Bloodborne Preview - From Software gooit een bloederig roer om

Preview
vrijdag, 15 augustus 2014 om 9:34
xgn google image
De Dark Souls games zijn legendarisch door de hoge moeilijkheidsgraad en de akelig goede balans tussen wendbaarheid en aanvalskracht. Toch durft From Software het roer flink om te gooien met Bloodborne, een game waarin jouw vertrouwde Souls tactieken bar weinig meer voorstellen.
Gamers die één van de games in de Souls-serie gespeeld hebben, zullen weten dat het blokkeren van inkomende aanvallen een cruciale rol speelt om te overleven. Dit kwam vaak neer op het angstvallig wegduiken achter je schild, terwijl tien skeletten daar op in staan te rammen. Geen prettige situatie, maar wel een manier om relatief ongeschonden het avontuur van Dark Souls te volbrengen.
Bloodborne

Win je gezondheid terug

Van deze veilige speelstijl wil From Software af in Bloodborne. Het team lijkt er alles aan te doen om spelers gewaagde acties te laten ondernemen. Zodra je geraakt wordt, heb je namelijk altijd kans om de aangerichte schade te laten verdwijnen. Als jij het voor elkaar krijgt om in dat korte tijdsbestek zelf een mep uit te delen, vult je levensbalk zich weer.
Dit moet er volgens de ontwikkelaar voor zorgen dat spelers de durf krijgen om met gestrekt been in de strijd te gooien. Geraakt worden is immers niet erg, zolang je maar klaar staat om een geslaagde tegenaanval in te zetten. Ook het nieuwe wapensysteem speelt slim in op dit nieuwe gameplay-element.

Uitvouwbaar slagersmes

Meer dan ooit heb je in Bloodborne de mogelijkheid om creatief om te gaan met je wapentuig. In de onthullingstrailer zagen we al een bruut kapmes voorbij komen, maar deze cleaver gaat een stuk verder dan het mes dat je ook bij de slager tegen komt. Alle wapens in de game hebben verschillende standen, die een wapen van een unieke moveset voorzien. Concreet werkt dit als volgt.
Door eerst met een kleine versie van het kapmes de vijand te slaan, stagger je hem zodat hij naar achteren tuimelt. Als je vervolgens razendsnel het zwaard 'uitklapt' tot een grotere versie, sla je de vijand door de kracht van het openklappen meteen de grond in. Zelfs midden in een combo is het mogelijk om een wapen uit te schuiven of in te klappen, wat voor flink wat brute situaties kan zorgen.
Bloodborne

Minder fantasy, meer horror

Een simpele hakbijl kan hierdoor ineens een handig slagwapen worden voor op lange afstanden, door het handvat ervan uit te schuiven. Ineens heb je een lange staf met op het uiteinde een vlijmscherp mes, waar je met misselijkmakende draaibewegingen meerdere tegenstanders tegelijk onderuit haalt.
Hoe de (naamloze) hoofdpersoon uit Bloodborne het voor elkaar krijgt om in luttele seconden het formaat van ieder wapen te veranderen weten we niet, maar wij kunnen niet wachten om er mee aan de slag (ha!) te gaan. Ook het grafische stijltje dat de game heeft, lijkt een fijne afwisseling te worden van het middeleeuwse Dark Souls, dat met ridders en draken een stuk meer de fantasy-kant op leunt dan Bloodborne.
In de korte gameplaydemo die wij te zien kregen slenterden we door smalle straatjes, terwijl doodenge geluiden vanuit ieder steegje ons harder laten lopen. Een vreselijke ziekte heeft de wereld getroffen, die van mensen kreunende, krankzinnige wezens maakt. Soms zitten ze kreunend op de stoep, anderen schuifelen met toortsen door de donkere straten, maar zodra ze een glimp van ons opvangen weten ze niet hoe snel ze hun messen en klauwen in ons kunnen zetten.
Bloodborne

De blunderbuss van Bloodborne

Omdat de game zich in een later tijdperk afspeelt dan de Souls-games, kunnen we ook voor het eerst aan de slag met vuurwapens. From Software benadrukt dat we niet op een veilig afstandje onze weg door een bende monsters heen kunnen snipen. De ouderwetse schietijzers zijn vooral bedoeld om je vijanden van hun stuk te brengen.
De blunderbuss die we in de demo zagen, kwam bijvoorbeeld prima van pas om een tegenaanval in te zetten. Net voordat een mes onze (coole) leren jas bereikte, knalden we wat hagel in de borst van de schreeuwende aanvaller, waarna we ons kapmes de rest van het werk lieten doen. Bloodborne is dus in de verste verte geen third person shooter, zie de gameplay meer als een nieuwe manier om een combo in te zetten.
Voor we het wisten zat de demo er alweer op, maar From Software verdient nu al een complimentje voor de gewaagde manier waarop ze het geliefde combatsysteem uit de Soulsgames om willen gooien. Door gemaakte fouten goed te kunnen maken, durf je als speler eerder gewaagde acties uit te voeren en de uitvouwbare wapens moedigen je alleen nog maar verder aan.
Bloodborne

Knikkende knietjes

Voordat we de kamer op Gamescom uitliepen, lachte de ontwikkelaars ons toe met een laatste opmerking: "Maak je niet druk, de demo die je zojuist zag, had ik extra gemakkelijk gemaakt. We willen terug naar de moeilijkheidsgraad van Demon's Souls, en daar nog een schepje bovenop doen." Met knikkende knieën verlieten we de presentatieruimte.