Marvel Heroes Review

Review
woensdag, 19 juni 2013 om 16:00
xgn google image
Comics zijn hot, free-to-play is hot, MMO is hot; hot items assemble! Dat moet ontwikkelaar Gazillion Entertainment hebben gedacht toen Marvel Heroes het levenslicht zag. Het klinkt op papier als een succesverhaal, maar is het dat ook?
The Avengers en X-Men zijn razend populair. De eerste film van The Avengers brak zelfs diverse records, waaronder het beste openingsweekend en de opbrengst van meer dan 1,5 miljard dollar. Niet verrassend dat er ook vele games met Marvel-helden verschijnen momenteel. Marvel Heroes is er daar een van en heeft niet alleen de op papier bestaande helden van Marvel geleend. Er werkte namelijk zelfs een tekenaar van Marvel aan de game, namelijk Brian Michael Bendis, die eerder Ultimate Spider-Man-comics tekende. Deze game moet dus wel dat comicsfeertje ademen. Of je nu een comicgeek bent of niet, iedereen heeft wel een superheld die hij of zij kan waarderen en die zie je waarschijnlijk ook terug in Marvel Heroes.
In deze free-to-play multiplayer online actie-RPG van Gazillion Entertainment en Secret Identity Studios moet je meteen al kiezen welke held je wilt zijn. Uiteraard zijn ze niet allemaal kiesbaar, want sommige exemplaren, zoals Iron Man, Deadpool en Wolverine, zul je pas later kunnen kopen van je in-game valuta. Je kiest aan het begin tussen Daredevil, Storm, Thing, Scarlet Witch en Hawkeye.
Diverse schurken uit het Marvel universum komen voorbij, zoals Doctor Doom, Green Goblin en Sabretooth. Aan het begin zie je namelijk dat een gevangenis vol schurken uitbreekt op een eiland, en menig slechterik heeft het vasteland al gehaald. Doctor Doom heeft de ‘Cosmic Cube’, die je ook hebt kunnen zien in de film The Avengers als Tesseract, en al die schurken zijn de beren op jouw weg naar die opperslechterik toe. Je werkt dus echt naar een eind, maar als je meneer Doom eenmaal hebt verslagen, dan zijn er nog dagelijkse missies om je verder bezig te houden.
Geen enorme open wereld
Meteen al in het eerste gedeelte kom je Green Goblin tegen, maar niet voordat je je eerst door gangen hebt gewerkt van ‘The Raft’, die wemelen van de ondergeschikten van Green Goblin. Andere locaties in de game zijn bijvoorbeeld Madripoor, X-Mansion en S.H.I.E.L.D. Helicarrier. De locaties zien er goed uit en zijn erg Marvel-getrouw, een tikje saai omdat er geen enorme verschillen tussen zitten. Hoewel we hier te maken hebben met een MMO, kun je beter niet rekenen op enorme, gigantische werelden waarin je helemaal kunt verzuipen. Marvel Heroes presenteert de diverse plekken uit het Marvel Universum in behapbare kleinere stukjes, waardoor je iets minder 'sandboxed' dan je gewend bent in andere MMO's. Dit is overigens niet per definitie negatief; het maakt de game (die waarschijnlijk sowieso een meer mainstream publiek zal aantrekken) wat laagdrempeliger voor de niet MMO’er.
Wervelwinden en bliksemschichten
In de impressie was al te lezen dat Marvel Heroes het een en ander heeft geleend van Diablo. Je beweegt je door een muisklik te plaatsen op de plek waar jij naartoe wil en als je een slechterik wilt aanvallen, dan klik je met je muis op de slechterik. Rechtermuisknop is de ene aanval, linkermuisknop de andere. Een van de al beschikbare helden is X-Men's Storm, die haar vijanden met wervelwinden (rechter knop) en bliksemschichten (linker knop) kan aanvallen.
Het begin van de game is nogal saai, al kan dat ook komen omdat je dan nog erg alleen speelt en je later meer op een multiplayertoer gaat. Er wordt af en toe iets uitgelegd in een venstertje met tekst, maar de besturing is niet bepaald bedacht voor een raketgeleerde. Dat vele muisklikken en de weinige aanvallen lijken vooral op het begin dodelijk saai. Het is gelukkig ook mogelijk om te lopen met de knoppen op je toetsenbord, die je sowieso nodig hebt om bepaalde menu’s te openen. Een welkome afwisseling die je kans op een muisarm net even minder maakt.
Wandelen in het pak van Iron Man
Misschien komt het door al dat muisgeklik, maar Marvel Heroes voelt niet heel erg soepel. Het komt eigenlijk nooit voor dat een vijand en jouw personage tegelijk in de aanval gaan. Het is meestal of de ene of de andere die het eerst in actie komt. Erg jammer, want er zit juist veel actie in deze game. Steeds komen er weer minions op je af en moet je ze gauw ‘wegklikken’. Dat voelt helaas haperig en houterig. Niet dat de game heel erg lagt, want er was slechts af en toe een hapering te verduren, maar de manier waarop gelopen en gevochten wordt, is zelfs nog minder soepel dan moeten wandelen in een pak van Iron Man.
Over Iron Man gesproken, het is spijtig dat deze game niet heel diep ingaat op de personages. Er zitten er veel in en ze hebben weliswaar hun eigen aanvalstechnieken, maar het is niet zo dat er verder nog wordt teruggegrepen naar de persoonlijke levens van deze helden. Dat is een gemiste kans, want hierdoor blijven het ietwat lege figuren die ‘toevallig’ de kostuums aanhebben van die bekende helden.
Loot alleen voor jou
Zoals een RPG betaamd gaat je personage levels omhoog en het maximum zit rond de zestig. Dat levelen doe je door geel-groene bollen op te pakken die af en toe op de grond vallen als er een vijand is gedood. Er zijn ook powerpunten die je kunt uitgeven aan drie verschillende krachtsectoren die bij een personage horen. Elke skill binnen zo’n sector heeft weer zijn eigen niveaus waaraan je punten kunt spenderen, met uiteraard een maximum. Zorg ook dat je onderweg veel ‘loot’ oppakt, want vijanden afmaken zorgt niet alleen voor levelen, maar ook voor extra bescherming en andere items, zoals harnasjes en speciale polsbanden bijvoorbeeld.
Gelukkig is het niet zo dat iemand alles voor je weg kan snaaien, want items die voor jou bedoeld zijn, kunnen ook alleen door jou worden opgepakt. Een hele opluchting, want het kan er soms chaotisch en razend druk aan toe gaan in dit spel. Soms gebeurt er zoveel tegelijk, dat je niet weet waar je moet kijken. Op zich niet zo erg, want de game kan het goed aan, maar het zou natuurlijk een ramp zijn als jouw harde werken wordt beloond en iemand anders pakt het op. Goed dat dat niet kan, want hoewel je weinig adempauzes krijgt tussen alle acties door, heb je in ieder geval wel tijd om die spulletjes zelf op te rapen.
Microtransacties: mag wel, hoeft niet
Je kunt Marvel Heroes gratis downloaden en de volledige game spelen, maar er komen wel microtransacties bij kijken. Een goed voorbeeld ervan zijn ‘huisdieren’, een soort robots, en kostuums. Er zijn ook enkele helden te koop via microtransacties, maar je kunt natuurlijk ook heel goed je best doen om die in de game alsnog ergens op te snorren. Elke nieuwe held waarmee je zelf aan de slag gaat, begint weer helemaal onderaan de ladder dus bedenk goed met wie jij het avontuur aan wil gaan als je juist voor het hoogste level wilt gaan.
Nog een tip: let op wanneer je de game hebt gedownload en wilt opstarten, want hij wordt zo in zijn beginperiode nogal geteisterd door patches. Op zich goed dat de game beter wordt gemaakt, en MMO-gamers weten maar al te goed dat dit er ook een beetje bij hoort, maar soms is je PC echt een lange periode kwijt aan die patches en dan zit ‘even een half uurtje spelen’ er niet in.
Overigens leent Marvel Heroes zich wel erg voor ‘even spelen’, want het is een game die door het vele muisklikken en het niet heel diep ingaan op Marvel-helden, toch wat snel neigt naar repetitief zijn, zelfs al speel je met diverse mensen over de hele wereld. Wellicht dat jij meer een verzamelaar bent en juist dat levelen als grote drijfveer gebruikt, maar zelfs dan zul je merken dat de gameplay wel heel vaak op hetzelfde neerkomt.
Leuk poedelen, maar geen diepe duik
Marvel Heroes neemt je mee in het wereldje van Marvel, maar springt helaas niet diep genoeg om je er helemaal in mee te voeren. Als Marvel een zwembad is, dan is Marvel Heroes een game voor mensen met zwembandjes om. De game blijft namelijk erg op de oppervlakte en is qua gameplay veelal hetzelfde en dus wat saai. Aan de andere kant is dit wel een MMO die zich bij uitstek leent voor wat minder ervaren MMO-gamers, die maar al te blij zijn dat ze niet meteen van de duikplank in het diepe worden geduwd.
Cijfer: 7