Fairytale Fights Preview

Preview
door Koen
zondag, 20 september 2009 om 17:00
xgn google image
Dat de Nederlandse gamesindustrie zich gevestigd heeft weten we wel na de fantastische verkoopcijfers van Killzone 2. Maar kunnen andere Nederlandse studio’s ook goede games produceren?
Iedereen kent wel een sprookje. De meeste mensen kennen echter de sprookjes van Disney, zonder geweld en zonder bloed. In de originele verhalen gaat het er niet zo aan toe en dit zien we dan ook terug in Fairytale Fights. In deze game willen een aantal figuren uit bekende sprookjes hun bekendheid terughalen en doen dit met grof geweld.
Dus jij denkt dat er in sprookjes niet gevochten wordt?
Je moet echt niet gaan denken dat dit een titel vol vrede is, de karakters kunnen echt alles oppakken wat ze willen om daar de tegenstander mee te bewerken. Denk aan messen, paaltjes, knuppels, bijlen en ga zo maar door. Daarbij komen we gelijk bij het vetste van de hele game.
Fairytale Fights maakt namelijk gebruik van real-time dynamic slicing. Dit betekent dat je tegenstander niet door een voorgeprogrammeerde code in stukken wordt gehakt, maar dit zal worden berekent door waar en hoe jij slaat. Je kan er dus voor kiezen om alleen de oren of handen van je tegenstander af te hakken.
Fairytale Fights Screenshot 124370 Fairytale Fights Screenshot 124366 Fairytale Fights Screenshot 124362
Hakken met je pookje
Dit hakwerk is heel simpel. Het enige wat je namelijk hoeft te doen om je tegenstander te bewerken is met je rechter pookje heen en weer te zwiepen. Met dit pookje kun je dus ook bepalen waar jij je tegenstander gaat bewerken. Wil je hem alleen onthoofden? Dan moet je zorgen dat je het pookje op zijn hoofdhoogte beweegt, waarna jouw karakter met zijn mes rond het hoofd gaat zwaaien.
We kunnen er niet onder uit dat dit wel erg makkelijk is en misschien wel een van de minpunten van de game gaat worden. De vraag is namelijk of het wel leuk blijft om de hele game, die 20 levels kent, zowat altijd alleen met het pookje te spelen.
Misschien wordt dit wel weer goed gemaakt doordat het scherm in tweeën gesplitst wordt, wanneer jij met je wapen begint te zwaaien. Daarin zie je jezelf aan de linkerkant en aan de rechterkant zie je jouw tegenstander. Je kunt dan ook precies zien hoe je tegenstander door jouw karakter wordt bewerkt. Dit ziet er erg spectaculair uit zeker door de real-time dynamic bloedeffecten, welke in de game verwerkt zitten. Je ziet het bloed uit je vijand spuiten en om hem heen vliegen met veel spektakel.
Fairytale Fights Screenshot 124368 Fairytale Fights Screenshot 124364
Ook een platformer
Je zult echter niet alleen hoeven te vechten in Fairytale Fights. De game kent namelijk ook vele platform elementen met kleine puzzel gedeelten. Zo zul jij er bijvoorbeeld voor moeten zorgen dat een brug dicht gaat, zodat jij er overheen kan lopen. Dit soort kleine dingetjes komen regelmatig in het spel voor.
Je zult niet eenzaam zijn in Fairytale Fights
Deze platform en puzzel elementen hoef je niet in je eentje te doen. Je kunt namelijk naast de singleplayer modus, de game ook in de co-op modus spelen. In deze co-op modus kun je samenwerken om de tegenstanders te bestrijden, maar je hebt ook de mogelijkheid je medespeler een kopje kleiner te maken en hem zo tegen te werken.
Sprookjestitel met potentie
Fairytale Fights brengt niet alleen de sprookjeswereld weer tot leven. Maar laat de sprookjeswereld van een andere kant zien met veel geweld en bloed. Hopelijk wordt het spelen met één pookje, na een tijdje niet saai. Wanneer dit toch gebeurt zullen de real-time dynamic slicing en real-time dynamic bloedeffecten het goed moeten maken, zeker omdat dit er spectaculair goed uit zag.