BioShock Infinite Preview

Preview
donderdag, 20 december 2012 om 15:00
xgn google image
Als de BioShock-games ergens in uitblinken, dan is het wel in het tot leven wekken van een bizarre, surrealistische wereld. In Bioshock Infinite wordt onderwaterparadijs Rapture ingeruild voor Columbia, een vliegend ideaalbeeld van Amerika waar iets gruwelijk mis is gegaan.
Voordat we verder gaan, deze impressie gaat over de eerste paar uur van BioShock Infinite, en wat spoilers betreft zal het alleen gaan over de dingen die je grofweg in het eerste uur al tegenkomt. De grootste kracht van de BioShock-games is het verhaal, en het is niet onze bedoeling om dat voor jullie op voorhand te verpesten.
https://www.xgn.nl/pc/screenshot/209438/
Raket
Het eerste wat je ziet als je aan BioShock Infinite begint, zal fans van de serie waarschijnlijk wel bekend voorkomen. Net zoals in de eerste BioShock kom je namelijk al snel een vuurtoren tegen, die midden in de zee lijkt te staan. Deze keer nemen we echter niet de duikboot naar Rapture, maar een raket richting Columbia. Vanaf daar is het snel klaar met de overeenkomsten wat uiterlijk betreft, Columbia blijkt al snel het tegenovergestelde te zijn van Andrew Ryans onderwaterparadijs.
Father Comstock
De zwevende stad Columbia is aan het einde van de 19e eeuw gebouwd om een voorbeeld te zijn voor de rest van de wereld. Met prachtige standbeelden, groene parken, grote gebouwen en tientallen Amerikaanse vlaggen moest Columbia aan iedereen laten zien waar Amerika toe in staat was. De vliegende gebouwen staan door middel van rails met elkaar in verbinding. Bewoners reizen via trams van eiland naar eiland, en de politie maakt gebruik van Sky Hooks; metalen haken die zich magnetisch bevestigen aan de rails, waardoor van platform naar platform hoppen een eitje is. Father Comstock stond letterlijk aan het roer van deze vliegende metropool, maar toen de Amerikaanse regering ineens besloot om het hele project te annuleren, sloeg Comstock door in zijn machtspositie. Columbia verdween jarenlang van de radar, samen met zijn leider. Jij kruipt in de huid van Booker DeWitt, een voormalig lid van de Pinkertons, een kruising tussen de FBI en een ordinaire knokploeg. Hij heeft een flinke schuld om af te lossen, en de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is door een zekere Elizabeth uit Columbia te redden.
https://www.xgn.nl/pc/screenshot/209436/
Bidden en dopen
In de jaren dat Columbia van de kaart verdween is Father Comstock door de bewoners van de stad verheven tot een ware profeet. Overal staan beelden van de man, en je kunt je kont niet keren of je loopt al tegen een persoon aan die aan het preken is over wat voor een geweldige leider hij is. Voordat je toegang krijgt tot de stad zul je zelfs gedoopt moeten worden, omdat je anders niet rein genoeg bent om toe te treden tot Columbia. Daarna stapelen de mysteries zich al snel op. Waarom gaat Booker in zijn eentje naar een stad vol met gevaarlijke extremisten? Wie is Elizabeth? Wie is Anna? Waarom kom je steeds weer dezelfde twee mysterieuze personages tegen? En waarom zingt een koor het nummer God Only Knows van de Beach Boys, terwijl de game zich afspeelt in 1912? Deze demo levert dan ook meer vragen op dan antwoorden, en dat is helemaal geen minpunt.
Vertrouwde gameplay
Met het verhaal zit het dus wel goed, maar ook wat gameplay betreft lijkt BioShock Infinite in de roos te gaan schieten. De vertrouwde Plasmids zijn omgedoopt tot Vigors, maar ze zijn nog steeds net zo leuk om mee te spelen. We gooiden met vuurballen, er verschenen kraaien uit onze handpalmen en we konden mensen met gemak van de grond tillen. Dit gaat allemaal gepaard met indrukwekkende effecten, en als het goed gaat een hoop schreeuwende vijanden. De Sky Hook bewijst zich al snel als veel meer dan een simpel transportmiddel. Het eerste wat je met de stalen haak doet, heeft dan ook te maken met het inslaan van een hersenpan. De Tears zijn het laatste nieuwe element dat we tijdens de demo tegenkwamen. Deze 'portalen' naar een andere dimensie liggen door heel Columbia verspreid. Ze zijn niet alleen van belang voor het verhaal, ook tijdens vuurgevechten kunnen ze het verschil betekenen tussen leven en dood. Zo kan je met een druk op de knop een muur laten verschijnen, of een haak waar je vervolgens naartoe kunt springen. De Tears zijn een mooie toevoeging aan de diverse gevechten in BioShock.
Weggeblazen
BioShock Infinite is een aantal keer uitgesteld, maar zo te zien levert dit alleen maar een beter eindproduct op. Infinite voelt vertrouwd aan, maar heeft zo ongelofelijk veel nieuws te bieden. Er waren wat vraagtekens bij het vertrek uit de fantastische stad Rapture, maar die zijn dankzij deze demo helemaal weggenomen. Columbia is mysterieus, levendig en griezelig tegelijk. Het is nog even wachten tot 26 maart, maar er moet iets heel geks gebeuren wil deze game niet iedereen wegblazen met de prachtige setting, solide gameplay en boeiende personages.

Populair Nieuws