ESCAPE Dead Island Preview - Een psychologische zombiegame

Preview
donderdag, 14 augustus 2014 om 19:56
xgn google image
Na twee co-op avonturen en een MOBA-game, gaat de Dead Island serie twee kanten op. Met Dead Island 2 wil Deep Silver opnieuw een avontuur voor meerdere spelers aanbieden, terwijl ESCAPE Dead Island enkel in je uppie is te spelen. Is deze spin-off de moeite waard?
Een uitstapje van de serie dus. Dit keer heb je geen vrienden die je kunnen helpen, maar zal je alles alleen op moeten lossen. Toch is dit uitstapje dichter bij huis dan je zou denken. ESCAPE Dead Island, en ja dat moet in blokletters, laat spelers rondzwerven in de buurt van Banoi. En laat dat nou net het eiland zijn waar de originele Dead Island zich afspeelt.
In ESCAPE Dead Island kruip je in de huid van Cliff Calo, de zoon van een grote mediamagnaat. Vaderlief is helaas niet zo blij met zijn zoon - die voor het mediabedrijf werkt - en wil hem ontslaan. Hier heeft Cliff geen zin in en daarom reist hij af naar Banoi, om daar een documentaire op te nemen over de uitbraak die daar plaats heeft gevonden.
Cliff in het bos met vrienden

Psychologische problemen

Eenmaal aangekomen op Narapela, een eiland dat in de buurt van Banoi ligt, lopen zaken anders dan vooraf gepland. Cliff heet last van hallucinaties en déja vu's, wat ervoor zorgt dat hij moeilijk onderscheid kan maken tussen wat echt is en wat niet. ESCAPE Dead Island is dan ook meer een psychologische game dan echte horror. Dat is ook hetgeen dat ontwikkelaar Fatshark duidelijk maakt op de Gamescom. De gameplay verschilt enorm met die van het origineel.
Daar kom je al snel achter als je Cliff onder de knoppen krijgt. Je wordt wakker in een container midden in het oerwoud, en als je naar buiten stapt zie je de uitgestrekte zee en de witte zandstranden. Op dat moment ben je er al achter waarom ESCAPE Dead Island zo anders is dan zijn grote broers.

Dead Island Stripboekervaring

De hele game heeft namelijk een cartooneske stijl gekregen die letterlijk overal is doorgevoerd. Fatshark heeft deze keuze gemaakt om meer vrijheid te krijgen in het creëren van de wereld voor de game. De hallucinaties komen met hele aparte ervaringen en dankzij het versimpelde cartooneske uiterlijk kan de game ook deze scènes afspelen zonder lag. In de presentatie werd een moment gecreëerd waarop allemaal schipcontainers uit de lucht kwamen vallen. Fatshark heeft beloofd dat dit slechts een lichte variant is en dat je nog veel gekkere dingen mag verwachten in de volledige game.
Hoewel de hallucinaties vrij weird zijn, is Cliff een hele normale gozer. Zo normaal zelfs, dat hij niet immuun is voor het virus. De man moet dus extra voorzichtig zijn als hij op pad gaat. Eén verkeerde beweging en hij legt het loodje. In de uiteindelijke game zou je meerdere klappen moeten kunnen weerstaan, maar in de gespeelde demo was je na een verkeerde beweging gewoon morsdood.
Cliff op een boot

Ongezien rondsluipen

Om dit een klein beetje te compenseren is er een goednieuw stealth element toegevoegd aan de game, een primeur voor de serie. Al sluipend beweeg je je langs de zombies zonder dat deze op de hoogte zijn van jouw aanwezigheid. In het begin van de game heb je geen wapens tot je beschikking, dus je bent volledig afhankelijk van je eigen sluipvermogen.
Sluipen doe je dit keer niet in een open wereld, maar in een lineaire game waarin je je van checkpoint naar checkpoint begeeft. Een enorm verschil met eerdere delen, maar op deze manier komt de game wel beter tot zijn recht. ESCAPE Dead Island is een erg verhalende game en op deze manier kun je het verhaal het beste tot je nemen. Elk nadeel heeft zijn voordeel kun je zeggen.

Craftingloos geheel

En de open wereld is niet het enige segment waaraan is geknutseld. Zo is het gehele craftingsysteem overboord gegooid. Volgens de ontwikkelaar is dit gedaan omdat de focus niet op de wapens ligt, maar op de avonturen van Ciff. Het blijft een beetje een zwakke smoes en het is jammer dat deze kenmerkende eigenschap binnen het Dead Island universum de game niet heeft gehaald.
Als je een goed eind op weg bent krijg je dan eindelijk je eerste ‘wapen’ - een schroevendraaier - in handen. De game is een stuk minder spectaculair dan de eerdere Dead Island games. Er werd ons beloofd dat je wel degelijk los kunt gaan op de ondoden, maar de gehele sessie straalde precies het tegenovergestelde uit. Je moet echt op je hoede blijven.
Cliff staat bij het strand

ESCAPE Dead Island overtuigd niet

ESCAPE Dead Island heeft als losse titel wel degelijk potentie. De psychologische problemen die Cliff heeft, zorgen voor een hele aparte ervaring en het feit dat je kwetsbaarder bent dan voorheen maakt de game spannend. Als onderdeel van het Dead Island universum is de game helaas een kleine tegenvaller. Er is geen open wereld aanwezig en ook het craften wordt je uit handen genomen. Het is dus afwachten of het volledige avontuur meer indruk weet te maken.

Populair Nieuws