Crusader Kings II Preview

Preview
maandag, 21 november 2011 om 18:00
xgn google image
In de Middeleeuwen waren koningen en landheren steeds aan het vechten om een extra metertje grond. Ze waren hierbij ook zeker niet bang om smerige tactieken toe te passen. Als je eens wilt weten hoe dat voelt, moet je zeker verder lezen.
Ontwikkelaar Paradox Interactive kan maar niet genoeg krijgen van zeer realistische strategiegames. Het bedrijf probeert zich te specialiseren in strategiegames met weinig bloedvergieten. Het is allemaal begonnen voor Paradox Interactive met een game genaamd Crusader Kings, waarin politieke beslissingen veel invloed hebben. Dit is ook het geval in Crusader Kings II, dat je meeneemt naar de Middeleeuwen om daar een zo prestigevol land als maar mogelijk op te bouwen. De gameplay werkte best goed in vergelijkbare games als Sengoku en Pride of Nations van Paradox. Maar geldt dat ook voor Crusader Kings II?
Politieke spelletjes
Crusader Kings II laat je vrij in de Middeleeuwen. Er is geen verhaallijn en dat betekent dat je kunt doen en laten wat je wil. Toch is het niet eenvoudig om zomaar een gigantisch koninkrijk op te bouwen. Het zijn namelijk onrustige tijden waarin heel wat landen elkaar voortdurend naar de keel staan met allerhande politieke spelletjes. Naast het opstellen van tactische plannen, een goede verdediging en huwelijkscontracten, zul je ook naar de paus moeten luisteren. Deze is voortdurend op zoek naar legers die mee op kruistocht willen en om een mooie reputatie op te bouwen zul je gehoor moeten geven.
Onbetrouwbare vazallen
Al vanaf het prille begin merk je dat politiek een grote rol speelt. Je bestuurt dan ook geen land maar krijgt de controle over een koning of landheer. Een heel land zul je ook nooit besturen. Als heerser zul je slechts een klein deel van je rijk zelf besturen. De rest wordt geregeld door familieleden of andere gerespecteerde mensen die je zelf kunt kiezen. Deze zul je goed moeten controleren, anders verwaarlozen ze hun lapje grond of zullen ze zelfs in opstand komen. Al je vazallen hebben een eigen persoonlijkheid waar je op moet inspelen. Zo zal de ene houden van oorlogsvoering terwijl de andere net pleit voor vrede in het rijk. Eenvoudig is het dus niet. Want hoe neem je andere landen over zonder legers in te schakelen?
Tactische zetten
Toch heb je opties genoeg om dit mogelijk te maken. De game neemt je mee van het jaar 1066 tot 1466 en in die periode was het erg gebruikelijk om politieke macht te winnen door middel van huwelijken met andere koninkrijken. Als je ervoor kunt zorgen dat je zoon trouwt met een kroonopvolgster, dan zul je het land na verloop van tijd erven. Heb je echter geen tijd om zolang te wachten, dan kun je sluipmoordenaars inzetten, samenwerken met de paus, gevangenen nemen om druk te zetten en nog veel meer. Het aantal mogelijkheden is erg groot en vaak duurt het erg lang om een plan uit te voeren. Een duidelijk plan opstellen is dus de boodschap.
Oorlogsvoering
Dit plan zal slechts zelden bestaan uit regelrechte oorlogsvoering. Legers zijn niet goedkoop en je kunt ze het best gebruiken als verdedigingsmiddel. Want je wil echt niet dat je leger tijdens een aanval het loodje legt. Het nieuws zal als een vuurtje verspreiden en voor je het weet staan er verschillende legers van je tegenstanders aan je deur, wetende dat jij machteloos bent. Dit laat blijken dat Crusader Kings II een strategiegame wordt voor de doorwinterde strateeg, zoals eigenlijk alle strategiegames die uitgegeven worden door Paradox Interactive. Want ook hier moet je niet rekenen op veel hulp van je vazallen. Het zal vaak gebeuren dat ze in een gevecht met hun manschappen zullen wegrennen van het slagveld terwijl je ze het meest nodig hebt. Dit gebeurt minder vaak als je ze vrolijk houdt door in te spelen op hun persoonlijkheid, maar vertrouwen kun je ze nooit voor honderd procent.
De een zijn dood is de ander zijn brood
Doorheen de singleplayer krijg je prestigepunten. Het land dat de meeste prestigepunten kan verdienen, gaat meestal met de overwinning aan de haal. Dit omdat je prestigepunten kunt inzetten om de paus naar je hand te zetten of om bruiloften in goede banen te leiden. Prestigepunten verdien je op een aparte wijze. De singleplayer gaat over een periode van 400 jaar en uiteraard leeft geen enkele heerser zo lang. Gedurende de loopbaan van je heerser zal deze een hoop prestigepunten bij elkaar sprokkelen. Dit door slimme tactieken te bedenken, landen te veroveren of kruistochten bij te wonen. Wanneer de goede man overlijdt, zal hij zijn prestigepunten doorgeven aan het land.
Vertrouwde gameplay
Crusader Kings II volgt het principe van zijn voorganger en gaat net wat dieper in het vormen van tactieken. Ook grafisch is de game mooier, al blijft het geheel uiteraard ondermaats in vergelijking met andere strategiegames. Het is iets wat we ondertussen van Paradox gewend zijn. Het is daarom ook niet vreemd dat de game vooral gericht is op de hardcore strateeg. Het plannen van tactische zetten is erg leuk en je krijgt een erg voldaan gevoel wanneer een plan perfect wordt uitgevoerd. Het is alleen jammer dat we dit eigenlijk allemaal al hebben gezien in andere games van Paradox Interactive. Toch mag je dit spel best in de gaten houden. De vertrouwde gameplay blijft immers leuk.

Populair Nieuws