Final Fantasy XIV A Realm Reborn Preview - Van lelijk eendje naar mooie zwaan?

Preview
woensdag, 07 augustus 2013 om 17:00
xgn google image
Final Fantasy is misschien wel de meeste succesvolle Japanse Role-Playing Game serie die wij in het Westen kennen. Toch is de serie niet altijd succesvol geweest. De grootste domper is Final Fantasy XIV, een massive multiplayer online game. Om de teleurgestelde fans weer blij te maken besloot Square Enix om de game nogmaals te ontwikkelen.
En dat is niet mis voor een Massive Multiplayer Online Role-Playing Game (MMORPG). MMORPG’s staan erom bekend jaren in ontwikkeling te zijn, waarbij de lancering als één van de belangrijkste momenten voor de game is. Dat moment kan de game laten vallen of staan. Final Fantasy XIV kreeg veel kritiek te verduren, maar waar kwam dat precies door?
Niet goed gekeken naar de markt
Het falen van Final Fantasy XIV kwam doordat Square Enix niet goed gekeken had naar hoe de MMO-markt op dat moment in elkaar zat. Square Enix runde al een MMORPG in de vorm van Final Fantasy XI, dat erg leek op de destijds grote Everquest maar dan met een Final Fantasy sausje. Het doel van Final Fantasy XIV was om een compleet andere MMORPG te maken, maar doordat onder andere Blizzard met World of Warcraft de lat enorm hoog legde, en Square Enix niet goed naar de markt had gekeken, faalde het project.
Square Enix geeft echter niet zomaar op, en besloot het spel opnieuw te ontwikkelen onder de naam Final Fantasy XIV: A Realm Reborn (ARR). Met een ander team en met Naoki Yoshida (vooral bekend van de Dragon Quest games) aan het roer moest het wel goed komen. En wij kregen alvast een voorproefje zodat wij jullie voortijdig kunnen waarschuwen of laaiend enthousiast kunnen maken!
Een toon wordt gezet
Direct aan het begin wordt meteen de toon voor de rest van het verhaal gezet. Op een wagen raak je aan de praat met een man. Het gesprek vertelt in wat voor wereld je terecht bent gekomen, een wereld vol corruptie en gevaar, die door een ramp ook nog eens is verscheurt. Nog geen seconde later wordt dit verhaal bestempeld door een cutscene. Gelukkig hoef je niet lang stil te zitten, want je wordt geforceerd deel te nemen aan het gesprek door middel van keuzes.
In het begin al interessant
Waar ARR zich lijkt te onderscheiden is dat het begin van de game al erg interessant is. Dit doet het door je het gevoel te geven dat je echt deel uitmaakt van de wereld. Je zult dus niet langer het loopjongetje uithangen door constant van punt A naar punt B te hobbelen. In plaats daarvoor krijg je diepgaande verhaallijnen, die ook nog eens interessant zijn om te volgen.
Switchen van klassen
Na enige tijd spelen (lees: Level 10) is het mogelijk om van je in het begin gekozen klasse af te wijken. Iets dat we steeds vaker terug zien in MMORPG’s. Iedere klasse, waar er acht van zijn, speelt namelijk net iets anders. Door de mogelijkheid om te switchen kun je tussendoor van een andere speelstijl proeven, zonder dat je helemaal overnieuw hoeft te beginnen.
Ook bij professions is dit het geval. Door professions te leren is het mogelijk om bijvoorbeeld je eigen wapens of eten te maken. In ARR is het mogelijk om alle professions te leren, maar het beste kun je jezelf toewijden aan twee professions. Teveel hooi op je vork nemen is namelijk geen goed idee!
Bekende elementen
Uiteraard mogen de bekende elementen niet ontbreken in een MMORPG. Zo heeft Square Enix goed gekeken naar andere MMO’s wat betreft het vechtsysteem. Gevechten gebeuren real-time, waarbij je vaardigheden kunt gebruiken om je vijand aan te vallen of jezelf sterker te maken. Doordat menig MMORPG dit systeem gebruikt, is dit voor veel gamers thuiskomen. Of dat een goed of slecht iets is, is een kwestie van smaak. Wel had er wat meer diepgang in mogen zitten nu dit systeem al bijna tien jaar in gebruik is.
Van lelijk eendje naar mooie zwaan?
Het is lastig om een impressie te schrijven van een MMORPG die al bijna klaar is. Over enkele dagen ligt Final Fantasy XIV: A Realm Reborn namelijk al in de winkel. Van wat we hebben gezien is het in ieder geval duidelijk dat Square Enix van haar fouten heeft geleerd. ARR pakt bekende elementen, biedt diepe verhaallijnen en geeft je het gevoel dat jij onderdeel bent van de wereld. Iets dat in veel MMO’s toch wel een beetje vergeten wordt. Wij hopen dat Square Enix in de laatste paar weken de ruwe randjes heeft gepolijst, want dan lijkt Final Fantasy XIV: A Realm Reborn een solide MMO te worden.

Populair Nieuws

Laatste Reacties