Call of Duty Ghosts Preview - Multiplayer snel en soepel, maar niet baanbrekend

Preview
woensdag, 28 augustus 2013 om 19:00
xgn google image
De jaarlijkse schietkoning, Call of Duty, keert in november terug met: Ghosts. Tijdens de Gamescom in Keulen hebben we alvast een potje geknald in de multiplayer. Hoewel het allemaal wat meer van hetzelfde is, zitten er toch ook leuke nieuwe features in de game.
Wat moet je nou met Call of Duty? Dat is altijd een beetje de vraag. Er zijn zoveel delen inmiddels verschenen en het lijkt wel de FIFA onder de shooters waarbij elke keer een piepklein beetje wordt aangepast, zodat ontwikkelaars en uitgevers van de daken kunnen roepen: 'nieuw!' 'nog nooit eerder!' 'voor het eerst' en meer van dat soort onzin termen. Call of Duty: Ghosts wordt totaal niet baanbrekend, laten we dat voorop stellen. De engine waar de game op draait stelt zelfs teleur. Toch moet toegegeven worden dat de game wel veel (kleine!) aanpassingen heeft die de game leuk maken om te spelen.
Trouwe viervoeter
De aanpassing die als eerste in het oog springt, is toch wel de hond. Eerder al werden we plat gebombardeerd met berichtgevingen over de hond Riley in de singleplayer. Hij is ook belangrijk in de multiplayer, iets wat we zelf ervaren hebben. Wat je nodig hebt is een streak van vijf kills waarmee je de gevaarlijke viervoeter oproept. Het beest heeft enorm scherpe tanden en zal dan ook iedereen in je buurt doodbijten. Dat is fijn voor jou, maar zelf moet je dus ook goed uitkijken. Waar je even simpel de multiplayer in denkt te duiken en wat vijanden overhoop schiet, vergis je je al gauw. De multiplayer is niet zo eenvoudig als er opeens een hond om de hoek komt, want Riley schakel je niet zomaar uit. De hond is absoluut een fijne toevoeging aan de multiplayer, waardoor het Call of Duty gevoel anders is. En anders is in dit geval goed.
Veel nieuwe, kleine, aanpassingen
Voor de rest draait Call of Duty: Ghostst om veel nieuwe, maar toch kleine aanpassingen. Een ieder die af en toe de multiplayer van Call of Duty speelde zal niet eens opmerken wat er allemaal veranderd is. De echte die-hards wel. Het zit 'm in ieder geval in de details. Zo bevat Call of Duty: Ghosts bijvoorbeeld dertig nieuwe wapens, waaronder granaten. Nieuw is bijvoorbeeld de 9-bang granaat waarmee vijanden geblindeerd kunnen worden. Ook is er de marksman rifle en de canister bomb. Het zijn slechts kleine voorbeelden van de tig opties die er zijn. De vraag is of je ze überhaupt allemaal ooit gaat gebruiken.
Andere nieuwe opties die genoemd zijn, is dat je nu een knee slide kunt maken. Tof, maar je vraagt jezelf af waarom niemand daar ooit eerder aan gedacht heeft. En ook wordt er gehamerd op dynamische map gebeurtenissen waarbij van alles kapot kan. Eh, juist. Dat kon toch allang in andere games? Leentjebuur is prima, maar om daar nou minutenlang bij stil te staan.. nee, dat gaat we niet doen.
Wauw, dat geluid
Iets wat wel het vermelden waar is, is de nieuwe audio engine. Grafisch mag Call of Duty: Ghosts dan niet de nieuwe Titanfall zijn, maar het geluid is wel e-n-o-r-m vet. Echt waar. Er is geprobeerd een verschil aan te brengen zodra je binnen en buiten schiet. Dit verschil was daadwerkelijk ook hoorbaar tijdens de speelsessie. Het geluid was verbluffend, zo mooi. Muziek in de oortjes, voor zover dat kan als je voet op oorlogsgrond zet uiteraard.
Nieuwe modi
Hoewel we tijdens de Gamescom maar één potje in de multiplayer geknald hebben, zal Call of Duty: Ghosts drie nieuwe multiplayer modi bevatten. Dit zijn Search and Resue, Cranked en Blitz. In Search and Resue moet je een bom plaatsen of juist verdedigen, een soortgelijke modus als Search and Destroy. Het enige voordeel is dat je nu niet de hele tijd hoeft te wachten om te spawnen als je doodgaat, want zodra een van je teamleden een dogtag oppakt, kun je weer verder mee doen. Erg handig. Geheel iets anders is Cranked, een modus waarin je eigenlijk racet tegen de klok. Binnen een aantal luttele seconden moet je iemand doden, of assisteren. Lukt dat niet, dan word je zelf opgeblazen. Niet iets voor de zenuwslopers onder ons. Tot slot is er Blitz, een modus waarin je je eigen portaal verdedigt en de portaal van de andere partij aanvalt. Geinig, maar niet heel spectaculair.
Tof, maar niet bijster bijzonder
Het voert te ver door om in deze impressie alle kleine aanpassingen te bespreken, zeker omdat je na één potje niet op alle details kan letten. Vooralsnog lijkt Call of Duty: Ghosts een prima shooter te worden. De serie heeft inmiddels zo'n solide fanbasis dat genoeg mensen de game zullen kopen. Kijken we er met een afstandje naar, dan moet wel opgemerkt worden dat Ghosts niet per se de multiplayer game wordt om in huis te halen. Er is namelijk een hele andere shooter, die een fantastische multiplayer krijgt en dat is Killzone: Shadow Fall. Ghosts wordt dus niet zo baanbrekend dat we andere titels moeten vergeten. Al is Riley natuurlijk wel onweerstaanbaar.

Populair Nieuws

Laatste Reacties