Halo Infinite Preview - Terug naar de gloriedagen?

Preview
vrijdag, 06 augustus 2021 om 10:00
halo infinite multiplayerf1642348001
We zitten al een tijdje te wachten op Halo Infinite, maar nu mochten we eindelijk even een weekend aan de slag met de multiplayer. Weet de nieuwe game van 343 Industries ons mee terug te nemen naar de gloriedagen van Halo 3? Je leest het in deze Halo Infinite preview.
Helaas heeft 343 Industries met Halo 4 en Halo 5 nooit het niveau weten te behalen wat Bungie had neergezet met Halo 3. Halo Infinite moet daar verandering in brengen en moet Halo weer terugbrengen naar de gloriedagen die het ooit kende. Afgelopen weekend mochten we even aan de slag met de multiplayer en wat blijkt, 343 Industries lijkt zowaar een goede Halo aan te leveren voor de next-gen consoles van Microsoft.

Gameplay voorop

Het is duidelijk dat 343 Industries heeft geleerd van fouten die het in het verleden gemaakt zijn met Halo. Halo Infinite voelt namelijk wat trager aan dan de vorige delen. De snelheid in de gameplay voelt nu meer als Halo 3 gemixt met een paar elementen van Halo Reach en dat zorgt ervoor dat de Halo Infinite multiplayer, in de kern, heel fijn is om te spelen. Doordat de game wat trager is wordt positionering een heel stuk belangrijker en dat is eigenlijk waar Halo altijd om gedraaid heeft.
Vaardigheid in een shooter gaat namelijk niet alleen maar om wie het snelste een knopje kan indrukken en wie het strakste op een hoofd kan mikken, maar positionering en weten waar je bent op het slagveld is misschien wel het belangrijkste. Halo Infinite weet dit op bewonderenswaardige wijze uit te voeren door het tempo precies genoeg te verlagen dat het eigenlijk aanvoelt alsof je Halo 3 aan het spelen bent met betere graphics. Halo 3 wordt vanwege verschillende redenen nog steeds gezien als de beste Halo-game door fanatieke spelers.

Klassieke Halo maps

Dat Halo Infinite al vergeleken wordt met Halo 3 is niet alleen aan de iets tragere, soms lompe gameplay te danken. Ook de balans van de verschillende multiplayer maps zal het hart van menig Halo-fan wat sneller laten kloppen. Waar Halo 4 en Halo 5 regelmatig de plank missloegen als het ging om het ontwerp van de maps, heeft 343 Industries zich goed herpakt met Halo Infinite. In de preview konden we genieten van drie maps, namelijk Live Fire, Recharge en Bazaar.
Al deze maps wisten het klassieke gevoel van Halo te grijpen en ook vast te houden. Op het gebied van balans zit Halo Infinite dus al een stuk beter in elkaar dan zijn voorgangers en daarvoor is een compliment in de richting van 343 Industries absoluut op zijn plaats. De maps voelen namelijk echt aan als arena's waar het niet heel veel uitmaakt aan welke kant je spawnt, want er is niet een kant die een extra voordeel geeft ten opzichte van de tegenstander. Ook zijn er op de meeste maps meerdere routes om de tegenstander te flanken, iets wat ook heel belangrijk is in een shooter.
halo infinite wapenf1607588469

Wapendiversiteit

Zoals je gewend mag zijn van een Halo-game bevat Halo Infinite ook weer een grote diversiteit aan wapens. Het belangrijkste in dat opzicht is misschien nog wel dat ieder wapen zijn eigen nut dient. Er zijn bijvoorbeeld een aantal verschillende assault rifles beschikbaar, maar die lenen zich allemaal voor verschillende situaties. De VK78 Commando is gericht op een wat langere afstand vanwege de trage rate of fire en zwakkere aim assist, terwijl de MA40, waar je standaard mee spawnt, uitermate geschikt is voor wanneer je recht in het gezicht van je tegenstander staat.
Natuurlijk zijn er op het slagveld ook weer extra sterke wapens te krijgen zoals de iconische M41 SPNKR, de raketwerper die we allemaal eigenlijk wel kennen, en de befaamde sniper rifle waarmee zat tegenstanders keihard vernederd zijn. Mocht je toch wat dichterbij willen staan en je tegenstander wat persoonlijker te lijf willen gaan, dan heb je natuurlijk ook gewoon de Energy Sword en de Gravity Hammer waarmee je de tegenstander het leven zuur kan maken. Zo zijn er in Halo Infinite weer zat manier om te zorgen dat je kan winnen in de multiplayer.
halo infinite armorf1607588395

Genoeg aanpassing in Halo Infinite

Iets wat veel spelers waarschijnlijk ook wel fijn zullen vinden in Halo Infinite, is de optie om je Spartan tot in de kleinste details aan te passen. 343 Industries maakte geen grapje toen het zei dat ze heel ver zouden gaan met aanpassingsmogelijkheden. Je helm, vizier, armen, benen, borstkas, zijn allemaal los aan te passen. Daarbij komt ook nog de optie om uit een flinke collectie aan kleurtjes te kiezen voor je Spartan.
Heel veel van de aanpassingsmogelijkheden zal je moeten ontgrendelen via Battle Passes die je moet aanschaffen voor Halo Infinite. Die keuze is niet heel gek, omdat de multiplayer free-to-play zal worden. Wat er alleen wel een beetje anders is aan de Battle Passes, is dat ze nooit verlopen. Iets wat eigenlijk wel goed nieuws is voor iedereen die van plan is om de game wat meer casual te spelen en dus een Battle Pass op zijn eigen tempo kan uitspelen.
halo infinite mp mapf1607588422

Poetswerk

Betekent die allemaal dat Halo Infinite al klaar is en dat we snel de wereld in kunnen duiken? Nee, er is overduidelijk nog genoeg werk aan de winkel voor 343 Industries. De wapenbalans is nog niet ideaal en ook op andere vlakken van gameplay mag er nog het een en ander lichtjes getweakt worden. Toch gaat het vooral om poetswerk, want wat er nu ligt is heel erg veelbelovend en lijkt Halo weer terug te brengen naar de gloriedagen die het ooit beleefde met Halo 3.
Momenteel staat Halo Infinite gepland voor de feestdagenperiode van 2021, maar er is wel een reëele vraag of de game dan eigenlijk wel uit zou moeten komen. Ergens wil Microsoft de game natuurlijk zo snel mogelijk uit hebben, omdat het eigenlijk een launchgame had moeten zijn voor de Xbox Series X/S, maar aan de andere kant wil je deze keer wel een Halo hebben die perfect is en daarvoor is nog wel wat werk nodig. Zeker omdat de concurrentie op het einde van het jaar moordend zal zijn.
We hebben alleen geen idee van wanneer deze build van Halo Infinite was, dat weet alleen 343 Industries. Wie weet, misschien zijn ze al een heel stuk verder en is de game al praktisch af, maar ergens is het goed om rekening te houden met toch nog één keer uitstel. Op basis van wat we gespeeld hebben kunnen we in ieder geval wel zeggen dat Halo Infinite op de goede weg is om weer terug te keren naar die goede, oude gloriedagen van Halo 3 en dat is al genoeg reden om toch voorzichtig enthousiast te worden.