Destiny Preview - De World of Warcraft van consoles?

Preview
woensdag, 19 juni 2013 om 12:00
xgn google image
Bungie bewees in 2001 dat first-person shooters ook prima op consoles kunnen werken. De Halo-serie werd een ware system seller. Intussen is de serie overgedragen aan 343 Studios en gaat Bungie voor het eerst multiplatform in samenwerking met Activision. Met Destiny probeert Bungie nogmaals een geheel nieuw alternatief universum te ontwerpen. Ditmaal ligt de nadruk op het combineren van een meeslepend verhaal en intuïtieve multiplayer.
Op de E3 was het dan eindelijk zover, wij kregen ontzettend veel gameplay te zien van Destiny. Eerst bij Sony tijdens de PlayStation 4 conferentie en later bij Activision achter gesloten deuren. Niet al onze vragen zijn beantwoord, maar het concept van Destiny begint steeds meer leven te krijgen. Het idee van een 'shared-world shooter' past perfect bij consoles. Hiermee zou Bungie zomaar het succes van MMO's als World of Warcraft na kunnen bootsen.
Filmische ervaring
Met Destiny lijkt Bungie een aantal genres te nemen en deze zodanig te mixen tot eigenlijk niet meer duidelijk is wat voor game Destiny precies is. In een online game zul je niet zo snel verwachten dat er filmische elementen aanwezig zijn zoals het opbouwen van spanning. Toch lukt het Bungie deze typische singleplayer aspecten te gebruiken in een multiplayer ervaring.
In de demonstratie van Destiny ga je van start in Old Russia, wat vermoedelijk een post-apocalyptische versie van Rusland is. In een cut-scene zie je een verwoeste landschap met allerlei kapotte auto's en gebouwen. Er lopen wat bepantserde monsters met vier armen rond en al gelijk merk je dat Bungie erg veel heeft gelet op details tijdens de cut-scenes. De monsters hebben prima animaties en de verroeste autowrakken waar zij overheen lopen deuken in.
Dan vliegt er een schip langs om de speler af te zetten op een verlaten stuk land voor een soort gigantische gebroken dam. De filmische ervaring houdt niet op zodra je de controle van het karakter overneemt. Bungie neemt de game hartstikke serieus, waardoor alle gameplay elementen kloppen met het verhaal. Als er dus een medespeler in jouw spel komt, dan zal hij niet uit het niets verschijnen. In plaats daarvan vliegt er een schip langs om de speler op het veld te droppen. Dit soort details zorgen ervoor dat Destiny altijd geloofbaar blijft.
Samen op pad
In Destiny kun je dus met meerdere spelers aan de slag. Tijdens het begin van de demonstratie die wij zagen werd er gespeeld met twee man. Je betreedt samen een donkere, sfeervolle ruimte. Vandaar dat je een Ghost oproept. Nee, niet het paarse voertuigje uit Halo, maar een soort vliegend robotje die het gebouw kan verlichten.
Als het gebouw eenmaal is opgelicht, zul je merken dat je niet alleen bent. Jij en je maatje moeten het opnemen tegen een groot aantal vijanden. De vierarmige wezens die je eerder in de cut-scene tegenkwam, ook wel bekend als de 'Fallen', zijn weer terug. Daarnaast zijn er zwevende mechanische vijanden die je redelijk gemakkelijk de lucht uit kan knallen. Om de vijanden te overmeesteren heb je meerdere wapens tot je beschikking, waaronder een assault rifle en een revolver.
Als de wapens niet genoeg zijn, heb je gelukkig nog een aantal speciale vaardigheden. Zo zijn er een soort granaten die uitbarsten in meerdere roodkleurige, hittezoekende projectielen. Ook is het mogelijk een vuureffect op je wapen te toveren om je vijanden met vlammende kogels aan te vallen. Bij sommige van deze speciale vaardigheden wordt het perspectief even naar achteren geplaatst. Dit is praktisch, maar het ziet er ook vooral heel vet uit. Zoals wij gewend zijn van de meeste multiplayer games is het daarnaast mogelijk om teamleden te reviven als ze bijna dood zijn. Samenwerking is daarom een must als je verder wil komen.
Epische proporties
Zodra je uit het gebouw loopt, komt er nog eens een derde speler opdagen. Uit het niets wordt het beeld donker en zie je in de verte een enorm ruimteschip verschijnen. Dan kom je erachter dat de gebouwen in de achtergrond niet simpelweg geverfde achtergronden zijn. Met de komst van het ruimteschip storten de gebouwen namelijk in. Het wordt duidelijk dat de wereld van Destiny erg dynamisch is en dat je ontzettend ver kunt zien.
Volgens de ontwikkelaar is de wereld bijzonder groot. Zo zei de presentator dat je vrijwel overal kunt komen als je het kunt zien. Het is nog niet helemaal duidelijk of de wereld echt helemaal open is, maar dat de levels gigantisch zijn weten wij in ieder geval wel.
Met de komst van het ruimteschip gaat er een 'public event' van start. Mechanisch ogende vijanden storten op het veld en het is aan jou om deze te deactiveren, met een hoop kogels natuurlijk. Al snel nemen jij en je maatjes, waarvan er inmiddels meer zijn bijgekomen, het allemaal op tegen een krachtige eindbaas. Deze maakt geen schijn van kans tegen de gezamenlijke offensieve aanvallen van jouw team.
Doorbreken van genres
Bungie heeft met Destiny een titel gemaakt die alle pluspunten van singleplayer en multiplayer ervaringen bij elkaar brengt. Het is nog de vraag of alles werkelijk zo goed in elkaar zit, want wij hebben de game nog niet kunnen spelen. De eerste uitgebreide tentoonstelling zag er in ieder geval veelbelovend uit, en vanwege de sterke reputatie van Bungie is er weinig reden om te betwijfelen dat Destiny een rooskleurige toekomst tegemoet gaat.