Deathtrap Preview - Dodelijke vallen wachten je op

Preview
zondag, 07 september 2014 om 10:07
xgn google image
Bloed, rondvliegende ledematen en morbide, dodelijke vallen. Dat is een beetje de premisse van DeathTrap. De nieuwe tower defense titel van Neocore werd afgelopen week officieel aangekondigd, en tijdens de Gamescom mochten wij alvast een half uurtje met de game aan de slag.
Het Hongaarse Neocore is vooral bekend geworden met de The Incredible Adventures of Van Helsing-serie. Hoewel er qua genre een enorm verschil zit tussen de twee spellen - tower defense tegenover een Diablo-achtige dungeon crawler - zijn er qua interface en algemene look veel overeenkomsten te vinden.

Geen Van Helsing-game, wel zelfde universum

Al snel viel ons op dat de manier hoe de minimap in Van Helsing wordt tentoongesteld bovenin het scherm, overgenomen is in Deathtrap. Ook de manier hoe de camera uit isometrisch oogpunt het spel in beeld brengt en de manier hoe jouw skills, health en mana op je scherm staan, doen sterk denken aan de dungeon crawler.
Ondanks de overeenkomsten hebben beide spellen verder weinig overeenkomsten, volgens Neocore. Deathtrap speelt zich af in hetzelfde universum als Van Helsing, en heeft qua uiterlijk ook veel weg van die game, maar is verder wel een stand alone game.
Deathtrap UI

Deathtrap heeft een actie RPG sausje

Een van de features waarmee Deathtrap zich onderscheidt van klassieke tower defense-titels, is met een speelbaar personage. Niet alleen plaats jij brute torens om de vijanden te verpulveren, je hebt ook een karakter waarmee je kunt rondlopen en extra schade kunt aanrichten.
In onze demo beschikten wij over een dame met indrukwekkende arcane krachten. Naast het oproepen van torens, wist ze ook brute magische klappen uit te delen met haar staf, kon ze zichzelf teleporteren over het speelveld, en liet zij grote meteorieten inslaan.
Het toevoegen van een speelbaar personage doet Deathtrap veel goed, aangezien je dit meer opties geeft in de manier hoe je je torens plaatst. Het speelveld uit onze demo bestond uit drie banen, waardoor je je torens moest verspreiden om de vijanden buiten je basis te houden. Alleen zo'n verspreiding van je verdediging zorgt ervoor dat monsters er sneller doorheen glippen. Met een speelbaar personage kun je echter de keuze maken om bijvoorbeeld een baan minder te verdedigen met torens, en er zelf als een brute psychopaat tekeer gaan.
De gameplay van het speelbare personage valt overigens te vergelijken met de gameplay uit de Van Helsing-games, alleen gedragen de vijanden zich anders. Waar je in de dungeon crawler altijd in het middenpunt van de belangstelling van vijanden staat, volgen de tegenstanders in Deathtrap een vooraf bepaald pad, en is hun doel om de basis te bereiken, en niet om jou te verscheuren.
Deathtrap map speelveld

Van Helsing maakt geen cameo in Deathtrap

Aangezien beide games zich afspelen in hetzelfde universum, vroegen wij ons af of personages uit de Van Helsing-games een debuut zullen maken in Deathtrap. Neocore is dat voorlopig nog niet van plan, en geeft aan voorlopig de tower defense-titel te distanciëren van haar andere franchise. Misschien dat enkele vijanden uit Van Helsing worden overgenomen in Deathtrap, maar daar zou het volgens de ontwikkelaar bij blijven.
Opvallend tijdens onze speelsessie was dat de vijanden in Deathtrap enorm moeilijk te verslaan zijn. Dit komt niet zozeer omdat ze erg veel health hebben of een sterk pantser, maar vooral door de gigantische aantallen waarmee ze je basis bestormen. Zelfs in de eerste wave kwam ons kleine torenleger tegenover tientallen woeste monsters te staan, die we vervolgens maar net konden verslaan verslagen.

Trap Defense in plaats van Tower Defense

Hoewel je in Deathtrap ook torens kunt bouwen om je vijanden te verslaan, ligt de focus vooral het neerzetten van de meest gruwelijke vallen, om hiermee je vijanden te verpulveren - daar komt de naam nu eenmaal vandaan. Denk hierbij aan gaten met vlijmscherpe houten staken, vallende luiken met smeulend lava eronder of vriesvlakken, die vijanden niet alleen verwonden, maar ook afgeremmen.
Neocore lijkt goed door te hebben hoe ze variatie kunnen bieden met de verschillende vallen en torens in Deathtrap. Zo heb je de bovengenoemde vallen, die op de banen zelf worden geplaatst, klassieke torens die vijanden beschieten en torens waar een ´lijn´ tussen wordt gespannen. Loopt een vijand door zo´n lijn, dan schiet hun gezondheidsbalkje razendsnel naar beneden.
Volgens de ontwikkelaar zal Deathtrap verschijnen met 25 verschillen vallen. Hier ligt meteen wel meteen een heikel punt voor de Hongaren, aangezien het bieden van genoeg variatie in de verschillende levels wel een must is om Deathtrap interessant te houden. De game leek in onze speelsessie meer op actie en minder gericht op strategie. Als je dan te weinig vallen en torens tot je beschikking hebt, kunnen de levels heel snel op elkaar gaan lijken.
Deathtrap Towers Traps

Deathtrap lijkt een prima titel te worden

Desondanks laat Deathtrap vooralsnog goede dingen zien. De titel weet met een speelbaar personage dat tussen de verschillende torens loopt niet iets unieks, maar wel iets verfrissends te brengen. Voeg dit samen met dodelijke bouwwerken voor zowel op, als naast het speelveld, en je krijgt een interessante actie RPG- en tower defense-mix.