Tetris Review

maandag, 31 oktober 2011 om 17:00
Tetris is antiek, jaren, maar dan ook al jaren bestaat het. Maar antiek betekent niet dat het niet tof is. Zeker niet als er nog iets nieuws toegevoegd wordt. Tetris is nu namelijk voor het eerst speelbaar in 3D!
Tetris 3D klinkt als voor de zoveelste keer dat een Tetris uitkomt op een handheld, met enkel de toevoeging van het kunnen spelen van 3D. Gelukkig, maar dan ook echt gelukkig is alles minder waar. Tetris voor de 3DS biedt meer dan alleen maar de klassieke marathon modus.
Korte geschiedenisles
Maar laten we eerst even kort een geschiedenisles geven. Het spel kwam voor het eerst uit in 1984 en is ontworpen door Alexey Pajitnov. Wereldwijd werd de game onder de aandacht gebracht toen het verscheen voor de Game Boy. Dit was in 1989. De naam Tetris is niet zomaar een willekeurige naam, het is namelijk afgeleid uit het Grieks. Tetra betekent vier, want ieder blokje uit Tetris bestaat uit vier blokken. Zoals we allemaal weten moet er met deze blokken gedraaid en gepuzzeld worden. Want de bedoeling is heel wat lijnen leeg te zien maken. Een formule dat een doorslaand succes is en daarom dan ook al op allerlei spelcomputers is uitgebracht.
Een leek? Speel de tutorial
Mocht je dit nou gelezen hebben en denken: 'huh? waar gaat dit allemaal over?' Dan is er geen man overboord, want Tetris voor de 3DS bevat een tutorial. In onze ogen geheel overbodig, maar ach, het kan geen kwaad. En wat dat betreft siert het de game alleen maar dat er überhaupt aan gedacht is. Elke gek, weet binnen een paar minuten de ins en outs van Tetris. Blokken leggen!
Uitgebreid aanbod
Een groot verschil met het o zo bekende Tetris voor de Game Boy is behalve het 3D-effect, het kleurgebruik. Vroeger was alles zwart-wit, nu is alles in kleur. Dat is al een tijdje zo, met allerlei laatst versies van Tetris. Het maakt Tetris voor de 3DS in ieder geval meteen een vrolijke game. Bovendien danst je avatar leuk mee in diverse modi en dus is zelfs een simpele game behoorlijk goed aangekleed. Leuk gedaan. Maar waar het natuurlijk echt om gaat zijn de mogelijkheden.
We verklapten het al: de game zit vol met modi. En om niet verdwaald te raken in al deze opties heeft de game gelukkig een heel handig menu. Zo kun je kiezen uit het hoofdmenu, standaard modi, feestmodi en AR-modi. Onder elk 'tabblad' bevinden zich weer tal van opties, die stuk voor stuk ook nog eens naar eigen wens aangepast kunnen worden. Niets meer dan lof voor dit uitgebreide aanbod.
Ouderwets blokjes leggen
De Marathon modus is de klassieke modus eigenlijk van vroeger: blokken leggen en onbeperkt doorgaan. Elke keer krijg je een nieuw blok en de bedoeling is dat je deze juist roteert en op de juiste plek legt. Zodra een lijn verdwijnt, boek je resultaten. Na zoveel lijnen weggespeeld te hebben, ga je een niveau omhoog. Hoe hoger je niveau wordt, hoe sneller het tempo gaat. Erg handig, wat in de beginfase van Tetris niet mogelijk was, is de 'ghost'-optie. Daarmee kun je al heel makkelijk de vorm zien van het blok, hoe deze veranderd kan worden en waar deze past. Zo kunnen op voorhand snellere keuzes gemaakt worden, dan dit vroeger bijvoorbeeld het geval was. Ook kun je een blok apart houden, dus 'vastleggen' om deze later in het spel in te zetten. Dat hadden ze in 1989 niet. Het zijn handige toevoegingen in de martathon modus.
Tof: online spelen
Maar behalve de Marathon opties zijn er ook allerlei nieuwe modi waarvan de leukste is om het online tegen iemand op te nemen. Het online gedeelte in Tetris werkt perfect. Binnen no time zit je met andere spelers Tetris te spelen, waarbij je twee opties hebt. Je kunt één-tegen-één spelen of meteen met acht man tegelijk. Dit laatste is een grappig concept, je ziet namelijk ook de schermen van alle andere spelers in het klein. Door goed Tetris te spelen, speel je items vrij die je kunt activeren. Zo is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om met één druk op de knop te wisselen met het scherm van een andere speler. Dus stel, jij staat er niet zo goed voor en je ziet dat een andere speler er wel goed voor staat, dan wissel je en vergroot je je kansen om 'het gevecht' te winnen. Erg, maar dan ook erg leuk gedaan. Het online gedeelte zorgt ervoor dat je met Tetris je dan ook maanden kunt vermaken.
AR-modi stellen teleur
Iets wat helaas minder goed uit de verf komt is Tetris spelen met AR-kaarten. Het zou wat toe moeten voegen, maar helaas is het concept leuker dan de uitvoering zelf. De bedoeling is dat je een AR-kaart voor je neus plaatst en dan verdwijnen de blokjes als het ware in die kaart. Ja, het ziet er echt uit, maar nee, het werkt voor geen meter. Het veld waarin Tetris gespeeld moet worden is veel te klein, dus je bent al zo game over. Het is gewoon niet leuk om te spelen. Ook de AR-klimmer waarbij je blokken moet leggen op een toren om zo je weg naar boven te klimmen komt niet goed uit de verf. Bovendien als je al eventjes te snel met je 3DS beweegt, zie je het al niet meer goed op het scherm. Leuk bedacht, maar het is absoluut niet de reden om Tetris voor de 3DS te kopen. Het werkt bijvoorbeeld wel bij een Nintendogs + Cats, maar nee, niet bij deze game. Wat ook teleurstelt, is het 3D-effect. Is Tetris echt bijzonder in 3D? Nee. Het is als met zoveel titels voor de 3DS: het is geinig, maar uiteindelijk is het niet iets baanbrekends.
Leuke andere modi
Waar Tetris het echt van moet hebben is het online gedeelte, de klassieke marathon modus en alle andere modi offline, kortom de diversiteit aan opties. Het voert te ver door om alle modi apart te bespreken, maar neem van ons aan dat het spel overloopt van opties. Leuk is bijvoorbeeld dat je kunt puzzelen. Wat heeft dit met Tetris te maken? Weinig. Maar toch is het een leuke toevoeging. Zo heb je plaatjes en moet je de stukjes op de juiste plek leggen, net als een puzzel dus. Neem van ons aan dat het verslavend werkt. Wat ook leuk is, is de Fever modus. In deze modus gebruik je voorwerpen waardoor er meer punten gehaald kunnen worden. Je zult al snel merken dat je hier net als de Marathon modus aardig verslaafd aan kunt raken.
Goede prijs-kwaliteit verhouding
Concluderend kunnen we stellen dat Teris voor de 3DS een amusante game is geworden. Het is niet nieuw, het spel bestaat al jaren, maar wel zijn er genoeg opties in het spel gestopt. Zo heeft het spel heel veel modi die stuk voor stuk ook nog eens in detail aangepast kunnen worden. Wat dat betreft zit er voor elk speler dan ook wel wat tussen. Helaas moet wel gezegd worden dat het 3D-effect niet een meerwaarde zal hebben en de AR-modi komen al helemaal niet goed uit de verf. Wat wel tof is, is dat Tetris op de handheld online gespeeld kan worden en dat werkt ook heel soepel allemaal. Dus online kun je je uren vermaken, als ook offline met modi als Marathon, Fever en nog veel meer. Wat dat betfreft is de prijs ook nog eens aantrekkelijk; veel opties voor slechts 29 euro. Daarvoor kun je de game dan ook prima aanschaffen. Zie het als lekker extraatje.