Battlefield 4 Preview - Geniaal zoals gewoonlijk

Preview
dinsdag, 18 juni 2013 om 18:30
xgn google image
Ook dit jaar zal DICE met een nieuwe Battlefield proberen de titel van ’s werelds beste shooter proberen te behalen. Vanwege de vernieuwde hardware waarmee de ontwikkelaar aan de slag kan, is het mogelijk om een nog veel indrukwekkendere game te maken. Kan Battlefield 4 het vorige deel overtreffen, of blijft deze op hetzelfde niveau steken?
Al eerder werd Battlefield 4 groots aangekondigd. Wij kregen te horen van Zweedse ontwikkelaar DICE dat de storymode deze keer net zo sterk moet zijn als de multiplayer. Vandaar dat het verhaal centraal stond in de onthulling. Wij kregen allen ontzettend spectaculaire gameplay te zien in de vorm van een missie. Maar natuurlijk zal de multiplayer als vanouds een groot deel uitmaken van de Battlefield ervaring. Geen beter moment om de nieuwe multiplayer te tonen dan op de E3. Het begon met een demonstratie en later kregen wij zelf de kans het op te nemen tegen onze mede E3-bezoekers.
Dit kan haast niet echt zijn
De game draaide op een PC, maar gelukkig kon ook de Xbox One controller flink worden uitgetest met Battlefield 4. Zodra de multiplayer match van start ging, konden wij onze ogen niet geloven. Wij zaten aan boord van een helikopter en konden de zware wapens besturen. Grafisch was het te mooi om waar te zijn. Al snel vroegen wij ons daarom af of het echt multiplayer was, of dat wij aan boord waren van een A.I. bestuurde helikopter en een voorgeprogrammeerde segment speelden.
Toen crashte de helikopterpiloot volop tegen een wolkenkrabber en werd duidelijk dat het wel degelijk de multiplayer is. Pas na het respawnen gaat de game echt van start. Je bent op voet en kunt ervoor kiezen om op zoek te gaan naar vijandelijke troepen. Natuurlijk zullen de meeste mensen dit nog niet doen, want daarvoor is het wel zo logisch om de prachtige omgeving te aanschouwen. De stad zit vol kleur, het water schittert en het licht zorgt voor een ontzettend mooi schaduwspel op de straten van het level.
Dood en destructie
Eenmaal klaar met het bewonderen van de omgevingen, is het tijd om eens wat aandacht te schenken aan jouw levensgevaarlijke uitrusting. Vanzelfsprekend loop je samen met je team naar verschillende vechtpunten op het level, en al snel zie je een eerste vijand lopen. Zonder nadenken open je het vuur, waarna de onoplettende tegenstander het loodje legt. Je eerste kill in Battlefield 4 zal er een zijn die je niet snel vergeet. Het gevoel van het afschieten van een automatisch geweer is namelijk heerlijk. DICE lijkt het schietsysteem te hebben geperfectioneerd voor een nog realistischere schietervaring.
Schieten zul je in Battlefield 4 echter niet alleen doen op soldaten. De eerder genoemde omgevingen mogen dan wel fabuleus zijn, maar het wordt pas echt tof als de hele map in vlammen opgaat. De verbeterde Frostbite engine zorgt ervoor dat bijna alles kapot gaat. Battlefield 4 lijkt daarom op een soort mix van Battlefield 3 en Bad Company 2. De destructie is realistischer dan ooit te voren, wat jou tal van praktische opties geeft. Zo zijn je tegenstanders niet geheel veilig achter een muurtje, kun je shortcuts door gebouwen maken en natuurlijk gehele wolkenkrabbers op vijandelijke troepen laten instorten.
Nog niet af
Niemand zal het je kwalijk nemen als je na alle vette trailers en informatie Battlefield 4 nu meteen in huis wilt hebben. Helaas kan met zekerheid worden gezegd dat de releasedatum van 29 oktober geen dag te vroeg is. Wat wij hebben gezien van Battlefield 4, zag er bijna perfect uit. Helaas verliep onze speelsessie met Battlefield 4 absoluut niet perfect. Het concept en de basis van de multiplayer staan als een huis, maar dit was absoluut niet de definitieve versie.
Tijdens het spelen liepen wij aan tegen een aantal vrij grote bugs, en dat terwijl het een relatief korte speelsessie van niet meer dan vijftien minuten was. Zo hadden wij gekozen voor de assault klasse, maar van aanvallen kwam er niets van. Wij konden namelijk alleen gebruikmaken van medische kits en granaten. Wisselen naar een geweer of pistool kon niet. Zelfs nadat wij doodgingen konden wij niets meer dan een helpende hand bieden aan onze kameraden. Ironisch gezien konden wij wel gebruikmaken van geweren toen wij schakelde naar de support klasse. Bij dit probleem bleef het niet. Op een gegeven moment ging er een explosie af, waarna het scherm ontzettend wazig werd. Dit kwam vrij natuurlijk over tot duidelijk werd dat het effect simpelweg bleef. Wij liepen daarom een minuut rond zonder te kunnen genieten van de ontzettend gedetailleerde wereld. Bugjes alom dus, maar het grote team bij DICE heeft voldoende tijd deze weg te poetsen. Het is echter wel een smetje op de eerste kennismaking met de multiplayer.
Nog altijd relevant
Het lijkt erop dat DICE genoeg veranderingen heeft doorgebracht om ervoor te zorgen dat Battlefield nog altijd aan de top behoort. Of de singleplayer deze keer werkelijk zo episch gaat worden als beloofd, is nog niet duidelijk. Wat wij in ieder geval weten is dat de multiplayer nog altijd formidabel is. Battlefield 4 heeft ontzettend veel potentie, en als DICE de lijn weet voort te zetten kunnen we hier te maken hebben met dé shooter van 2013.