MotoGP '08 Review

dinsdag, 21 april 2009 om 17:03
Veel mannen houden van een aantal dingen waaronder: vrouwen, seks en brullende motoren en auto’s. Daarbij komt ook kijken dat sommige van deze heren graag gamen. Gelukkig kunnen we nu ook op de consoles genieten van brullende motoren. Trek jij het gas en je portemonnee open voor deze game?
De Moto GP bestaat nog niet zo lang, pas sinds 2002. Er zijn dan ook nog niet zoveel games van verschenen als bijvoorbeeld FIFA. Hoe dan ook, Capcom komt nu, een half jaar nadat de game op de Xbox 360 en PlayStation 3 verscheen, met Moto GP ’08 voor de Wii. Wij trokken het gas eens even flink open om te zien of deze game lekker wegtrekt of de onderdelen van ellende uit elkaar vallen.
Arcade, Advanced of Simulation
Na het opstarten van Moto GP ’08, krijg je direct een scherm te zien waar gevraagd wordt welke besturing je wilt gebruiken. Je krijgt de keuze uit: Arcade, Advanced en Simulation. De eerste besturing, Arcade, is een typische familie-instelling. In deze modus wordt je motor flink aan het handje genomen, je zult vaak races zonder enige moeite winnen en van over de kop slaan is in principe geen sprake.
MotoGP '08 Screenshot 96657 MotoGP '08 Screenshot 96653 MotoGP '08 Screenshot 96648
Dan hebben we de Advanced mode. Dit is voor de gamers die graag een uitdaging willen en niet vies zijn van eens in de zoveel tijd eens flink onderuit te gaan. De Simulation modus is een stand voor de echte die hards. In deze modus schuiven je motor en jij direct over het asfalt mocht je teveel gas geven. Het realisme gehalte in de Advanced en Simulation modi is dus veel hoger. Helaas moeten we wel constateren dat de besturing soms zijn gebreken toont maar echt heel vervelend wordt het nooit. Maar het kantelen van de Wiimote werkt nu eenmaal niet zo lekker als in Mario Kart Wii.
Je Wiimote als gashendel
Wat wel erg leuk is, is dat er ook een optie is om je Wiimote als gashendel te gebruiken. Je houdt je Wiimote dan zijwaarts en geeft gas door de Wiimote naar je toe te kantelen. Het remmen gaat dan door de B-knop in te drukken. Het sturen doe je dan door de nunchuck aan de Wiimote te koppelen en met de stick erop te bewegen. Wel hebben we hierbij de opmerking dat je arm na een paar potjes ‘gas geven’ een vervelend gevoel in je arm zal bezorgen.
Tutorial, waar ben je?
Na het kiezen van de gewenste besturingsmethode word je geïntroduceerd aan de game. Helaas word je direct in het diepe gegooid en is er geen sprake van een echte tutorial. Zo moet je zelf maar uitzoeken hoe je gas moet geven en moet sturen. Mocht je eindelijk de gas knop hebben gevonden, dat de 2-knop is, kom je bij je eerste bocht en waarschijnlijk rijd je al snel het grind in of sla je over de kop. Of er een melding komt van hoe je de bocht correct moet nemen? Nee, daarvoor moet je eerst op start drukken, dus van een tutorial is helaas geen sprake.
MotoGP '08 Screenshot 80574 MotoGP '08 Screenshot 96649 MotoGP '08 Screenshot 80580
Grafisch ver achterhaald
Wat helaas jammer is aan deze game, is dat de game grafisch ver achterhaald is. Dat is vooral te merken als je kijkt naar de rijders van de motoren. Deze zien er stuk voor stuk nogal wazig uit en zijn zo af en toe nogal hoekerig. De motoren zien er wel goed uit, en dit komt waarschijnlijk door de reclames van de bedrijven die erop staan. Wat dan nog resteert is het leveldesign, hier is weinig te bekennen, maar dat nemen we deze game niet kwalijk. Het gaat immers om officiële racecircuits en daar zul je niet zo snel een boom of lantaarnpaal tegenkomen.
*vrvrvrvrvroem vroem*
Wat verwachten we van een game als MotoGP ’08 op het gebied van geluid? Ronkende motoren natuurlijk! En gelukkig is dat in deze game wel goed verzorgd. Echter is het wel zo dat het geluid, zeker als je een lang stuk alleen maar rechtdoor moet, behoorlijk op je zenuwen werkt. Het geluid van je motor begint dan te stotteren en dat is strontvervelend. De overige geluiden en de muziek gaan je linker oor in en je rechter oor weer uit, niets bijzonder dus.
Met MotoGP ’08 haal je een game in huis waarmee je een typische motorracegame in huis haalt. De graphics en de besturing zijn helaas verre van perfect en de game motiveert je niet om door te gaan met spelen. De onderdelen van deze game, die we hieronder nog een keer opsommen, sluiten niet op elkaar aan en vormen geen complete motor zoals een echte man dat zou willen zien.
Cijfer: 3.5