Het tijdperk van de Switch lijkt afgesloten te worden met een toetje voor fans van Mario-RPG’s. In nog geen jaar tijd zijn er drie van dit soort titels op de hybride console van Nintendo verschenen. Na remakes van Super Mario RPG en Paper Mario: The Thousand-Year Door is het nu tijd voor een gloednieuwe titel met Mario & Luigi Brothership en wij konden de game al even spelen.
In de basis draaien de Mario & Luigi-games om het verkennen van diverse, kleurrijke locaties en de bijzondere figuren. Doorgaans hebben velen daarvan precies een probleem wanneer de besnorde broers langskomen. En dat is in Mario & Luigi Brothership niet anders, negen jaar na het laatste (nieuwe) spel in de reeks - en dat was nog op de Nintendo 3DS.
Op de Nintendo Switch is de besturing erg vertrouwd met hier en daar wat vernieuwing. Nog altijd gebruik je de A-knop om met Mario te springen. En de B-knop werkt op diezelfde manier voor Luigi, terwijl de X- en Y-knop voor de hameraanvallen van Mario en Luigi geldt.
De nieuwe feature komt in de vorm van de L-knop die je, terwijl je door de wereld wandelt, gebruikt om Luigi's inval in te zetten. Het is een soort hulpmodus. Luigi stuur je er bijvoorbeeld op uit om grote stenen blokkades met z’n hamer kapot te slaan of om rapen uit de grond te trekken die je weer extra muntjes opleveren.
Handig is het zeker, vooral voor jongere spelers. Wel doet het je afvragen of het gevoel van de wereld ontdekken wordt ingeperkt. Het grote uitroepteken dat boven Luigi’s hoofd verschijnt, geeft immers al snel weg dat er iets in de buurt is waarmee je iets kunt doen. Dat geldt overigens niet voor het speciale soort verzamelvoorwerp dat te vinden is: peertjes.
Peertjes verzamel je op ieder eiland en leveren de speciale energie Luminade op. Daarmee kun je uiteindelijk handige voorwerpen maken, maar daarover later meer. Elk eiland heeft een vast aantal peertjes om te vinden, waardoor ook het typische element van Mario-games terugkeert: verzamelen.
Natuurlijk is de naam Brothership ook niet zonder reden. De Italiaanse broers reizen in het avontuur per boot van eiland naar eiland. Ondergetekende is groot fan van One Piece en de gelijkenissen zijn zeker aanwezig, want in die anime is het aan de helden ook om van eiland naar eiland te reizen per schip om vervolgens de problemen op te lossen van de eilandbewoners.
Op de boot van de twee broers vind je overigens allerlei winkels en een werkplaats. Daar kun je bijvoorbeeld speciale handschoenen maken die Mario of Luigi kan dragen voor betere statistieken. Daarvoor heb je overigens wel spullen voor nodig die je op de eilanden moet verzamelen, zoals een Twistië-blad of Rhimbu-rank.
Een schip op water moet je natuurlijk ook nog besturen. Dat doe je door de zeekaart erbij te pakken en een vaarroute in te stellen. Via een telescoop, die tevens dient als kanon, kun je per vaarroute nieuwe eilanden zoeken. Mario en Luigi schiet je hier naartoe en een nieuw eiland vol geheimen staat klaar om ontdekt te worden.
Net als in de eerdere Mario & Luigi-spellen zijn ook korte minigames weer van de partij. In Brothership zien we onder andere een dans met discokoning Lux. Daarbij moet je op het ritme van de muziek de juiste knop indrukken. De leuke animaties vallen hierin extra op, wat duidelijk maakt dat dit geen remake is of een game die voor de handheld gemaakt is.
Aan de andere kant merk je dan wel weer dat de Switch richting het einde van zijn levensduur is. Af en toe zie je bijvoorbeeld wat framedrops tijdens in-game animaties, zoals het verschijnen van een uitroepteken boven iemands hoofd. Ook is de tijd tussen het overschakelen naar het gevechtsscherm wat aan de lange kant.
Tijdens onze speelsessie van iets meer dan een uur valt het al op, laat staan wanneer je de volledige game speelt. Vechten is een gigantisch onderdeel van de Mario & Luigi-RPG’s en dan tikken die paar extra seconden laden bij ieder gevecht al snel aan. Misschien dat Nintendo het in de komende weken nog wat verder weet op te poetsen voor de release.
En dan de gevechten zelf, want dat is toch het hoofdgerecht in deze RPG. De gameplay gaat tegenover eerdere delen wat op de schop. Waar je vroeger een aanval deed als Mario en daarna als Luigi, heb je nu bij zowel de standaard sprongaanval als een hamerslag twee keer te timen.
Eerst is er de knal die Mario uitdeelt, waarna je óók met Luigi goed moet timen om extra schade aan te richten. Vervolgens kun je ook met Luigi nog een losse aanval lanceren en heb je dus per ronde met standaardaanvallen vier timingsmomenten om op in te spelen. Dat valt enorm in de smaak, want het houdt je bij de les.
Naast de traditionele manier om vijandelijke aanvallen af te stoppen, door ze bijvoorbeeld te ontwijken of met een hamer terug te slaan als counter, is er een nieuwe optie. Noodafweer is de naam en gebruik je met de R-knop. Dit voorkomt trouwens niet dat je statuseffecten oploopt, zoals omvallen of duizeligheid.
Duo-aanvallen zijn uiteraard ook terug, zoals de Rood Schild-aanval. Daarbij trekt Mario ineens een rood schild uit zijn zak en schopt hij deze naar Luigi. Met de man in het groene pak moet je vervolgens timen om hem terug te schoppen naar Mario en zo gaat het over en weer. Voer het perfect uit en je richt vernietigende schade aan (en je wordt getrakteerd op een animatie die naar Mario Strikers verwijst).
Een ander leuk detail is dat er verschil zit in of wie zo’n duo-aanval initieert. Mario kan met zijn Schild-aanval vijanden uit de lucht schieten en richt hij zich op één vijand. Luigi's variant richt zich juist op alle vijanden. Je schopt het schild dan ook eerst naar één vijand, waarna deze naar Mario kaatst en hij de aanval een vervolg geeft.
Ook is tof om te zien dat voor dit soort aanvallen het cameraperspectief wisselt en achter de broers komt. Het doet denken aan het 3DS-tijdperk, waar dit ook vaste kost was. Tijdens de preview konden we maar één duo-aanval gebruiken, maar smaken naar meer doet het zeker.
Dat komt ook door de nieuwe Strijdstekkers-mechaniek, die je tijdens gevechten slim inzet. Die kun je zelf maken door de eerdergenoemde peertjes te vinden. Elke strijdstekker heeft vervolgens zijn eigen effect.
Denk aan gemakkelijker counters uitvoeren of dat er na een aanval geweldig uit te voeren een ijzeren bal opduikt die bonusschade aanricht. Elke stekker heeft een andere kracht en je kunt er maximaal twee gelijktijdig gebruiken (al kun je tijdens gevechten wisselen tussen de stekkers).
De strijdstekkers hebben alleen wel een bepaalde lading. Met andere woorden, je kunt strijdstekkers maar een bepaald aantal keren gebruiken. Als ze leeg zijn, moet je ze eerst weer opladen voordat je ze weer mag inzetten.
Hoe dat uiteindelijk uitpakt in de volledige ervaring, moet natuurlijk nog blijken. De eerste indruk is overwegend goed, maar de review laat nog even op zich wachten. Mario & Luigi Brothership verschijnt op 7 november op de Nintendo Switch.