FIFA 14 Preview - Publiek 'twaalfde man' op next-gen!
Hoongelach bij EA Sports. Aartsrivaal Konami kwam met het opvallende nieuws dat de komende Pro Evolution Soccer-editie de next-gen spelcomputers overslaat. De Japanse makers vinden dat ze in zo’n kort tijdsbestek 'geen recht kunnen doen' aan de nieuwe platformen, de Xbox One en de PlayStation 4. Wacht, deelt Konami hier even een sneer uit naar EA? Impliceert zij nu dat de studio de footie afraffelt op de volgende generatie? Wij maakten op de Gamescom kennis met de Xbox One-versie van FIFA 14. Na het betreden van voetbaltempel Camp Nou en het aanhoren van het gejoel van tienduizenden uitzinnige Catalanen, overheerste één gedachte: een nieuw hoofdstuk in het grote geschiedenisboek der voetbalgames ligt klaar om opengeslagen te worden.
Ieder jaar is het weer smullen geblazen: de voetbaloorlog tussen Konami en EA Sports. Al jarenlang zit laatstgenoemde met de FIFA-franchise comfortabel op de troon. Dat gaat bij de Japanners natuurlijk niet in de koude kleren zitten. Om eindelijk tegenwicht te bieden, komen ze dit jaar met een nieuwe engine op de proppen die voor een evenzo nieuwe PES-ervaring moet zorgen. Verklaart dit meteen waarom Konami niet met een next-gen versie van PES 2014 komt? Peter Moore van EA weet het zeker en gaat verder met moddergooien: “Ze hebben de engine gewoon niet op tijd afgekregen.”
Of die uitspraak tot de waarheid berust, weet niemand. Feit blijft dat EA Sports wél met een next-gen-versie komt en dit najaar dus behoorlijk wat zieltjes kan winnen. Alhoewel, ‘winnen’. In de loop der jaren heeft de sportstudio een grote en trouwe groep fans opgebouwd. Zij zullen de footie straks blind op één van de next-gens (waarschijnlijk massaal op de PlayStation 4) aanschaffen. En wat krijgen ze: een FIFA-game die enerzijds vertrouwelijk en herkenbaar oogt, maar anderzijds totaal anders speelt dan wat ze normaliter gewend zijn. Het is een cliché, maar in FIFA 14 zit 't ‘em in de kleine dingen.
Speel beter door het gejoel
FIFA 14 barst van de verbeteringen die we niet op de huidige generatie zullen zien. Geconstrueerd door de nieuwe, krachtige motor: Ignite, een engine die we zullen terugzien in andere sportfranchises als Madden, NBA Live en UFC. EA beweert dat virtuele sportwerelden als nooit tevoren tot leven komen, dus ook in FIFA 14. Daar is geen woord van gelogen. Meteen als je voet zet in een legendarisch stadion als Camp Nou of San Siro en een blik werpt op het veld of op het publiek, weet je dat dit uitzonderlijk is. Niet eerder kon EA, door een gebrek aan denk- en rekenkracht, het publiek zo prominent en gedetailleerd in beeld brengen als nu. Van een ongeëvenaard niveau wat de Xbox One en de PlayStation 4 hier neerzetten.
Wat blijkt: toeschouwers komen eindelijk driedimensionaal in beeld (niet meer als blokkerige sprites), dragen sjaaltjes en spandoeken en bewegen zoals je doorgewinterde voetbalfanaten ziet bewegen bij een wedstrijd. Voor het oog prachtig, maar belangrijker is het gegeven dat het publiek nu ook echt als twaalfde man fungeert. Zo breken ze de tribune af wanneer jij in de slotseconde de winnende goal er inramt, joelen en zingen ze bekende clubliederen als je achter staat en schieten ze omhoog van hun stoel als je snoeihard op de lat schiet. Niet langer speelt EA standaard audiofragmenten af; het publiek is zowaar onderdeel van de gameplay geworden. En wie weet: misschien maakt de AI, ofwel de kunstmatige intelligentie, wel onverhoopt fouten wanneer zij tienduizenden fans tegen zich krijgt?
Dynamischer en interactiever dan ooit
Het verbeterde detailniveau in het publiek voegt kortom allicht iets toe aan de algemene sfeer rond de wedstrijden. Voetbalanalist René van der Gijp benadrukt in praatprogramma Voetbal International keer op keer de waarde van de twaalfde man en eindelijk lijkt dat nu ook in de virtuele wereld met next-gen werkelijkheid te worden. De camera speelt hier vakkundig op in. Eventjes inzoomen op een verwoede fan als Arjen Robben naar de cornervlag sjokt of als er een inworp gaande is, zodat je meer een band met ze krijgt. Dit laat tevens zien hoe interactief en dynamisch FIFA 14 op de Xbox One en PlayStation 4 wel niet is. Continuïteit staat bij EA hoog in het vaandel. Het lijkt wel alsof de studio alle bekende onderbrekingen uit vorige edities aan banden wil leggen.
Tenminste, dat lijkt door al die kleine fragmentjes. Zo neemt de camera even de keeper in beeld als Ribery naar de stip loopt om daar de bal klaar te leggen. Wanneer het beeld van de keeper terugschakelt naar de broadcastcamera zien we de aanvoerder nog steeds pietepeuteren om de bal tot in de centimeters goed te leggen. Even later volgt weer een ander scenario: terwijl we wachten op een inworp zien we rechtsonderin dat er een speler van de bank afkomt om warm te lopen, tegelijkertijd neemt Busquets linksbovenin een bal in ontvangst van de ballenjongen, doet even een kort trucje en vervolgt de wedstrijd. Nul effect op het verloop van de wedstrijd, honderdduizend effect op hoe sfeervol en realistisch de wedstrijden in FIFA 14 zijn. Alsof we toevallig naar een wedstrijd op FOX of op Sport1 aan het kijken zijn.
Uiteraard is ook de interactie in het veld op de schop gegaan. In een kwartier tijd loop je natuurlijk lang niet tegen alle verbeteringen aan, maar het verschil was onmiddellijk merkbaar. Bij corners, bijvoorbeeld. Niet langer gaan twee spelers met elkaar in duel, maar komt het nu regelmatig voor dat vijf personen naar een bal springen, in de knoop raken en zodoende beschamend over elkaar struikelen. Ook passeren er nu momenten de revue waarvan je denkt: dát is next-gen. Bijvoorbeeld: als een dribbelende speler als Robben een sliding van Pepe te verwerken krijgt die hij, dankzij zijn wendbaarheid, zou kunnen ontwijken. De momenten waarop hij opspringt om zo'n gevaarte te ontwijken, of uit balans raakt als hij na zijn sprong neerkomt op de grond, laten in één oogopslag zien waartoe de volgende consoles in staat zijn.
Gloednieuwe voetbalervaring op Xbox One
Jullie merken het: laat ons vijftien minuten spelen met FIFA 14 op de next-gen en we kunnen er een boek aan wijden, zó anders oogt en voelt de footie dankzij de enorme rekenkracht van de Xbox One en PS4, die beide natuurlijk ook voor ontzettend mooie plaatjes zorgen, met een grasmat waarbij je de sprietjes haast kunt tellen. Leuk detail: na een tackle zagen we zelfs wat grassprietjes door de lucht vliegen. Concluderend hebben de meest simpele verbeteringen een belangrijke impact en lijken ze voor een verrassend frisse FIFA te zorgen waarin emotie, dynamiek en interactie centraal staan.