NIER Preview

Preview
donderdag, 27 augustus 2009 om 15:30
xgn google image
Hoewel we Square Enix vooral kennen als een ontwikkelaar van role-playing games, komt de Japanse uitgever volgend jaar met een hack and slash titel. Zal deze game, NIER genaamd, zich kunnen meten met de andere grote titels in het genre?
In NIER speel je, niet heel origineel, met een mannetje dat NIER heet. Hij leeft in een haast vernietigde wereld, waarin bijna iedereen is vermoord door de Shades, de vijanden waar je in de rest van de game tegen zult vechten. Dit is echter niet jouw grootste probleem, want NIER is vooral bezorgd om zijn dochtertje. Die is ziek geworden met een haast ongeneesbare aandoening, en NIER zal er alles aan doen om een kuur te bemachtigen.
Jouw avontuur zal je door de donkerste plekken van de wereld leiden. Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen, want je krijgt hulp van meerdere personages. Zo zul je een magisch boek tegenkomen die jou in staat stelt allemaal spreuken af te vuren. Dit boek zal zijn eigen karakter hebben en een grote hulp zijn tegen de vele vijanden die je tegenkomt. Ook zullen er meerdere andere personages met jou op pad gaan, en tegen het einde van de game zal jouw groepje een aardige omvang kennen.
Nier Screenshot 114467 Nier Screenshot 114465 Nier Screenshot 114457
Hakken met RPG-elementen
NIER lijkt dus wat meer diepgang te bieden dan een simpele hack and slash titel. Zo zul je meerdere RPG-elementen tegenkomen. Wapens zijn te upgraden op meerdere manieren, en jouw groepje vechters kun je tactische bevelen geven tijdens de gevechten. Ook kent NIER een open wereld, waarin je de nodige vrijheid hebt om je eigen pad te volgen. Zijmissies zullen er dan ook genoeg zijn, waarmee je ongetwijfeld weer extraatjes verdient die handig zijn in de latere gevechten. Dit alles moet zorgen voor zo’n twaalf tot vijftien uur singleplayer speelplezier. Een multiplayer of co-op modus zal het spel echter niet bevatten.
Enorme zwaarden en grote vijanden
Standaard beschikt NIER over een enorm zwaard, die hij in het rond zwaait alsof het niets weegt. Er zijn echter meerdere wapens te gebruiken, en dankzij jouw magische boek heb je de nodige toverkunsten tot je beschikking. Die zul je ook nodig hebben tegen de eindbazen die je in de game tegenkomt. Deze zijn namelijk vrij groot in omvang, en zullen niet zo snel verslagen zijn. De gevechten tegen deze monsters bestaan namelijk uit meerdere delen. Zo zul je bijvoorbeeld eerst een knie moeten aanvallen, totdat het monster door zijn benen zakt. Vervolgens kun je dan zijn hoofd aanvallen om hem verder schade toe te brengen. Al deze actie lijkt vrij snel te gaan, maar helaas hebben we het spel nog niet zelf kunnen spelen. Over hoe de game speelt kunnen we dan ook nog geen uitspraken doen.
Grafisch nog niet top
Wat we wel kunnen stellen is dat NIER nog aardig wat werk nodig heeft op grafisch gebied. Deze waren nog ver onder de maat, dus we hopen dat dit nog verbeterd zal worden in de komende maanden. Het spel zal namelijk pas begin 2010 in de winkels liggen. Wat wel een goede indruk achter liet was de moeiteloze overgang van de normale 3D-omgevingen naar 2D-stukjes. Deze zitten erin als ode aan de oude beat em all titels, en hierin zul je vooral wat moeten klimmen en vijanden neerslaan.
Nog hard aan het werk
NIER was geen titel die een erg goede indruk bij ons achter liet, en meer lijkt op een zoveelste hack and slash titel. De interactie met een magisch boek is leuk bedacht en de afwisseling met 2D-stukjes zit goed in elkaar. Echter valt de game op andere gebieden wat tegen, dus moet Square Enix nog hard aan het werk om daadwerkelijk een titel te kunnen afleveren die kan wedijveren met namen als Ninja Gaiden en God of War.