Carrier Command: Gaea Mission Preview

Preview
zaterdag, 05 mei 2012 om 12:00
xgn google image
Uitgevers kiezen er tegenwoordig steeds vaker voor om een oude game op te pakken en er een HD-remake van te maken. Bohemia Interactive slaat echter een andere weg in door Carrier Command, waarvan het eerste deel in 1988 verscheen, terug te brengen met een sequel genaamd Carrier Command: Gaea Mission. XGN werd uitgenodigd om de bèta te spelen van de zogenaamde challenge modus, die los staat van de campagne. Is de game modern genoeg om in 2012 te slagen?
De naam Carrier Command doet vermoeden dat je alleen een carrier onder je hoede krijgt, maar dat is echter niet het geval. Ook tanks en vliegtuigen kun je gebruik van maken en dan niet alleen in de real-time strategy (RTS) stijl. De tanks en vliegtuigen maken het namelijk mogelijk om Carrier Command als actiegame te spelen. Dat actiegedeelte gaat zelfs zo ver dat je op een geven moment met geweren kunt gaan schieten. Op die manier blijft Carrier Command gevarieerd aanvoelen en kan het zelfs interessant zijn voor mensen die niet van RTS-games houden.
Archipel
Voordat je die actie in kunt, moet er eerst op RTS-wijze gespeeld worden. Het in één keer je tegenstander aanvallen is in Carrier Command namelijk geen strak plan. Eerste taak is het veroveren van eilanden en dat eiland vervolgens opdrachten geven. Daarbij bouw je als allereerst een grondstofeiland om vervolgens een productie-eiland aan het werk te zetten. Daarnaast is het ook mogelijk om een verdedigingseiland te bouwen, dat je bijvoorbeeld gebruikt om voertuigen te bouwen.
Het bouwen is echt een must voordat je de strijd aangaat. Zo heb je bijvoorbeeld brandstof nodig om je carrier voort te bewegen. Er moet ook zorgvuldig nagedacht worden over wat je gaat produceren. Opdrachten geven om iets te produceren kun je gewoon vanuit de controlekamer van je schip doen.
Walrus en Mantas
Dat bouwen heb je nodig om je op te maken voor de strijd. Daarbij gebruik je dus onder andere tanks genaamd Walrus en vliegtuigen genaamd Mantas. Zo’n Walrus is opzienbarend snel vernietigt wat natuurlijk erg jammer is. Een tank hoort namelijk voor macht en angst te staan. Al snel zul je dan ook voor de Mantas kiezen, omdat die naast de snelheid ook krachtig genoeg zijn om te strijden. Het vliegen met zo’n vliegtuig voorloopt erg goed voor een game die voornamelijk een RTS is. Het actiegedeelte doet zich dan ook niet onder van het strategische gedeelte.
Je moet er uiteindelijk voor zorgen dat je alle eilanden onder je hoede hebt en het opnemen tegen de vijandelijke carrier. Om gouverneur te worden van al de eilanden, zul je ook vijandelijk grondgebied moeten veroveren. De vijandelijke grondstof- en productie-eilanden zijn niet zo pittig om over te nemen, maar de verdedigingseilanden zijn wel een hele uitdaging. Als je eenmaal alles over hebt genomen, kun je je opmaken voor een ouderwetse eindbaas. We nemen het dit keer op tegen een vijandelijke carrier.
Immens
Carrier Command zit voorlopig nog in de bètafase maar zelfs nu al heeft het visuele aspect indruk gemaakt. De totale omgeving die je gaat veroveren is erg groot en gevarieerd. Het laat je af en toe wel eens denken aan bijvoorbeeld de grauwe sfeer in The Elder Scrolls V: Skyrim. Aan de ene kant is dat een van de sterkste punten van de game, maar dat kan ook nadelig uitpakken. Niet iedere PC zal door die keuze Carrier Command op volle toeren kunnen draaien. Het is te hopen dat Bohemia Interactive daar nog aan sleutelt en de goede afweging daarbij maakt.
Welkom in 2012
Anno 2012 voelt Carrier Command erg goed aan. Mede door de afwisseling van RTS en actie kan dit wel eens een erg interessante game worden voor een breed publiek. De gevarieerde omgevingen die je qua sfeer aan verschillende games laten denken, gaan ook van positieve invloed op het eindresultaat zijn. Het zorgt ervoor dat de jonge gamer iets speelt waarvan hij het spelprincipe nog niet kende. Degenen die al wat langer meegaan zullen met Carrier Command ook plezier gaan beleven.
Niet over het hoofd zien
Vraag is alleen wel of het commercieel verantwoord is om met dit spel te komen. De verwachte releasedatum is september 2012, de periode van zoveel andere spellen. Onder meer Far Cry 3, Bioshock Infinite en Assassin’s Creed III zien dan het licht, terwijl de echte RTS-fan op Starcraft II: Heart of the Swarm wacht. Met al dat goeds zie je Carrier Command: Gaea Mission makkelijk over het hoofd en dat verdient de game niet. Het goede werk dat Bohemia Interactive tot nu toe geleverd heeft, dient beloond te worden. Wij kijken dan ook uit na één van de betere RTS-game van het jaar.