slag om te kijken of dit net zoveel faam verdient.
LawBreakers staat al enige tijd op de radar, maar dat kan ook niet anders met een naam als Cliff Bleszinski eraan gelinkt. De alvader van Gears of War keert met LawBreakers terug naar de roots van één van de titels waar menig multiplayer shooter zijn ontstaan aan te danken heeft, namelijk Unreal Tournament. Aan achtergrond heeft zijn nieuwste telg on steroids in ieder geval geen gebreken. Om niet al te veel op die titels te leunen, is het nu tijd om te kijken wat de toekomst ons brengt met de LawBreakers gameplay!

Nieuwe balsport

Vorig jaar konden we al aan de slag met een LawBreakers gameplay spelmodus genaamd Hold the Point, bestaande uit het overnemen van de meeste punten op de map. Dit jaar is er een ander speltype geïntroduceerd onder de noemer Blitzball. Het doel van een potje Blitzball is het grijpen van een bal die op het slagveld tevoorschijn komt om er vervolgens mee naar je thuisbasis te rennen. Het terugbrengen van een bal naar jouw honk levert een punt op, resulterend in een overwinning voor het team met de meeste punten.
Blitzball kan het beste gezien worden als een opgevoerde capture the flag modus uit een game als Halo. Race zo snel mogelijk met het belangrijke voorwerp naar je basis terwijl de digitale wereld om je heen vergaat. Als je in LawBreakers de bal oppakt, krijgt het vijandelijke team te zien waar jij je bevind. Dan begint pas echt het plezier met de klopjacht die op je geopend wordt.

Geen potje hetzelfde

Matches Blitzball kunnen enorm variëren qua tijd. Over het algemeen kan een potje 20 minuten duren, mits er niet aan de ultieme conditie voldaan is. Het maximale aantal punten dat een team kan scoren voordat een game voorbij is, is acht. Een dominerend team kan dit al binnen enkele minuten behalen, terwijl met gelijke skills dit op kan lopen tot de volle speelduur.
Als de bal over de eindstreep is gebracht, verschijnt het object na een kleine vertraging weer in het middelpunt van de map. Iedereen kan het voorwerp oppakken, mits er geen vijand om je heen staat. Je zal dus iedereen uit de weg moeten knallen voordat je er met de buit vandoor kan gaan. Dat is geen straf, want een mooie kill wordt beloond met een personage dat in duizenden stukken uiteen spat.

Samenwerking als ruggenwervel balans

Het sterke aan Blitzball met de snelheid van LawBreakers is de dynamiek die ontstaat. Snelle personages kunnen de bal eerder naar de thuisbasis brengen, maar zijn makkelijker neer te halen. Duurzame vechters kunnen op hun beurt meer verdragen, maar zijn een veel trager en gemakkelijker doelwit. Een goede balans vinden binnen de LawBreakers gameplay is noodzakelijk om enige kans te maken, want zonder samenwerking is Blitzball geen modus waar je veel plezier aan gaat beleven.
Dat teamwork als eerste levensbehoefte geldt, wordt versterkt door de grootte van de mappen. Over het algemeen zijn de grafisch mooie arena's aan de kleine kant. Er is dus maar erg weinig ruimte om een fout te maken qua verdediging en aanval. Aan de andere kant geeft deze volgepropte arena ook weer de nodige hectiek waar je waar je vol intensiteit van kan genieten.
Alhoewel samenwerking gezien kan worden als manier om te winnen, is er ook nog een andere methode om het ene na het andere punt te scoren. De balans van bepaalde personages is tijdens Blitzball behoorlijk ver te zoeken. Als je bijvoorbeeld de Wraith als klasse neemt, heb je zo goed als altijd gescoord. Deze strijder is namelijk erg vlug, lenig en weet zonder moeite langs de slomere personages heen te sprinten.
Gebaseerd op de nu gespeelde LawBreakers gameplay lijkt het een spannende shooter te worden, maar dan moet er wel aan een voorwaarde voldaan worden. Zo moet de balans tussen teams en personages perfect zijn, willen bepaalde rollen niet een oneerlijke voordeel krijgen. Als er om een beweegbare objective gespeeld wordt, neemt de Wraith snel de overhand. De tijd zal het leren, want 8 augustus komt de game al uit voor PS4 en PC.