FIFA 12 - Eerste indruk Preview

Preview
vrijdag, 20 mei 2011 om 10:00
xgn google image
Naar vaste gewoonte mogen voetballiefhebbers ook dit jaar weer uitkijken naar een nieuwe FIFA game. EA Sports spreekt van een revolutie, maar of alle vernieuwingen dit kunnen waarmaken, moet nog blijken.
Elk jaar probeert EA Sports weer wat nieuwe opties en gameplay elementen toe te voegen aan de vaste waarde die FIFA inmiddels is geworden. FIFA 11 was een erg mooie game maar bracht niet echt iets revolutionairs, ook al kwam er een nieuw pass-systeem, naar de franchise. Dat zal volgens EA Sports ditmaal anders zijn. Wij werden uitgenodigd voor een online voorstelling van FIFA 12, waar we enkele mensen van het ontwikkelingsteam mochten aanhoren. We kregen ook beelden te zien van de nieuwe Impact Engine, die de animatie van de spelers sterk moet verbeteren. Maar is het zo goed dat we het als revolutie bestempelen?
Tactisch verdedigen
Het eerste dat we te zien kregen was de nieuwe manier van verdedigen. Zo zul je beter moeten plannen wanneer je precies gaat proberen om de bal te stelen. Dit heeft alles te maken met de nieuwe ‘contain’ functie, die ervoor zorgt dat een verdediger op een vaste afstand voor een aanvaller blijft lopen. Dit was al in eerdere FIFA's mogelijk, maar nu is dat uitgebreider geworden. Je kunt ervoor kiezen om dicht te blijven, of van een grotere afstand de aanvaller te volgen. Vervolgens kun je er een tweede man bijhalen om zodoende eenvoudig met twee mensen druk te zetten op iemand. Wanneer je vervolgens uit bent op een tackle, zul je deze zelf volledig moeten timen en besturen. Geen automatische aanvallen meer en zo zou je dus beter moeten nadenken hoe en wanneer je verdedigt. Want je weet vast wel wat voor gevolgen het heeft om een belangrijke tackle te missen.
Balcontrole
Als aanvaller moet je uiteraard eerst goed met de bal overweg kunnen als je wilt scoren. Het dribbelsysteem is aangepast waardoor je minder ruimte nodig hebt om de bal meerdere keren aan te raken. Zodoende kun je snel een andere richting oplopen of met een klein trucje de verdediger om de tuin leiden. Voor alle voetballers werkt dit even goed, elke speler kan de bal even goed controleren met kleine tikjes. Het zal van jezelf afhangen of deze verbetering goed wordt toegepast. De spelers beseffen ook beter wanneer ze langs de zijlijn dribbelen en zullen alles op alles zetten om de bal binnen de lijnen te houden, zelfs wanneer ze omringd zijn door spelers van het andere team.
Ook de balcontrole tijdens het afschermen van de bal is verbeterd. Zelfs de meest tengere spelers zullen de bal voor een beperkte tijd goed kunnen bijhouden zonder dat ze omver worden gelopen. Dit komt het realisme ten goede, omdat je in het echt tenslotte ook lang niet elke keer iemand op de grond ziet vallen tijdens het afschermen. Toch kun je niet oneindig blijven treuzelen met de bal en zul je snel beslissingen moeten nemen. De extra seconde die je toch te pakken krijgt door de bal af te schermen, kun je vaak goed gebruiken door slim te passen.
De Impact Engine
Volgens EA Sports waren er in vorige FIFA games steeds problemen tijdens de valanimaties. Deze zagen er niet altijd even natuurlijk uit en de animatie hield geen rekening met het momentum van de spelers. Dit omdat het spel steeds maar één deel van de botsing registreerde. Zo wist de game dat de knieën van twee spelers botsten en bepaalde het hieruit de valanimatie, zonder rekening te houden met andere lichaamsdelen die in contact kwamen met elkaar. Nu zullen heupen, bovenlichamen, knieën, handen en hoofden allemaal tegelijk tegen elkaar kunnen botsen en bepaalt de game hieruit de juiste valanimatie. Je ziet dan ook geen omschakeling meer van de loopanimatie naar de valanimatie, maar je krijgt één vlotte overgang te zien.
Dit heeft alles te maken met de nieuwe Impact Engine die veel meer kan registreren dan eerder. Doordat er zoveel te registreren valt, zijn er enorm veel valanimaties gemaakt. EA Sports wilde geen vast aantal geven, maar zelfs na enkele maanden te spelen zou je nog nieuwe animaties kunnen ontdekken, omdat sommige situaties zelden voorkomen. Dit omdat er nu rekening wordt gehouden met alle lichaamsdelen, het momentum van beide spelers en de hoek waarop ze botsen. Benen en andere lichaamsdelen gingen ook vaak door elkaar tijdens het tackelen in eerdere delen, maar ook hiervan is geen sprake meer. Dit lijkt moeilijk te geloven maar de beelden die we te zien kregen toonden het bewijs. Het hoeft dan ook niet meer gezegd te worden dat alles er hyperrealistisch uitziet.
Kwetsuren
Doordat er zoveel valanimaties zijn, zul je ook sneller akkoord gaan met blessures, omdat je ditmaal gewoon ziet hoe een voet de foute kant opplooit. Een speler zal dus niet meer afgevoerd worden met een knieblessure terwijl hij in de herhaling niets fout deed met zijn knie. Spelers die uitgeput zijn, kun je ditmaal ook beter van het veld halen. Als je iemand teveel laat werken, kan deze persoon krampen krijgen of spierscheuren ontwikkelen en daardoor neervallen tijdens het spel. Ook spelers die net hersteld zijn van hun blessure, zul je minder moeten belasten. Anders zou het wel eens kunnen dat die genezen enkel ineens weer blauw uitslaat. Je zult dus nog beter moeten nadenken over de spelers die op het veld staan, zo laat FIFA 12 je brein geen seconde met rust.
Eigen gedrag
Je zult dan weer niet moeten nadenken over de speler die je controleert, want de bekendere spelers zullen op hun eigen, typische manier op het veld staan. Dit komt door de Pro Player Intelligence die ervoor zorgt dat er een grote variëteit is aan de manier waarop spelers zich gedragen. Vorig jaar al geïntroduceerd in FIFA 11, dit jaar wederom uitgebreider. Een speler als Ronaldo zal dus sneller verdedigers voorbij dribbelen. De AI zou ook slimmer zijn en de computer houdt rekening met alle sterspelers die op het veld staan. De beste spelers zullen sneller omringd worden door tegenspelers. Zo wordt een kopbal maken met bijvoorbeeld Peter Crouch een echte opgave.
En dat is niet het enige nieuwe kunstje van de AI. Dankzij de nieuwe Visionmap heeft elke speler op het veld een gezichtsveld. Net zoals echte spelers kunnen ze mensen die dichtbij staan beter onderscheiden van spelers die veraf staan. Ze zien de andere spelers echt staan en hebben absoluut geen besef van wat er achter hun rug gebeurd. Wel zal elke speler een vage herinnering hebben van hoe iedereen op het veld stond, toen hij laatst over zijn schouder keek. Een AI-speler neemt beslissingen op basis van wat hij ziet en niet elke speler heeft even snelle reacties. Dit leidt tot uniek gedrag wat dus weer ten goede komt van de realiteit.
Revolutie
Volgens EA Sports zijn dit lang niet alle nieuwe toepassingen, maar zijn dit wel de belangrijkste. Het lijkt er in ieder geval op dat er dit jaar heel wat gaat veranderen in de FIFA-franchise. Wij waren vooral onder de indruk van de Impact Engine die alle animaties veel beter weergeeft. Voeg hierbij nog eens de betere balcontrole en de verbeterde AI aan toe en je zou inderdaad wel eens kunnen spreken van een revolutie. Vooral omdat realistische animaties een groot probleem zijn bij elke sportgame. Je zou je wel kunnen afvragen of je niet teveel moet nadenken, door de toevoeging van al die tactiek. Wij zijn alvast onder de indruk. Binnenkort kun je meer FIFA 12 indrukken verwachten, want Eke gaat later deze maand alvast met de game aan de slag.