Ghost Recon Breakpoint PVE hands-on - Volwassen co-op shooter

    Ghost Recon is altijd een franchise geweest waar tactiek voorop staat. In Wildlands kreeg je een open wereld voor je kiezen waarin teamwork belangrijk was. Breakpoint vernieuwt dit concept en zet meteen een volwassen versie neer. Voor deze Ghost Recon Breakpoint PvE hands-on schoten wij erop los, maar we merkten al snel dat er geen ik in team zit.

    In Ghost Recon Breakpoint ga jij als Ghost naar een eiland dat gedomineerd wordt door technologie. De technologie komt van Jace Skell af, die met zijn vermogen een aantal militaire drones en andere zelfdenkende wapens gemaakt heeft. Waar in films altijd voor gewaarschuwd wordt is hier gebeurd: de technologie is in verkeerde handen gevallen, namelijk van de Wolves. Dit privéleger van afvallige Ghosts, onder leiding van Cole Walker, (Jon Bernthal uit The Walking Dead) heeft de bevolking onderworpen en opgesloten op het eiland. Niemand kan meer van het eiland af en er is geen manier om hulp in te schakelen.

    Een eiland vol vijanden

    Jij en je team Ghosts staan er dus alleen voor op het eiland. Niks nieuws onder de horizon wat dat betreft, want in Ghost Recon Wildlands was je ook al met slechts een handjevol Ghosts. Toch is er hulp in Breakpoint, want er op het eiland een rebellengroep die zich in een grot schuilhoudt. Zij leveren wapens, uitrusting en munitie aan je zodat je het gevecht aan kunt gaan met de Wolves. Gezien de Wolves zelf ook Ghosts zijn is dat alleen nog niet zo makkelijk.

    De eerste missies die wij doorliepen tijdens onze speelsessie draaide dan ook om het zoeken van een van de techneuten die eerder voor Skell werkten. Alleen zo zouden we een streepje voor kunnen krijgen op Skell en de Wolves. Het feit dat de technologie je tegenwerkt op het eiland kwam hierbij direct voorbij.

    Bij het water is namelijk alles bewaakt door zwermen drones die zonder genade alles afmaken wat in de buurt komt (of van het eiland probeert te ontsnappen). Daarnaast is er op de wat modernere plekken allerlei techniek aanwezig waardoor je sneller gezien wordt. Geloof ons, dat is iets dat je echt niet wil, tenzij je een digitale Chuck Norris bent.

    Ghost Recon Breakpoint PVE hands-on

    Realisme

    Zodra je gezien wordt door vijanden wordt er namelijk meteen aan de alarmbellen getrokken. Dat betekent dat je kunt rekenen op meer vuurkracht dan je voorheen in de omgeving aantrof en daarmee op veel meer kogels dan je aan kunt. Breakpoint is wat dat betreft een veel realistischere game. Als jij beschoten wordt kun je een paar kogels nog wel hebben. Maar zodra het vuur aan je schenen gelegd wordt, is het verstandig je neus te drukken.

    Vijanden zijn namelijk tactischer dan ooit en schieten bovendien raak. Zodra jij op de verkeerde plek geraakt wordt, ben je gewond en kun je je minder goed bewegen. Een paar kogels in je been betekent hinkelend verder gaan, flink geraakt worden in je arm houdt in dat je geen tweehandige wapens meer kunt dragen en bij een schot in het hoofd ‘gaat het licht uit’. Het enige dat je dan nog kunt doen is jezelf oplappen met verband of een injectie, tenminste als je alleen bent.

    Ghost Recon Breakpoint PVE hands-on

    Teamwork belangrijker dan ooit

    Het is niet verstandig (en veel minder leuk) om alleen op pad te gaan in Breakpoint. De game is gebouwd om met drie anderen te spelen en werkt op die manier ook het beste. De game werkt op die manier jammer genoeg ook op zijn slechts, al is dit aan het team te wijten.

    Als je als team op pad gaat is het namelijk belangrijk om te blijven communiceren. Doe je dit niet, dan is de kans behoorlijk groot dat een van je teamgenoten begint te schieten en de hel losbreekt. De gevolgen daarvan zijn bekend: iedereen raakt in paniek, alle Ghosts gaan dood, missie gefaald. Als je praat en een tactiek afstemt kom je in Breakpoint veel verder.

    Breakpoint heeft als tactische elementen de bekende formule aangehouden. Je hebt dempers om op je wapens te schroeven, je nachtkijker is terug (als deze ontgrendeld is), je kunt vijanden markeren of dit door je drone laten doen en nog veel meer. Het synchrone schot was hierbij toch wel onze favoriet, al is ook dit element niet nieuw.

    Ghost Recon Breakpoint PVE hands-on

    Uitgebreide skilltree en loot

    Breakpoint bevat daarentegen ook een heel scala aan nieuwe elementen. Het meeste hiervan is in de skilltree te vinden die dit keer wel heel uitgebreid is. Je kunt aan de slag met tientallen skills om vrij te spelen met de skillpoints die je verdient in het veld. Je kunt een parachute, een schietende drone, hittezicht, grotere munitietassen en nog veel meer vrijspelen.

    Naast de skilltree kunt je ook in het veld het nodige vrijspelen. Dit gebeurt wanneer je simpelweg een vijand een kogel door zijn kop jaagt. Zo nu en dan valt er dan loot of geld op de grond. Dit is voor iedereen anders en dus kan het zomaar zijn dat jij ineens in het begin van de game een zware sniper vrij speelt zoals bij ons het geval was. Bij ons speelde een andere speler met de loot van een andere vijand een M50 vrij, terwijl wij een paar nieuwe laarzen vonden.

    Het is een kwestie van geluk dus als het op loot aan komt. Gelukkig is er ook nog een winkel, waar je gewoon de wapens kunt kopen die je wil hebben. Deze winkel is bij de rebellen te vinden en verkoopt niet alleen wapens, maar ook de nodige aanpassingen hiervoor. Denk bijvoorbeeld aan een granaatwerper voor onder je geweer of een groter magazijn.

    Ghost Recon Breakpoint PVE hands-on

    Ghost Recon Breakpoint PVE hands-on – belooft veel goeds

    Ghost Recon Breakpoint geeft je veel dingen om vrij te spelen of om te kopen. Het zorgt ervoor dat je je persoonlijke speelstijl kunt ontwikkelen en als team het hele eiland aan kunt. Het is wel essentieel in de game dat jouw team goed communiceert, want zodra dit niet gebeurt is het snel over met de pret.

    Hierin ligt de kracht van de shooter, maar ook het breekpunt. Zodra je namelijk één keer uit de toon zingt, breekt de hel los en dan wordt alles ineens bizar lastig. Hoewel wij slechts een kleine portie van de game zagen met een handjevol missies, waren wij al onder de indruk van dit gedeelte.

    Ben je benieuwd naar de PvP modus van de game? Die bespreken we uitgebreid in onze Ghost Recon Breakpoint Multiplayer hands-on. Ghost Recon Breakpoint komt op 4 oktober 2019 uit.

    Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint

    Verkijgbaar vanaf 4 october 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.