Guild Wars 2 Preview - De focus op storytelling

Preview
vrijdag, 04 juli 2014 om 13:33
xgn google image
Guild Wars 2 is een game die je niet even oppakt. Het is een MMORPG waar je je tanden in moet zetten. Gelukkig doen veel mensen dat, zodat ArenaNet alweer met het tweede seizoen kan komen.
De art style van deze game wordt alom geprezen en de vreselijke gebeurtenissen in seizoen één zijn nog lang niet vergeten. Een ontwikkelstudio die er eigenhandig voor zorgt dat het harde werk van zijn ontwikkelaars teniet wordt gedaan op de meest pijnlijk manier, die heeft ballen.
Reden genoeg voor XGN om tijdens E3 even van de beursvloer af te gaan naar een hotelkamer om het aankomende seizoen van Guild Wars 2 te bespreken. Hoe zal het verder gaan met Scarlet Briar, Tyria en de Elder Dragons? In het eerste seizoen van Living World hebben we Scarlet zien uitgroeien tot een superslechterik, met alle gevolgen van dien. Gaan we in seizoen 2 vooral door op dat onderwerp, of wordt er een nieuwe weg ingeslagen?
Dat wordt gedeeltelijk bepaald door de community, die in deze game enorm belangrijk is. ArenaNet maakt slechts een ruwe schets van wat het hoofdverhaal ongeveer moet worden, het is aan de acties en reacties van de spelers om te uit te zoeken of het verhaal niet toch een andere kant op gebogen moet worden. ArenaNet moet dus vrij dynamisch te werk gaan.
Guild Wars II
Dat past natuurlijk geheel in de stijl van Guild Wars 2, dat hoge ogen gooit met de zogeheten dynamic events, waarbij in deze virtuele wereld door de acties van alle gamers samen dingen tot stand komen. Helaas is dat jammerlijk mislukt waardoor de eerdergenoemde stad compleet met de grond gelijk is gemaakt, maar het idee dat er samen virtuele geschiedenis wordt gemaakt, is natuurlijk prachtig.

Story journal

Er wordt dan ook reikhalzend uitgekeken naar dat tweede seizoen. Blijft het bij vijf rassen? Wat in ieder geval een nieuwe mogelijkheid is, is dat je episodes van het nieuwe hoofdstuk kunt vrijspelen in je zogeheten story journal. Je kunt deze nieuwe hoofdstukken niet alleen spelen wanneer je wilt, maar ook opnieuw spelen als je toch niet helemaal blij was met je keuzes.
Nu de stad is verwoest, wordt van jouw personage verwacht dat hij het voortouw neemt. Hoe ga je dat aanpakken? En vooral is natuurlijk de vraag hoe zo’n traumatische gebeurtenis uit het eerste seizoen ditmaal kan worden vermeden. Hoewel wij zomaar het idee hebben dat de heren van ArenaNet nog aardig wat twists en ellende voor je hebben klaarstaan.
Guild Wars 2
Overigens verzinnen ze dat niet allemaal zelf, want ze gaven aan bekende script- en boekenschrijvers (zelfs comicmakers) in de arm te hebben genomen om te helpen bij het in elkaar vlechten van de verhalen. Wie precies, dat blijft helaas nog even geheim. In ieder geval worden aardig wat regels van het traditionele storytelling gebruikt en dat is op zijn minst interessant in een interactief product als dit.

Living World 2 nu van start

Hoeveel seizoenen er in totaal komen, dat konden de heren van ArenaNet ons niet vertellen. Wat wel duidelijk is geworden, is dat er in seizoen 1 al zaadjes zijn geplant voor verhaallijnen die in seizoen 3 pas helemaal los zullen gaan. En zoals je gewend bent van Guild Wars is de ene verhaallijn wat meer macro, en de ander juist meer micro. Wie weet wat er in seizoen 2 allemaal gebeurt dat weer invloed heeft op, zeg, seizoen 5?
Het voordeel van Guild Wars 2 is dat er geen maandelijkse abonnementen nodig zijn om te spelen. Je kunt de game kopen en dan maak je deel uit van die hardwerkende community die de dynamische events beinvloedt. Je kiest zelf wat je rol is, of je voorop loopt of juist achterover hangt en rustig aan de wereld verkent. Het fijne is dat je dus ook niet hoeft te betalen voor de seizoenen. Seizoen 1 kun je inmiddels niet meer meemaken, maar het tweede Living World-seizoen is sinds 1 juli van start.

Populair Nieuws