MachiaVillain gameplay details besproken [Gespeeld op gamescom 2017]

    De Nederlandse indie-uitgever Good Shepherd was ook van de partij op gamescom met een aantal van haar nieuwe titels. Wij gingen alvast aan de slag met de MachiaVillain gameplay, hier lees je er alles over!

    Door de ogen van een schurk

    MachiaVillain is een zogenaamde horror mansion management game waarin jij, zoals de naam al verraadt, de baas bent van een spookhuis. Je woont hier als opperslechterik samen met een team aan onderdaantjes, dat onder andere bestaat uit zombies, mummies, skeletten, vampiers en nog veel meer ander gespuis. Je doel? Mensen naar het spookhuis lokken om ze te vermoorden (en vervolgens als voedsel te gebruiken), om zo uiteindelijk een steeds groter en toffer huis neer te zetten.

    Een vrij aparte insteek op de standaard management games dus, eentje die vooral als muziek in de oren zal klinken bij de sadistische Sims-spelers onder ons. Even eerlijk toegeven, we hebben het (bijna) allemaal wel eens gedaan; een huis bouwen met puur als doel om je Sims op de meest gruwelijke manieren van het leven te beroven. Het verschil met MachiaVillain? Daar is het je taak om dit te doen, je bent nu eenmaal een schurk, dus je hoeft je in ieder geval niet schuldig te voelen!

    Bouw je eigen spookhuis

    MachiaVillain kent een opzet die overeen komt met een hoop andere games in het management genre. Zo begin je de game met niks, behalve drie helpers je aan kan sturen. Deze drie onderdanen worden op een afgelegen plek gedropt en je zult je vervolgens maar moeten zien te redden.

    Je zult dus moeten beginnen met het kappen van bomen om aan hout en andere resources te komen alvorens je de vloeren kan leggen en de muren kan bouwen. Zodoende breid je je huis steeds verder uit en kan je kamers indelen om er ook daadwerkelijk functies aan te hangen. Zo heb je ten eerste een keuken nodig: ook monsters moeten immers eten! Ook de schrijfkamer is erg belangrijk, want vanuit deze kamer kun je uitnodigingen versturen waarmee je mensen naar je huis kan lokken.

    Daarnaast is het ook wel handig dat je monsters ergens kunnen slapen: je mag dan wel een schurk zijn, maar je onderdanen hebben nog wel rust nodig. Dus is het tijd om een slaapkamer te bouwen. Er komen dus steeds meer faciliteiten bij en uiteindelijk kan je zelfs laboratoria of speciale slaapkamers voor sterkere onderdanen bouwen.

    Houd je monsters te vriend

    Je hebt dus in MachiaVillain monsters die voor je werken, maar je kunt ze niet uitbuiten. Net als in bijvoorbeeld De Sims, die we er weer even bij halen voor de vergelijking, moet je deze monsters ook blij zien te houden. Doe je dit niet, dan loop je de kans dat ze je zullen verlaten. En je zit natuurlijk niet te wachten op een personeelstekort.

    Er zijn verschillende statistieken om rekening mee te houden, zoals honger en vermoeidheid. Vermoeide werkers kunnen gaan slapen in de daarvoor bestemde slaapkamers en hongerige monsters kunnen in de keuken een lekkere verse maaltijd bereiden.

    Daarnaast heeft ieder monster zijn eigen specialisaties. Het ene monster is bijvoorbeeld beter in bouwen dan het andere en weer een andere is beter in het schrijven van uitnodigingen waarmee je mensen naar je huis haalt. Het loont dus om verschillende soorten monsters in je spookhuis rond te laten dwalen.

    Humoristische horror

    Om nog even terug te komen op de reden waarom MachiaVillain juist zo geschikt is voor die sadistische Sims-spelers onder ons: de game biedt dé mogelijkheid om allerlei bizarre constructies te maken om mensen mee te vermoorden. Met andere woorden: moordkamers op de meest creatieve manieren. Misschien klinkt dit wat luguber, maar MachiaVillain gooit er (gelukkig) een humoristisch sausje overheen, waardoor het eigenlijk best wel meevalt.

    Zo kan je mensen op verschillende, stereotypische manieren naar je moordkamers lokken. Een kamer met een jacuzzi zal vooral jocks aantrekken, een bibliotheek trekt daarentegen meer nerds aan. In deze ruimtes kan je door middel van valstrikken mensen naar hun vervroegde einde begeleiden. Een mooi voorbeeld uit onze speelsessie was een lopende band die naar een gat vol lange, scherpe spiesen liep: au!

    Lekker luguber

    MachiaVillain doet dus wat anders met het management genre en zal door zijn 'duistere' insteek niet voor iedereen weggelegd zijn. Maar juist deze unieke, ietwat lugubere sfeer is wat MachiaVillain leuk maakt - zeker voor spelers die niet terugdeinsen voor het vervullen van een schurkenrol.

    Bouw je eigen spookhuis op en rekruteer zo veel mogelijk monster om de grootste schurk ooit te worden. In MachiaVillain kan het allemaal. De humoristische sfeer en de grafische stijl zorgen er bovendien voor dat je de game niet al te serieus neemt; daar is het natuurlijk ook niet voor bedoeld.

    MachiaVillain staat gepland voor een release in het najaar van 2017. De game komt uit voor PC, Mac en Linux.

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.