Medal of Honor: Warfighter Preview

Preview
donderdag, 26 april 2012 om 14:00
xgn google image
Electronic Arts wil het ieder jaar opnemen met Call of Duty en komt dit jaar niet met weer een nieuwe Battlefield, maar met een nieuwe Medal of Honor. Met de subtitel Warfighter. Na een vrij succesvolle reboot, anderhalf jaar geleden, is het weer tijd voor een nieuwe deel in de franchise.
Met een “indrukwekkende” presentatie wil ontwikkelaar Danger Close de aanwezige journalisten op de EA Showcase overtuigen. Daarbij gebruikt het de jonge Tyler, die tien jaar in de US Army Spec Ops heeft gezeten, als voorbeeld. Hij is nu een fulltime adviseur bij het bedrijf en helpt onder andere met de ontwikkeling van het verhaal en de gebeurtenissen – zodat het spel zo geloofwaardig en echt mogelijk overkomt.
Allerlei verschillende teams
Hoewel het verhaal nog niet bekend werd gemaakt, lijkt het erop dat Medal of Honor: Warfighter vooral een samenstelling wordt van talloze verschillende verhalen. Het zit ‘m namelijk in de soort missies. Die zijn allemaal van elkaar verschillend. Dat komt door één reden: elke missie kun je weer in een ander team zitten. Wat dacht je van missies met de bekende Tier 1, maar ook missies met de SAS (Engeland) of de Noorse speciale eenheid. Ongeveer tien teams uit tien verschillende landen zullen speelbaar zijn.
Danger Close wil hiermee ervoor zorgen dat je een soort nationaal trots krijgt. In de multiplayer kun je dan ook één van die teams kiezen. Hierdoor krijg je het blue vs. blue principe; je kunt met de good guys tegen de good guys vechten. Maar ook tegen islamitische organisaties als de Abu Sayyaf. Dat kan natuurlijk nog wel. Hoe het blue vs. blue principe er precies uit gaat zien, zullen we pas komende E3 te weten komen.
Isabela City
Diezelfde Abu Sayyaf was de vijand in de demo die tijdens de presentatie getoond werd. Een hele nare, maar ook onintelligente groep die jouw Tier 1 team het best lastig kan maken. De demo speelde zich af in Isabela City, in de Filipijnen. En ja, de actie die daar gaande was, was best heftig. In een verlaten, ondergelopen gebouw moesten jij en je teamgenoten goed dekking zoeken om vervolgens de Abu Sayyaf leden te doden. De snelheid van de actie was intens, maar helaas moesten nieuwe mechanismen als het intrappen van een deur het spel ontzettend vertragen. Jammer. Wel tof was dat je nu kunt kiezen hoe je zo’n deur wilt intrappen: met een flash granaat, of een destructief granaat, of gewoon keihard ingaan met als gevolg een slow motion moment waar je de tijd krijgt om de vijanden keihard door hun hoofd te schieten.
Maar goed, Isabela City was geteisterd door een heuse typhoon, waardoor alle gebouwen ineens als een lucifer in de grond stonden. Makkelijk kapot te maken dus. Dat zag je ook terug in de motorboot-sectie van het level, waar je met een mitrailleur de hoop omver mocht schieten. Gebouwen, reclameborden, muren, alles kon kapot. Het zag er allemaal best indrukwekkend uit, maar de vraag die in je opkwam was of het allemaal niet nóg spectaculairder kon. De chaos en dergelijke kwam nu een beetje voorspelbaar over.
Soepelere gameplay
Groot pluspunt was wel dat het duidelijk te zien was dat de gameplay van Medal of Honor: Warfighter wat soepeler is geworden. Al was dat ook een pluspunt van het vorige deel; nu zag het er echter wéér beter uit. Dat weet Danger Close toch beter te doen dan Call of Duty. Dat komt mede door de Frostbite 2 engine, die ogenschijnlijk het ontwikkelen van games veel en veel makkelijker maakt. Schuilen, overschakelen naar schietstand, het gaat allemaal veel sneller en realistischer. Dat is een goede ontwikkeling om te zien. Het is dan ook jammer dat het spel nog niet speelbaar was, anders konden deze aannames bevestigd worden.
Ziet er beter uit
Daarnaast is Medal of Honor: Warfighter er ook nog beter uit gaan zien. Het is jammer dat het level dat getoond werd in een donkere setting bevond, maar tot nu toe zag het er zeer fraai uit. Betere texturen, betere details, betere animaties, ga zo maar door. Het is te hopen dat Medal of Honor: Warfighter ook in daglicht er werkelijk waar prachtig uitziet, maar tot nu toe lijkt het erop dat Danger Close daar gewoon in gaat slagen.
Een waardige uitdager
De vraag of de nieuwe Call of Duty verslagen kan worden kan natuurlijk niet worden beantwoord. Ten eerste, omdat het spel nog niet is onthuld. Ten tweede, omdat er nog geen speelsessie met Warfighter was. Maar één ding kan wel worden gezegd: met deze game heeft Danger Close een waardige uitdager. Het concept om verschillende verhaallijnen te doen is gedurfd, maar wel tof. Eindelijk eens iets anders. Kom maar op!