NHL 10 Review

door Timo
zaterdag, 19 september 2009 om 17:00
Elk jaar komt EA met verschillende sportgames. Zo komt jaarlijks een voetbal-, basketbal- en natuurlijk een ijshockeygame. Dit jaar is het de alweer de achttiende ijshockeygame van EA Sports die in de schappen ligt, namelijk NHL 10. Maar lukt het EA ons dit jaar weer te verwarmen op het ijs of laat deze game ons koud?
Trek je schaatsen maar aan
Maak je maar klaar voor het ijs, want met NHL 10 zal het hard tegen hard gaan. De puck zal om je oren vliegen en tegenstanders zullen je tegen de boarding meppen. Dit alles lukt natuurlijk niet zomaar. Je zult eerst moeten oefenen, want waarschijnlijk zal de gemiddelde Nederlander vrij weinig afweten van ijshockey, net zoals ik.
Gelukkig is de game vrij toegankelijk gehouden door middel van de tutorial die je na het opstarten van de game meteen doorloopt. Het is natuurlijk handig om te weten, voordat je het ijs op gaat, hoe je moet schaatsten, de puck moet knallen en meer. Maar jammer genoeg worden de spelregels niet uitgelegd. Daar zul je zelf, via van vele overtredingen, achter moeten komen. In het begin zul je namelijk al gelijk te maken krijgen met een face-off, icing en offside! Hierdoor is het lastig om direct een leuk potje te kunnen spelen en het is dan ook zeker jammer dat de ontwikkelaar geen leuke instructievideo in de game heeft gestopt.
NHL 10 Screenshot 123259 NHL 10 Screenshot 123257 NHL 10 Screenshot 123255
Over lastig gesproken
Het zal erg lang duren, nadat je de regels eindelijk kent, om fatsoenlijk van je tegenstander te winnen door middel van fatsoenlijke goals. NHL 10 is namelijk een erg moeilijke game. Zelfs op de laagste moeilijkheidsgraad is het lastig om een overwinning te behalen. En voor sommigen zal dit een minpunt zijn voor deze game. Maar het zorgt natuurlijk ook voor een flinke uitdaging.
Scoren en verdedigen is lastig in NHL 10, maar wil je de wedstrijd winnen, dan zijn dat toch echt twee essentiële factoren. Dat maakt het scoren van een goal uitdagend en het geeft dan ook zeker een bevredigend gevoel om een goal te scoren. Maar wat nog leuker is in de game, is een flinke bodycheck, waarbij je je tegenstander met een flinke stouw tegen de boarding aan ramt. Vervolgens maakt de reactie van het publiek, welke in dit deel ook weer verbeterd is, en de het overweldigende commentaar van de presentatoren het helemaal af.
NHL 10 Screenshot 120802 NHL 10 Screenshot 120800 NHL 10 Screenshot 120798
Nieuw deel, nieuwe look
Visueel ziet de game er netjes uit. De spelers bewegen allemaal soepel en realistisch. De AI in de game is ook goed uitgewerkt. Tevens zitten er weer tal van verschillende modi in de game. Je kunt in het spel een heel seizoen gaan spelen, alleen aan de play-offs meedoen, aan een toernooi mee doen, coach van een team zijn of een eigen hockeyspeler aan te maken in de ‘Be A Pro’ modus, die we ook kennen uit FIFA.
In die laatste modus speel je een selectiewedstrijd met de door jou aangemaakte speler waarna je, gebaseerd op je prestaties tijdens die wedstrijd, wordt uitgenodigd door een team uit de NHL. Daar begin je met het opbouwen van een carrière, met als uiteindelijke doel om natuurlijk de beste van de beste te worden.
Natuurlijk kun je ook online met NHL 10 aan de slag. De mogelijkheid aan verschillende modi is ook hier uitgebreid. Zo kun je nu ook, naast een simpel potje online spelen, een eigen club online maken om het vervolgens tegen andere clubs op te nemen.
Er op los rammen!
Dat het er niet rustig aan toe gaat bij ijshockey, is wel duidelijk. Het gaat nu zelfs zo ver dat spelers, onder het toezicht van de scheidsrechter, een gevecht aan mogen gaan, in first-person! Om zo’n gevecht te starten, begin je met het uitdagen en ophitsen van de tegenstander. De keuze is dan aan hem om hier op in te gaan en over te gaan tot een stevige knokpartij. Je beschikt tijdens dit gevecht over een blokknop, en je ontwijkt en haalt uit met de twee joysticks. Dit is niet erg realistisch, maar werkt wel lekker.
De animaties tijdens zo’n gevecht zien er, net als de rest van de game, goed uit. Wanneer jij namelijk een flinke rechtse hoek uitdeelt, zal de helm van de ander ook direct van zijn hoofd vliegen en op de grond vallen. Maar als jij zelf een paar klappen krijgt, zal je gezichtsveld steeds beperkter en vager worden, tot dat je zelf knock-out gaat. Tijdens het gevecht zul je het nodige gekreun en gedreun horen en het gevecht zorgt er uiteindelijk voor dat beide spelers een penalty van vijf minuten krijgen. Beide spelers kunnen trouwens tijdens dit gevecht ook verschillende blessures oplopen, zoals een gebroken neus, blauw oog en misschien zelfs een gebroken kaak, waardoor zij een wedstrijd niet meer kunnen uitspelen.
Ondanks dat de game erg lastig is en een instructievideo over de spelregels ontbreekt, is NHL 10 een goede game geworden en weet EA ons zeker te verwarmen op het koude ijs. De gameplay is weer net wat beter geworden, er zijn net weer wat meer modi toegevoegd, waardoor het net wat beter is dan zijn voorganger. Maar omdat de game ook maar ‘net’ wat beter is, kun je deze game beter laten liggen indien je al in het bezit bent van NHL 09. Kortom, de game is er weer wat op vooruit gegaan en mensen die geen NHL-game in hun bezit hebben, moeten deze game dan ook zeker een keer uitproberen.
Cijfer: 8.8