Destiny 2 Preview - Uitgebreid onder de loep vlak voor release

Preview
dinsdag, 05 september 2017 om 16:00
xgn google image
Morgen komt Destiny 2 eindelijk uit en kan iedereen met één van de grootste releases van het jaar aan de slag. Wij mochten al een paar dagen aan de slag, op bezoek bij ontwikkelaar Bungie. In deze Destiny 2 preview kun je onze ervaringen met de game lezen.
Spelers die de Destiny 2 beta al hebben gespeeld, weten al wat hen te wachten staat wanneer ze Destiny 2 voor het eerst opstarten. De Cabal, onder leiding van Dominus Ghaul, vallen de aarde, de Guardian Tower én de Traveler aan. Deze cataclysmische aanval zorgt ervoor dat de Guardians, de spelers in Destiny, hun Light kwijtraken – de voedingsbodem voor speciale krachten en de mogelijkheid om terug te keren uit de dood.
Na de proloog moet je eerst zien te ontsnappen uit de stad, om vervolgens door de bergen uit te komen bij de Farm. Deze boerderij is opgezet door een aantal mensen, die het hebben omgetoverd tot een uitvalsbasis. Het is de bedoeling om een guerilla-oorlog te voeren tegen de Cabal en zoveel mogelijk middelen te vinden om dat doel te helpen, zoals het opzetten van radio-torens en het vinden van medicijnen. Maar de zaak verandert zodra jij als speler een manier vind om je Light terug te krijgen.
Je bent niet alleen van onschatbare waarde voor de mensen aanwezig op de Farm, maar ook voor de Guardians die het hebben overleefd en zijn teruggevallen naar Titan, een maan van Saturnus. Het zou daar een rustige plek moeten zijn, maar zodra je daar aankomt wordt het duidelijk dat het allesbehalve rustig is. Niet alleen is de Hive daar aanwezig, maar de Fallen zijn de Guardians ook nog eens gevolgd toen ze zijn gevlucht vanaf de aarde.
Destiny 2 Preview

Planeethoppen in de Melkweg

Tijdens de campange-missies die we mochten spelen tijdens de Destiny 2 preview hebben we ook uitstapjes gemaakt naar Nessus, een planeet gedomineerd en omgebouwd door de Vex, en de planeet Io, waar we nogmaals kennis maken met de Taken. Tijdens een interview met Jason Harris, de Senior Narrative Lead, werd daarnaast duidelijk dat we in Destiny 2 naar een nog onbekende planeet gaan en waar Harris ook het meest trots op is.
Het komt er op neer dat er sowieso één planeet meer in zit in vergelijking met de originele Destiny, maar misschien nog wel veel belangrijker is het feit dat de planeten een stuk groter lijken in de Destiny 2 preview. De European Dead Zone is aan het begin van Destiny 2 niet een heel grote zone, maar na een bepaalde verhaalmissie opent het gebied voor de speler en wordt het tweemaal zo groot. En als we een kijkje nemen op de kaart, dan lijkt het erop dat je later in de campagne nog meer gedeeltes op de planeten vrijspeelt.
De look van een planeet kan ook flink verschillen in Destiny 2, waar het in de originele Destiny over het algemeen dezelfde uitstraling blijft houden. De meest opvallende verschijning is wat ons betreft te vinden op Titan, waar het op het eerste gezicht lijkt op een soort mislukt olieplatform-landschap en soortgelijk rotweer. Op een gegeven moment, in een dieper gelegen gedeelte op Titan, kom je een wel erg kleurrijke muur tegen, waarachter een futuristisch paradijs lijkt te liggen. Oké, het is wel overlopen door vijanden, maar het laat je mond openvallen van verbazing de eerste keer dat je voorbij de desbetreffende muur komt en is wat ons betreft een welkome verrassing.
Destiny 2 Preview

Stapsgewijs aan de slag met modi

Naast het openstellen van de planeten zijn er meerdere elementen in Destiny 2 die stapsgewijs worden toegevoegd, in plaats van meteen te introduceren aan de spelers. Als je aankomt op een planeet zijn de enige modi die je tot je beschikking hebt de verhaalmissies en de Adventures – waar je hier meer over kunt lezen. Pas later worden modi als de Crucible, Patrols en Strikes toegevoegd en misschien nog wel de meest opvallende afwezigheid is je eigen Sparrow, die je past kunt krijgen op level 20.
Daarentegen worden spelers wel al meteen geïntroduceerd met het Light-level om de kracht van je uitrusting aan te tonen, in plaats van het pas te introduceren op level 20 als uitbreiding van je level. De content voelde door deze opzet een stuk natuurlijker aan en ook een stuk logischer; er is immers weinig reden om een Strike te doen als er nog niet eens een uitvalsbasis is voor de Guardians.
Tijdens de Destiny 2 preview waren we verplicht om op een bepaald punt te stoppen met de campagne, wat wel tot gevolg had dat de wereld bij ons hetzelfde bleef en er ook geen nieuwe Adventures werden toegevoegd. We verwachten dat dit niet zo’n probleem is wanneer je gewoon het verhaal verder kan spelen en de natuurlijke progressie zijn gang kan gaan, maar het is wel een flinke opdoffer als je na een flinke hap aan content ineens niks meer te doen hebt op Patrols en Public Events na.
Destiny 2 Preview

Destiny 1.5 of Destiny 2?

De grootste vraag die in ons hoofd blijft rondspoken na het spelen van de Destiny 2 preview is of een tweede deel wel echt nodig is en of het niet op Destiny voortgebouwd had kunnen worden. Op grafisch gebied is het verbeterd, maar heeft het nou ook weer niet enorme sprongen gemaakt. Op het gebied van gameplay is het grotendeels onveranderd gebleven en daar waren ook geen veranderingen nodig, want de gunplay in Destiny 2 en zijn voorganger is fenomenaal.
Het wegvallen van een speciaal wapen en de overgang naar een systeem met een kinetic wapen en een energy wapen is even wennen, maar het is vooral fijn om twee wapens voor verschillende afstanden of tactieken mee te kunnen nemen. We vragen ons dan ook voornamelijk af of de nieuwe content in de vorm van de campagne, Adventures en nieuwe planeten niet als DLC-pakketten verpakt hadden kunnen worden voor Destiny.
We begrijpen dat Bungie niet al te ingrijpende veranderingen wilt maken met het oog op de bestaande spelers, maar soms voelde het aan als Destiny 1.5 in plaats van Destiny 2 en misten we tijdens de Destiny 2 preview de écht grote stap die een compleet nieuw vervolg rechtvaardigt.
Destiny 2 Preview

Destiny 2 Preview – Meer van hetzelfde, maar dan beter

Gelukkig kunnen we met z’n allen morgen aan de slag met Destiny 2 en kijken wat de game nog meer voor ons in petto heeft. Wij hebben er in ieder geval al zin in om verder te gaan met de campagne, de grenzen van de planeten nog meer op te rekken, nieuwe Adventures te spelen en om natuurlijk te ontdekken wat die laatste, mysterieuze planeet is. Oh, en Dominus Ghaul mag natuurlijk zijn misvormde borst nat gaan maken.