Max Payne 3 Preview

Preview
woensdag, 26 oktober 2011 om 18:00
xgn google image
Bij Rockstar gaat er tegenwoordig niets meer de deur uit als het niet tot in het laatste detail perfect is. Ook Max Payne 3 heeft dat geweten. Het aantal keren dat de game is uitgesteld is al bijna op twee handen te tellen, maar ook deze titel van Rockstar nadert eindelijk perfectie. In maart komt de game in de winkels te liggen en wij kregen daarvan een voorproefje.
Dit derde deel is de eerste Max Payne titel die door zowel Rockstar is gemaakt als uitgegeven. Dat betekent dat er aardig wat verschillen zullen zijn met de games die acht en tien jaar geleden door Remedy Entertainment werden gemaakt. Max Payne was een van de eerste cinematische actie-shooters die ooit het daglicht heeft mogen zien. Een third-person shooter die zo slim in elkaar zat dat zelfs de killcams al bijna perfect waren geïntegreerd.
In dit deel zien we Max Payne in een duister New York. Max heeft er, grof gezegd, schijt aan. De man is gehavend en zijn familie kwijt. Hij leeft alleen nog maar op pijnstillers en hij weet ook de fles in zijn appartement snel terug te vinden in het eerste tussenfilmpje. Max wordt uitgenodigd om iets nieuws te doen en wat klusjes op te knappen in Brazilië. Na een flinke schietscène met een oude vijand die nog een appeltje met Max te schillen had, kiest Max er voor om toch maar naar Brazilië te vertrekken.
Dekking zoeken is voor watjes
Max Payne 3 is gebouwd op schietscènes. Het is een echte run-and-gun titel. Dit betekent dat je niet lang veilig bent achter cover. In New York zagen we dit doordat snipers de ramen, waarachter Max verscholen zat, kapot schoten, inclusief houten frames en stukken van de muur. In São Paulo hebben we dit gezien door middel van een zeer slimme AI, die Max na een halve minuut in zijn schuilplaats in een verlaten bus op een autokerkhof had gevonden.
En dan barst het gevecht los. Max probeert met allerlei wapens zo sierlijk mogelijk zijn tegenstanders de das om te doen. Wij hebben explosies, doorboorde hersenpannen en zelfs pogingen tot onthoofdingen gezien. Hoe mooier je het doet, hoe meer 'bullettime' je ervoor terugkrijgt. Bullettime zul je in de game hard nodig hebben. Het is dan ook goed nieuws dat je het gemakkelijk kunt opbouwen door gewoon de trekker van je pistool of machinegeweer ingedrukt te houden en een bloedbad aan te richten. Vervolgens duik je in slow motion voor een gat in de muur langs, om een paar nietsvermoedende gangsters naar de andere wereld te helpen met behulp van een paar gram lood per persoon.
Als je vervolgens de laatste crimineel van de huidige golf om zeep helpt, zal dit in slow motion worden weergegeven. Dat is de manier waarop de killcam terugkomt in Max Payne 3. De snelheid kun je zelf bepalen, en ook met de hoek kan een beetje gespeeld worden. Het mooiste is een genadeschot met een shotgun, waarbij je in de killcam een hele regen aan kleine loden balletjes de borst van de gangster ziet penetreren. Waarna je zelfs nog kunt zien hoe de rest van de lading die je zojuist hebt afgevuurd het raam achter je slachtoffer aan diggelen slaat.
Last Man Standing
Als je bijna dood bent in Max Payne 3, kun je je eigen hachje nog redden door met een laatste adem een kogel af te vuren op je belager. Als je dan, tussen je haast gesloten oogleden, ziet hoe jouw kogel de halsslagader van diezelfde vijand uit elkaar doet spatten, krijg je hier een adrenalinestoot van die je misschien nog net in leven kan houden. Mits je niet meteen door een ander wordt neergeschoten. Houd er dan wel even rekening mee dat je in Max Payne 3 gewoon morsdood neervalt als je denkt dat je na even herstellen weer op een volle levensbalk zit. Herstellen doet Max niet. Alleen pijnstillers lossen dat probleem op.
Als je dan toch dood gaat, kun je op heel veel manieren je moeilijkheidsgraad aanpassen. Je kunt een de manier van richten (free aim, of veel auto aim), de hoeveelheid kogels die je door je eigen lichaam gejaagd kunt krijgen voordat je neervalt, en hoe snel je tegenstanders dood neervallen allemaal apart instellen.
Max is een mens, geen computeranimatie
Geweldig is de manier waarop is uitgewerkt hoe Max met zijn omgeving omgaat. Let hierbij op stoeprandjes en andere kleine details in het terrein waar Max bovenop staat, maar ook vooral op wat Max bij zich draagt. Je ziet hoe hij zijn gewicht moet verplaatsen om beweging in zijn benen te krijgen en weg te rennen op zoek naar cover. Als je op de grond ligt, kan Max op zijn rug draaien en vloeiend in 360 graden alle kanten op richten. En als je dan richt, waarom zou je dan niet wat kogels in de benzinepomp schieten? Dit brengt zoals verwacht een flinke explosie met zich mee, en weer aardig wat extra bullettime.
Max Payne 3 draait met behulp van de RAGE engine, die voor elke Rockstar game wordt gebruikt sinds Table Tennis, en wordt bijgestaan door Euphoria. Op deze manier zijn alle physics tot in detail uitgewerkt en ziet alles er gewoon extreem realistisch uit. Een huurling zal altijd correct reageren, afhankelijk van het lichaamsdeel waar de kogel penetreert. Ook zien we eindelijk eens een andere game dan Heavy Rain waarin drank in een fles zich zeer natuurlijk gedraagt als de fles gekanteld wordt. Nice!
Wij kunnen nu al niet meer wachten
Helaas hebben wij maar twee levels van Max Payne 3 mogen aanschouwen, maar de prachtige duistere sfeer van New York, en de onvoorspelbaarheid van de locaties in São Paulo waren tot in het allerkleinste detail uitgewerkt. Wij hebben met open mond mogen staren naar wat Max Payne 3 ons gaat brengen in maart volgend jaar. Max Payne probeert om de beste cinematische actie-shooter tot op heden te worden, en het lijkt er sterk op dat dit gaat lukken.