Mirror's Edge Preview

Preview
maandag, 26 mei 2008 om 11:49
xgn google image
Door de afgelopen jaren heen is de markt voor first person shooters enorm gegroeid. Het is dan ook zo dat steeds meer ontwikelaars moeite hebben met het komen van een vernieuwend concept dat de gamers aanspreekt. Het is dan ook hoog de tijd voor een game die goed gebruikt maakt van vernieuwing in het first person genre, doet Mirror's Egde dit?
Mirror’s Edge is een game die zich anders voordoet dan menig first person game. Maar gelukkig heeft niet alleen de ontwikkelaar achter de game – DICE – al veel ervaring met games, maar ook trekken ze de mond niet wijd open met allerlei beweringen en kreten over ‘hoe goed het spel wel niet zal worden’. Nee, in plaats daarvan kregen we een trailer in handen waarbij woorden niet eens van toepassing waren. Tijdens het zien van de trailer zaten duizenden gamers stilletjes achter de computer, kijkend maar ook vooral luisterend naar de beelden en muziek die een geweldig contrast vormden.

Eigenlijk wilden we al gelijk als een gek in de rondte schreeuwen over hoe vet deze game wel niet gaat worden, maar voordat het echt uit de hand loopt komen we met een objectieve impressie over deze game. Want heeft DICE nu echt goud in handen met Mirror's Edge?
Een geheel nieuw concept
Het eerste dat opvalt is dat Mirror's Edge niet zomaar een first person game is. Volgens ontwikkelaar DICE is het first person genre de afgelopen jaren namelijk erg verwaarloosd. Continu werd de speler in een game geplaatst waarbij het alleen draaide om het neerschieten van tientallen vijanden met een wapen. Daardoor werd eigenlijk de hele gedachte achter first person games vergeten en was het alleen maar kogels afschieten, kijkend naar bijvoorbeeld een third person game waarbij er wel verschillende genres zijn geïntroduceerd zoals adventure.

Met Mirror's Edge wil DICE echt het gevoel geven dat de speler zich in het lichaam van een persoon bevindt. Dat zal dus betekenen dat alle lichaamsdelen duidelijk te zien zullen zijn en dat de camera meebeweegt met de handelingen op het scherm, zoals bij het springen. Kortom, je krijgt bij deze game echt een first person gevoel waarbij er met name gekeken wordt naar het fysieke aspect en de ervaring van in een lichaam zitten.
Mirror's Edge Screenshot 48291 Mirror's Edge Screenshot 48289 Mirror's Edge Screenshot 48287
De wereld, of stad waar het spel afspeelt, kent een behoorlijke geschiedenis. De bewoners leven er wel gelukkig, maar erg gecontroleerd en hebben daar ook bepaalde vrijheden voor moeten opgeven. Om niet gelijk over communisme te spreken, maar er is wel sprake van een soort geminimaliseerde planeconomie. In deze stad leeft ook de hoofdpersoon, de atletische Faith, samen met een groep mensen die een van de weinige individuelen zijn die hun vrijheid niet wilden opgeven. Hiervoor moeten ze echter wel de wet ontvluchten, en zullen ze regelmatig in confrontaties met de politie terechtkomen.

Het is overigens geen bestaande stad, in tegendeel zelfs want het is volledig fictief. De stad beschikt echter wel over een bepaalde look, die misschien toch wel wat inspiratie heeft gehaald uit bestaande steden zoals New York. Tijdens de ontwikkeling is er ook gekeken naar wat voor sfeer de echte wereld tegenwoordig uitademt, en op verscheidene manieren is dit geïntergreerd in het spel.
Tevens is Faith ook het personage waarvan de speler ‘in het lichaam’ zal kruipen. Dit zal gelijk ook een grote invloed hebben op hoe het spel verloopt. Faith beschikt namelijk over heel wat atletische kunsten en kan hoge gebouwen beklimmen, tegen de muren aan lopen en er wordt zelfs al gespeculeerd over ‘The Leap of Faith’ wat zou betekenen dat ze vanaf een hoog gebouw in één keer naar beneden kan springen.

Grotendeels zal de game dus bestaan uit Yamikasi-achtige taferelen, wat inhoudt dat er veel geklimd en geklauterd wordt op hoge gebouwen, zoals in de trailer te zien was. Dit, samen met goed gebruik van de first person camera, zou voor een aantal spectaculaire momenten moeten zorgen waarbij het zowel weerzinwekkend als desoriënterend zal zijn. Op sommige momenten zou de camera volledig over de toeren kunnen gaan, tenzij DICE daar een goede oplossing voor vindt.
Toch nog wapens in Mirror's Edge
Er zijn ook wapens aanwezig in Mirror's Edge. De ontwikkelaar heeft echter wel met opzet ervoor gekozen dat ze niet al te vaak voorkomen in het spel, dat het eigenlijk als een tijdelijke power-up moet worden gezien en niet iets waarmee je het hele spel mee gaat rondlopen. Om het zo realistisch mogelijk te houden zijn de wapens niet op elke willekeurige plek te vinden.
Met name bevoegde personen zullen wapens met zich meedragen, zoals bijvoorbeeld politieagenten. Als Faith behoefte heeft aan een wapen kan ze deze door middel van fysiek geweld afpakken. Naast haar atletische bewegingen kan namelijk ook Faith met melee-combat rondkomen. Zo is het mogelijk om door middel van een goed geplaatsde schop een wapen uit de handen van een agent te laten vliegen, om deze vervolgens zelf op te pakken.
Mirror's Edge oogt schoon. De stad heeft een modern uiterlijk wat nog meer versterkt wordt door de graphics van het spel. Felle en primaire kleuren staan centraal en zullen dan ook voornamelijk in beeld te zien zijn. De graphics kun je zien als een combinatie van Assassin's Creed en Skate, waarbij ook alle felle kleuren duidelijk boven alles te zien waren.

Wat opvalt is dat de game op de befaamde Unreal 3 engine draait. Deze engine kent een ‘donker’ verleden en heeft eigenlijk tot op heden weinig felle kleuren op het beeld getoverd. Het is dan ook een hele prestatie dat DICE dit resultaat met die engine heeft weten te bereiken, want dit ziet er ongetijfeld mooier uit dan Unreal Tournament III.
Mirror's Edge Screenshot 48279 Mirror's Edge Screenshot 48277 Mirror's Edge Screenshot 48275
Oog voor detail heeft DICE zeker, want kijkend naar de kleding van Faith en de omgevingen is er behoorlijk wat moeite in gestopt om alles zo uniek mogelijk eruit te laten zien. Texturen zijn amper hetzelfde en zien er ook nog eens haarscherp uit. De kreuken die in de kleding van Faith komen als resultaat van vallen, klimmen of zelfs bukken zijn duidelijk te zien. Gelicenceerde merken zijn tevens ook aanwezig in Mirror’s Edge, hoewel het nog niet duidelijk is of we straks onze eigen Faith kunnen customizen.
Gegarandeerde topper?
Het is niet vaak dat men zo enthousiast is over een volledig nieuw concept na het zien van slechts één trailer. Als er genoeg aandacht aan het spel wordt gegeven en er zorgvuldig mee wordt omgegaan dan zijn wij ervan overtuigd dat dit misschien wel één van de beste games van 2008 kan worden!

Populair Nieuws