Days Gone E3 features besproken [Gezien op E3 2017]

Preview
donderdag, 15 juni 2017 om 22:39
xgn google image
De PlayStation 4 kan wel eens een goede sandbox game gebruiken. Zo een met een rauw tintje, waarin overleven hét sleutelwoord is. In deze Days Gone E3 preview lees je wat Sony nog gaat bieden in Days Gone en wat de indruk op dit moment is.
In Days Gone kruip je in de huid van een ex-bounty hunter: Deacon. De wereld om hem heen is geheel naar de tering. En jij bent dat ook redelijk. Onze hoofdpersoon is geen lieverdje. Zijn uiterlijk verraadt een harde jongen: biker-kleding, tattoos, petje achterste voren en wat vies, onverzorgd haar. Aan zijn zijde heeft hij altijd zijn motor waarmee hij in het Pacific gebied heel wat omgevingen zal verkennen.

Twee aspecten essentieel

In het Westen heb je de oceaan, in het Oosten de bergen en nog een stukje verder is er de woestijn. Al die omgevingen zullen hun eigen vegetatie en vijanden bevatten. Wat belangrijk is om te weten, is dat twee aspecten in Days Gone essentieel zijn voor hoe jij het verhaal beleeft. Ten eerste is dat het dynamische weer dat invloed heeft op het motorrijden. En ten tweede is dat het tijdstip van de dag. Dat heeft invloed op de populatie en vijanden.
De E3 presentatie toonde hetzelfde stuk dat getoond wordt tijdens de Sony persconferentie, maar werd door twee veranderde aspecten anders gespeeld en dat was tof om te zien. Zo zagen we Deacon vooral strategisch te werk gaan. Zodra je een groepje vijanden benadert, moet je nadenken hoe je hen voorbij komt.
Tijdens onze E3 afspraak ging Deacon stealthy te werk. Het stuk dat daarna volgde was ook eerder te zien, namelijk dat hij ergens in een bos een berenval plaatst om daar een vijand in te lokken. Al schuilend achter wat tenten, waarvoor de vijand stond, zagen we al eerder hoe hij iemand via een steen in die val lokt. Maar wat daarna gebeurde, was wel indrukwekkend en niet te zien in de trailer boven dit artikel.

Niet iedereen is elkaars beste vriend

Het groepje vijanden liep richting de val en één kwam er in vast te zitten met zijn been. Vervolgens schreeuwde hij moord en brand. Dan ga je er vanuit dat een van zijn maten hem wel helpt. Maar het tegendeel was waar. Een van zijn maten schoot hem dood! Dus kennelijk zijn de vijanden die je her en der tegenkomt niet per se altijd elkaars beste vrienden.
Het stuk dat we later zagen, was nog leuker. Het kan zomaar gebeuren dat jij straks in de game twee vijanden op een plek ziet die ook weer elkaars vijanden zijn en die je vervolgens tegen elkaar kan uitspelen. Er zat een zombie vast aan een boom met tegenover hem een mens die de zombie een beetje aan het sarren is. De persoon in kwestie denkt veilig te zijn omdat de zombie vastgeketend zit aan de boom. De afstand is nihil. Wat doet Deacon? Hij bedenkt zich niet en schiet de ketting los.
Binnen luttele seconden is de persoon een lekker hapje geworden voor de zombie. Voor Deacon is dit mooi meegenomen, want nu hoeft hij alleen nog de zombie te doden en is de rest van het vuile werk al voor hem gedaan. Natuurlijk zou je zo'n stuk ook heel anders kunnen spelen en daarmee is het in deze fase van de game al tof om te zien dat Days Gone spelers met verschillende speelstijlen in hun behoeften gaat voorzien.

Wees altijd op je hoede

Daarnaast is het ook wel tof dat de game af en toe best een beetje eng is. Niet super eng, maar het heeft verrassende momenten, zoals het voorbeeld dat we net bespraken. Ook kan het gebeuren dat je in een bos loopt met zombies die op de kop hangen. Terwijl je er langs loopt, kan het best zijn dat er toch nog één 'leeft'. De waarschuwing: blijf altijd op je hoede. Days Gone draait echt om overleven, alleen is de vraag even hoe diepgaand dit wordt.
Bij een missie is het in ieder geval handig om over een arsenaal aan wapens te beschikken. Deacon heeft diverse wapens. Zo zagen we hem lopen met een kruisboog en een bijl. Verder moet hij goed opletten. Want het is zaak om omgevingen te verkennen.
Overal kan iets handigs liggen wat je op een later moment in de game goed kunt gebruiken. Sandbox liefhebbers zullen dan ook beloond worden met genoeg items die opgepakt kunnen worden. De enige vraag is even of die wapens nog van een upgrade voorzien kunnen worden en hoe diepgaand het craften wordt. Het zou de diepgang van de game namelijk zeker ten goede komen als je meer dan enkel molotov cocktails kan maken. Voor nu zag dit gedeelte er wat simpel uit.

Waar is die meter voor?!

Al heeft het er schijn van dat er een skill- of upgrade-systeem komt. Zo is er steeds een procentmeter die oploopt als Deacon kills maakt. Maar het is nog geheel onduidelijk wat hiermee gebeurt. De ontwikkelaars wilden daar tijdens E3 geen verklaring voor geven, behalve dat er 'iets' komt qua skill-systeem.
De motor waar Deacon op rijdt, is essentieel voor hem omdat hij daarmee door allerlei gebieden toert. Dus het zou logisch zijn dat hij ook daaraan het een een ander kan upgraden. En dat kan. Maar we hebben te weinig gezien om echt te kunnen concluderen dat het iets toevoegt of tof wordt. Hetzelfde geldt voor het dynamische weer: grote woorden. Maar de daden zijn nog niet zo overtuigend.

Nu nog iets simpel, maar mogelijk is er meer

Met wat we nu gezien hebben kan alvast geconcludeerd worden dat Days Gone een titel lijkt om in de gaten te houden voor sandbox liefhebbers. Sony belooft verschillende speelstijlen en dat is goed. Maar de vraag is wel hoe diepgaand het wordt qua wapens, craften en levelen. Days Gone is vooralsnog een beetje simpel. Er moet wat meer informatie uit de doeken gedaan worden om écht de interesse van iedereen te wekken.
Eerder schreven we ook al een uitgebreide Days Gone preview. Lees die ook voor meer informatie.