Defenders of Ardania Preview

Preview
maandag, 31 oktober 2011 om 17:30
xgn google image
De Majesty franchise is erg geliefd bij een selecte groep strategen. Defenders of Ardania vindt plaats in de wereld van Majesty en introduceert er het tower defense genre.
De laatste tijd worden we bijna doodgegooid met tower defense games. Het genre werd vorig jaar weer erg populair dankzij Plants vs. Zombies. Ook dit jaar hebben we weer populaire tower defense games gezien. Zo hebben we al mooie scores gegeven aan Orcs Must Die!, Dungeon Defenders en Rock of Ages. Ditmaal mochten we alvast aan de slag met Defenders of Ardania, een tower defense game waarbij je ook zelf in de aanval kunt gaan. Heeft Defenders of Ardania alle ingrediënten in huis om deze positieve trend verder te zetten?
Verdedigen volgens de regels van de kunst
In Defenders of Ardania is het dus de bedoeling dat je je kasteel verdedigt tegen aanvallende troepen. Het verdedigen van je kasteel gaat volgens de regels van het genre. Je plaatst verschillende torens aan de kant van de weg om aanstormende infanterie en cavalerie tegen te houden. Naarmate je meer tegenstanders ombrengt, krijg je meer geld waardoor je weer meer torens kunt bouwen. Er zijn heel wat verschillende torens en legereenheden beschikbaar. Elke toren heeft plus- en minpunten. Zo is er bijvoorbeeld een toren die bijzonder traag vuurballen afvuurt, maar daar wel telkens enkele troepen mee omlegt. Andere torens hebben dan weer betere kogels die tegenstanders vertragen of vergiftigen. Aan de verdedigende zijde van het spel, moet je dus zeker geen vernieuwing verwachten.
Een lesje in natuurkunde
Wat is er dan speciaal aan Defenders of Ardania? Om te beginnen kun je kiezen uit drie verschillende rassen die elk verschillende omgevingen, troepen en torens met zich meebrengen. Het kan best zijn dat je verschillende soldaten en omgevingen herkent, aangezien Defenders of Ardania zich afspeelt in de magische wereld van Majesty 2. Het is mooi om te zien hoe de troepen uit die game zich goed lenen tot een tower defense game. Je kunt in het begin kiezen tussen de rassen 'Mensen', 'Natuur' en 'Onderwereld'. De Mensen kennen momenteel de beste balans tussen troepen en torens, maar beschikken wel over de zwakste vliegende troepen.
Je zult al wat meer vaardigheden nodig hebben om het goed te doen als Natuur. De Natuur is namelijk erg breekbaar en kan zich minder goed verweren. Mmm... probeert ontwikkelaar Most Wanted Entertainment hier een subtiele hint naar vervuilingsoverlast te geven? De troepen van de Natuur zijn enorm snel en hun kracht ligt dan ook in grote aantallen. Hoe zwak ze individueel ook mogen zijn, als troep zijn ze zeer effectief. De Onderwereld is juist het tegenovergestelde. Troepen van de Onderwereld zijn traag maar het duurt een kleine eeuwigheid om ze weer te doden. Inderdaad, 'weer te doden', want eenheden uit de Onderwereld zijn vaak al eens een keertje gestorven. Vampiers, zombies,... noem het maar op. Elk ras heeft tenslotte ook nog enkele magische spreuken. De Onderwereld kan troepen weer tot leven wekken en de Mensen kunnen een schild van ijs tevoorschijn toveren.
Rock of Ages
Een map zou nogal snel onoverzichtelijk worden als je erg veel verschillende torens door elkaar hebt staan. Daarom kun je slechts een beperkt aantal torens plaatsen, waardoor je steeds goed moet kijken naar de legereenheden die jouw kant op worden gestuurd. Maar dit geldt ook voor je tegenstander. Je kunt zelf namelijk troepen aanmaken, waardoor het geheel zich ontpopt tot een schaakspel. Je zult de hele tijd moeten beslissen of je geld gaat uitgeven aan troepen of aan torens.
De kunst is om steeds op het juiste moment te kiezen of je gaat verdedigen of aanvallen. De hele gameplay doet dus denken aan Rock of Ages, een spel waarbij je torens moet bouwen en ondertussen het vijandige kasteel moet bestormen met een gigantische steen. Net als in Rock of Ages kan een foute beslissing meteen fataal worden.
Gebrek aan afwisseling
Want wat kan je tegenstander goed reageren op je acties. Als je een groot aantal troepen aanmaakt, zal de AI meteen reageren door katapulten te bouwen die over een groter gebied schade aanrichten. De AI is zo sterk omdat deze is gebouwd om online situaties na te bootsen. Hoewel dit in zekere zin is gelukt, blijven je online tegenstanders toch wat minder voorspelbaar. In de multiplayer kunnen maximaal vier personen het tegen elkaar opnemen in drie verschillende modi. Naast een klassieke modus die de regels van de singleplayer toepast, zijn er nog twee modi waarbij je ofwel enkel moet verdedigen, of enkel moet aanvallen. Online potjes kunnen tegen andere mensen of tegen AI worden gespeeld.
Het grootste gevaar dat dreigt in Defenders of Ardania is het gebrek aan afwisseling. Ondanks dat je veel troepen en torens tot je beschikking hebt, blijft het doel van haast elk potje wel hetzelfde. Hierdoor kun je snel uitgekeken zijn op een tower defense game. Most Wanted Entertainment heeft alvast extra content beloofd met meerdere missies en troepen, maar het is de basisgame die ons voorlopig nog niet kan overtuigen van een grote herspeelbaarheid. Ook de online multiplayer lijkt slechts enkele uren toe te voegen.
Om in de gaten te houden
Defenders of Ardania lijkt alles in huis te hebben om de positieve trend van tower defense games verder te zetten. De wonderlijke wereld van Majesty 2 ziet er knap uit en de soms vreemde, magische troepen kennen enkele mooie animaties. Je keuzes tussen de rassen, torens en troepen brengen steeds andere plus- en minpunten met zich mee. Toch blijft de vraag of er wel genoeg afwisseling aanwezig is, omdat je steeds dezelfde doelen voor ogen hebt. Op 8 december is het spel verkrijgbaar en als Most Wanted Entertainment nog een tandje bijsteekt en ervoor zorgt dat het spel je aandacht voor een langere tijd kan vasthouden, zijn we onder de indruk. Tower defense liefhebbers, houd deze in de gaten!