Battlefield 3: Close Quarters Preview
Met verschillende downloadbare pakketten wil Electronic Arts een nieuwe dimensie geven aan het begrip DLC. Geen slappe toevoegingen meer, maar echte content die de houdbaarheidsdatum van een bepaald spel met minstens een maand verlengt. De nieuwe content van Battlefield 3, Close Quarters, lijkt dit weer te bevestigen.
Op de EA Showcase pakte het bedrijf verrassend genoeg groots uit met deze content. Met een release over ongeveer anderhalve maand wil uitgever EA toch nog extra veel aandacht voor deze content hebben, wat eigenlijk niet verwonderlijk is gebleken na een indrukwekkende eerste speelsessie.
Lekker knus
Het wordt allemaal gezelliger. Lekker knus. Het doel van ontwikkelaar DICE is namelijk geweest om de mappen wat kleiner te maken, zodat de actie een stuk intenser wordt. Niet meer een hele weg oversteken om die ene basis in te pikken. Nee, er dreigt constant gevaar op de mappen van Battefield 3: Close Quarters. Met maar liefst vier mappen, tig nieuwe wapens, missies en dog tags wordt de actie van Battlefield 3 gevaarlijker en chaotischer dan ooit.
En dat was te merken tijdens onze speelsessie. Het was een tijd geleden dat we voor het laatst echt in paniek raakten vanwege de enorme menigte op de map. Dat je ergens zit en telkens het gevoel hebt dat je in je rug geschoten kunt worden. Natuurlijk zijn deze mappen niet zo heel erg geschikt voor beginnelingen, aangezien je expertise in Close Quarters erg op de proef wordt gesteld. Je moet constant op je hoede zijn, anders is het te laat.
Conquest Domination
Mede door de kleinere mappen is het niet mogelijk om de Rush modus te doen in Battlefield 3: Close Quarters. Daar is een andere modus voor in de plaats gekomen: Conquest Domination. Afgeleid van de Domination modus van Unreal Tournament. Hier is het de bedoeling dat je, zoals je gewend bent van de Conquest modus, verschillende plekken verovert en vervolgens die verdedigt met hart en ziel. Mede dankzij een ander spawnsysteem wordt het verdedigen een stuk moeilijker, aangezien je telkens ergens anders spawnt. En ja, dat is best leuk. Het is tof om te zien dat Battlefield hierdoor meer variatie brengt aan de gameplay, waardoor mensen die van adrenaline houden meteen kunnen gaan genieten.
Vier mappen
Klein minpuntje bij de speelsessie was dat er maar één speelbare map aanwezig was. Eentje waar je gesitueerd was in een grote Russisch-achtige tempel, waar je als Amerikaan moest vechten tegen de Russen. Of andersom. In ieder geval, deze tempel bestaat uit een groot vierkant met drie verdiepingen. En dan verdeelt in kleine, nauwe ruimtes. Met in het midden één en aan de zijden allerlei vierkante ruimtes. Die vierkante ruimtes zorgen ervoor dat je telkens om je heen moet kijken, waardoor je heel snel in paniek raakt en telkens moet lopen in de hoop dat je niet in je rug beschoten wordt.
Grafisch gezien ziet deze map er prachtig uit. Een mooi gebouw, met daarbij goed vormgegeven kleine ruimtes. Vooral licht speelt een hele grote rol. De buitenruimtes zijn de plekken waar je het liefst niet gezien wordt, maar je bent daartoe wel verplicht aangezien je daar de basissen moet zien te veroveren. Dat heeft DICE wel goed aangepakt, ja.
Een goede toevoeging
Het is duidelijk te zien dat DICE goed heeft nagedacht over de toekomstige downloadbare content voor Battlefield 3. Met Close Quarter heb je een echte goede toevoeging, iets wat de gameplay verbetert maar ook tegelijkertijd aanvult met iets nieuws. Dat zie je niet vaak meer in downloadbare content. Hopelijk zijn de drie andere mappen even indrukwekkend als die ene waarop wij gespeeld hebben, maar gezien de reputatie en de kracht van DICE moet dat wel goedkomen.