Bionic Commando Preview

Preview
woensdag, 22 april 2009 om 15:00
xgn google image
Bionic Commando zal volgende maand verschijnen op de PlayStation 3 en Xbox 360. Het oorspronkelijke Bionic Commando verscheen al meer dan 20 jaar geleden op de NES, maar zitten we wel te wachten op een nieuwe game in deze franchise? Wij gingen alvast even met deze titel aan de slag, om daar achter te komen.
In Bionic Commando kruip je in de huid van Spencer en jij wordt onterecht ter dood veroordeeld. Maar op de dag van jouw veroordeling kom je weer uit de gevangenis. Terroristen hebben namelijk een experimenteel wapen ingezet wat niet helemaal goed is uitgepakt. Ascension City is een puinhoop en jij mag orde aan gaan brengen.
Bionische arm
Je bent echter losgelaten zonder je belangrijkste middel: je bionische arm en deze zul je dan ook eerst moeten zoeken. Na deze gevonden te hebben begint de tutorial om je bij te brengen hoe je precies gebruik maakt van de mogelijkheden van deze arm. Dit is best lastig, want met het slingeren en het loslaten draait het om precisie. Als je wilt slingeren van object naar object moet je ongeveer halverwege loslaten en niet pas op het einde als je de meeste snelheid te pakken hebt. Hoewel dit misschien wat onlogisch overkomt, is dit gewoon een kwestie van even onder de knie krijgen en dan red je je wel.
Bionic Commando Screenshot 69310 Bionic Commando Screenshot 69308 Bionic Commando Screenshot 69318
Het ziet er mooi uit
Na deze tutorial hebben we even rond mogen snuffelen in Ascension City. Wat direct opviel, en trouwens ook al tijdens het opstarten van de game, is hoe mooi Bionic Commando eruit ziet. Het spel loopt op de Diesel engine, ontwikkeld door GRIN, die we ook terugzagen bij onder meer Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 2. Spencer ziet er gedetailleerd uit en ook Ascension City is een pareltje. Dus grafisch staat de game zeker zijn mannetje.
Veel ruimte maar wel lineair
Maar wat mag je allemaal doen in deze prachtig ontworpen stad doen? Hoewel de stad groot is en je alle ruimte hebt, is Bionic Commando wel een vrij lineaire game. Rechts onderin beeld kun je steeds op je radar zien waar je heen moet en dit is allemaal vrij rechtoe rechtaan, wat opzich wel prettig is, maar ook jammer. Je kunt namelijk niet vrij in de hele stad, die totaal in puin ligt, rondrennen en slingeren.
Toch bieden de levels vrijheid, door je een stuk open gebied te geven, en je zelf de keuze kunt maken hoe je naar het volgende punt gaat. Overal kun je aan vast klampen met je bionische arm om als een soort Spiderman door de stad te slingeren. Houd je hier niet zo van? Dan is dat ook geen probleem, het is allemaal iets wat kán maar niet hoeft. Veel kun je ook gewoon te voet af leggen. Je zult vaak afwisselen tussen slingeren en rennen, en dan is het handig dat je niet dood kunt door van grote hoogte te vallen. Jouw speciale ijzeren laarzen vangen de klap namelijk perfect op.
Bionic Commando Screenshot 65117 Bionic Commando Screenshot 65115 Bionic Commando Screenshot 65113
Twee manier van doden
Wat je het meeste aan het doen bent is uiteraard het omleggen van vijanden. Dit zijn diverse vijanden die je ook op diverse manieren kunt omleggen. Je kunt zelf kiezen of je dit met je wapens doet of met je bionische arm. Dus als jij van shooters houdt, kun jij losgaan in deze game, maar als je het anders wilt, kan dat dus ook. Zo kun je vijanden flinke klappen geven met je speciale arm, of je duikt met behulp van je arm naar de aanvaller.
Komt er een middenweg?
Een nadeel wat we wel zagen tijdens het spelen van deze game, is dat vijanden vaak heel makkelijk waren om te doden, maar soms extreem moeilijk, alsof er niet echt een middenweg was. De AI wisselt ook wat op dit gebied. Eén keer zagen we een mannetje gewoon op dezelfde plek blijven staan rennen nadat we een paar van zijn maten om zeep hadden geholpen, niet echt slim dus. Gelukkig hebben we niet veel meer van dit soort gekke dingen gezien. Toch is het te hopen dat er niet zo'n groot verschil zal zitten in de intelligentie van de vijanden in de uiteindelijke versie.
Bionic Commando Screenshot 44033 Bionic Commando Screenshot 44035 Bionic Commando Screenshot 44037
Slingeren niet altijd soepel
Het grootste minpunt heeft echter met iets anders te maken, namelijk het slingeren met je bionische arm. We kregen het gevoel tijdens het spelen dat dit niet altijd helemaal soepel werkt en dat geldt met name bij bepaalde objecten die in de lucht hingen waar je per se langs moest om verder te kunnen. Met een blauw target wordt duidelijk wat je moet doen en op zich werkt het wel, maar helaas voelt het toch op de een of andere manier niet helemaal lekker aan. Daarbij komt dat, als je je doel mist, regelmatig een 'game over' scherm krijgt, doordat Spencer een grote diepte invalt die hij dan weer niet overleeft, of in het water belandt. En de beste man kan niet zwemmen, wat zal komen door zijn zware bionische ledemaat. Na enkele keren begint dat aardig te frustreren. We hopen dan ook dat het grootste deel van de game je lekker vrij laat om je eigen weg te zoeken, en de verplichte slingerstukjes alleen in de vroege levels voorkomen.
Voorlopige conclusie
Dus zitten we te wachten op een Bionic Commando game na meer dan 20 jaar? Ja en nee. Er zijn niet veel games waarbij je lekker kunt rondslingeren door omgevingen en alles wat los en vast zit kunt gebruiken. Het is tof dat dit bij Bionic Commando kan en ook de combinatie van je arm gebruiken om aan te vallen, of de actie willen ervaren door middel van je vuurwapens, is prettig. Toch valt het nog even te bezien of in de uiteindelijke versie de besturing vlekkeloos werkt. De controls moet je even onder de knie krijgen, dat is geen punt, maar het moet dan uiteraard wel allemaal werken zoals je wilt. Lees binnenkort ons eindoordeel in de recensie die volgende maand te lezen zal zijn.