F.E.A.R. 2: Project Origin Preview

Preview
maandag, 29 september 2008 om 15:33
xgn google image
In de theaterzaal van de Convention Factory in Amsterdam werd een presentatie gehouden over de opvolger van F.E.A.R., die de subtitel Project Origin draagt.
De horrorshooter F.E.A.R. eindigde in een compleet verwoeste stad, veroorzaakt door het mysterieuze meisje Alma. Project Origin pakt de draad op, vlak voordat Alma de stad compleet verwoest. Dit level is tijdens de presentatie in de theaterzaal getoond aan het publiek.
Details
Wat meteen opviel tijdens de presentatie is dat er goed op de details van onder andere de gebouwen en de wapens gelet is. En enkele vijanden uit het eerste deel zullen ook in dit tweede deel weer verschijnen, zoals de paranormale soldaat die bijna niet kapot te krijgen was.
F.E.A.R. 2: Project Origin Screenshot 63227 F.E.A.R. 2: Project Origin Screenshot 63231 F.E.A.R. 2: Project Origin Screenshot 63233
Gelukkig heeft de speler in dit deel, naast een arsenaal aan wapens, ook de beschikking over een 'Mech Suit', een soort robot waar je in kunt stappen, welke uitgerust is met een machinegeweren en raketwerpers. Hiermee kan een behoorlijke ravage gemaakt worden, maar zelfs in deze robot is de speler niet onkwetsbaar. De machinegeweren zullen oververhitten na een tijdje en de raketwerper moet herladen worden, wat behoorlijk lang duurt.
Slimme tegenstander
De kunstmatige intelligentie van de tegenstander ligt in dit deel vrij hoog en ze zullen dan ook beschutting achter autodeuren of muren zoeken. Ook zijn er regelmatig sluipschutters opgesteld die je vanuit een gebouw beschieten. Deze zullen je, wanneer ze een goed schot maken, met een enkel schot uitschakelen. Het is dus erg belangrijk dat er gebruik wordt gemaakt van de omgeving in F.E.A.R. 2: Project Origin, en deze te gebruiken om achter te schuilen.
F.E.A.R. 2: Project Origin Screenshot 63242 F.E.A.R. 2: Project Origin Screenshot 55754 F.E.A.R. 2: Project Origin Screenshot 51447
De tegenstander zal ook iedere keer als een stuk van een level opnieuw gespeeld wordt, iets anders doen, afhankelijk van wat de speler doet. Dit levert natuurlijk een grotere uitdaging op, maar geeft ook meteen een goede sfeer af voor een spel.
Mysterieus kind
Tijdens het eerste deel kwam het mysterieuze meisje Alma regelmatig voor en ook dit keer zal ze regelmatig voorbij wandelen. Ze staat bijvoorbeeld al in het begin van het spel voor je neus om je de uitweg van het metrostation te tonen, terwijl er links van je tralies zijn met daarachter een met bloed besmeurde ruimte.
Of Alma goed- of kwaadaardig is, blijft een beetje onduidelijk. Ze helpt de speler op weg helpt in het spel en geeft steeds mysterieuze hints, maar aan de andere kant laat ze wel steeds een flink bloedbad achter.
Vrees Alma opnieuw
Het ziet er naar uit dat F.E.A.R. 2: Project Origin een waardige opvolger wordt van het origineel. Het borduurt lekker voort op het verhaal van deel één, maar het lijkt er niet op dat de speler het eerste deel ook daadwerkelijk gespeeld moet hebben om Project Origin te begrijpen. De creepy sfeer van het eerste deel is in Project Origins meteen alweer te voelen en dit deel zal de meeste spelers dan ook weer de stuipen op het lijf gaan jagen.
F.E.A.R. 2: Project Origin staat gepland om in 2009 in de schappen te liggen voor de Xbox 360 en de PlayStation 3.