In Destiny ben je een Guardian, gezworen om The City, het laatste bolwerk van de mensheid, en The Traveler te beschermen. Laatstgenoemde is een entiteit die de Gouden Eeuw van de mensheid inluidde, maar ondertussen is The Traveler op sterven na dood. Om de wensen van de Traveler uit te spreken, is er The Speaker (ingesproken door Bill Nighy) die je al snel op pad stuurt.

Je zal niet alleen je avonturen tegemoet komen, want jouw persoonlijke Ghost, een klein zwevend robotje, zal je helpen. De stem die je het meest zal horen is dan ook die van jouw Ghost, dus het feit dat deze ingesproken is door Peter Dinklage zal zeker meehelpen. Met wat grapjes tussendoor houdt hij het lekker luchtig.

Geen Holy Trinity

Het eerste wat je moet doen als je Destiny opstart is, uiteraard, jouw personage aanmaken. Je hebt hierbij de keuze uit drie verschillende rassen, het geslacht en drie verschillende klassen. Welk ras en geslacht je kiest zal geen invloed hebben, op cosmetische verschillen na dan. De klasse die je kiest heeft aan de andere kant een enorme invloed.

Ondanks dat Destiny als een MMO gezien kan worden, maakt de game geen gebruik van de ‘Holy Trinity’ - een tank, een healer en een damage dealer. Elke klasse kan genoeg schade aanrichten, maar op welke manier je dat doet ligt aan jouw keuze. De klassen hebben elk eigen granaten, een Jump-vaardigheid, een mêlee-aanval en een Super-vaardigheid.

Een krachtpatser

De Titan is een krachtpatser en zal voornamelijk veel schade aanrichten op korte afstanden, en de Hunter heeft weer veel vaardigheden om schade op langere afstanden aan te richten. De Warlock gebruikt magie en heeft de minste bepantsering, maar zijn leven genereert sneller terug. Op level 15 is het mogelijk om te veranderen van subklasse, wat voor elke klasse weer een heel andere speelstijl oplevert.

Momenteel is er voor iedereen de keuze uit twee subklassen, maar grote kans dat er in de toekomst nog één of meerdere voor elke klasse bijkomt, aangezien er een derde vakje naast staat.

Rondbanjeren op planeten

Zodra je de introductie gehad hebt, kun je echt aan de slag met de missies. In het begin is alleen de aarde beschikbaar, maar als snel spreidt het avontuur verder naar de maan, Venus en Mars. Het grootste gedeelte van de tijd ben je bezig met Story Missions. Hierin ga je met je Ghost op pad om verschillende missies voor The Speaker te voltooien en progressie te boeken in het verhaal.

Daarnaast heeft elke planeet een Exploration-modus. Je bent in deze modus vrij om te gaan en te staan waar je maar wilt, mits je de vijanden kunt verslaan natuurlijk. Ook kun je side-quests voltooien om ervaring op te doen en je reputatie te verhogen. De side-quests voelen alleen wel heel simpel aan en resulteren in de meeste gevallen in het vermoorden van een bepaald aantal vijanden.

Strike missies

De grootste uitdaging schuilt hem in de Strike missies. Deze kun je vergelijken met kerkers uit MMO’s. De missies zijn ook niet te voltooien in je eentje, dus ga je met twee andere Guardians op pad om de verschillende bazen in een Strike te verslaan. Voor de echte rauwdouwers is er ook nog een hogere moeilijkheidsgraad, die overigens ook aanwezig is bij Story Missions, waarbij alle vijanden veel sterker worden.

Tegen elkaar in The Crucible

Naast missies op de planeten is het voor Guardians ook mogelijk om hun kracht te testen in The Crucible. Je hebt hierbij de keuze uit vier verschillende modi, maar alle wapens en bepantsering worden geschaald, zodat iemand die vijf levels hoger is dan jij, toch even sterk is. Op speciale dagen is het echter mogelijk de Iron Banner-modus te proberen, waar het schalen is uitgeschakeld en het belangrijk is dat je uitrusting zo up-to-date mogelijk is.

Potjes spelen in The Crucible leveren ook ervaring op, dus naar het maximale level stijgen door middel van PvP is gewoon mogelijk. Daarnaast krijg je ook reputatie en Crucible Marks als je potjes succesvol afsluit. Heb je er genoeg van gespaard, dan kun je sterke uitrusting kopen die alleen in The Crucible gebruikt kan worden.

Niet zo uitgebreid

Hoewel Destiny veel modi huisvest, is het hoofdgedeelte van de game - de missies tegen computergestuurde vijanden - minder groot dan gedacht. Je kan je vrij snel door de verschillende planeten blazen om zo het maximale level behalen. Daar zal een speler ongeveer 20 tot 25 uur over doen, wat niet heel veel is voor een MMO.

Elke planeet heeft daarnaast ongeveer vijf Story Missions, die op een paar na ook niet veel van elkaar verschillen. Het helpt ook niet mee dat het verhaal niet zo goed overkomt op de speler. Dat ligt niet zozeer aan de missies zelf - er zijn zat momenten dat die zeer groots gebracht worden - maar meer aan The Traveler.

Als Guardian is het jouw doel om de entiteit te beschermen, maar de grote witte bol heeft totaal geen identiteit en je voelt je niet echt geneigd om alles te doen voor The Traveler. Als je een missie start, dan zul je dat vooral doen voor die zalige loot die op je te wachten staat.

Altijd op zoek naar meer

Dat is dan ook de grote drijfveer om Destiny verder te willen spelen; het vooruitzicht van betere wapens en uitrusting. Als je ziet dat je voor een missie een zeldzaam wapen krijgt, dan speel je die missie specifiek daarvoor. Bungie heeft heel goed die drang naar loot weten te pakken, en dat is ook waarom MMO’s zo populair zijn.

Het is nu nog de vraag hoeveel Bungie gaat toevoegen na de launch en of dat gratis zal zijn of niet. Wij zullen vooral uitkijken naar nieuwe subklassen en hopelijk een aantal nieuwe Strikes. Binnenkort gaat ook de eerste Raid open, de Vault of Glass, waar wij tevens heel benieuwd naar zijn. We kijken namelijk uit naar de heerlijke loot die daar op ons ligt te wachten.

Groots, maar minder groot dan verwacht

Uiteindelijk is Destiny een zeer sterke game geworden, maar toch minder groot dan we hadden gehoopt. De game speelt heerlijk weg, wat we natuurlijk wel van Bungie mogen verwachten, en de verschillende planeten zien er prachtig uit. Toch hadden we iets meer missies willen zien, maar hopelijk zal de opening van de Vault of Glass daar binnenkort verandering in brengen.