Beyond Two Souls Preview - Niet nieuw, wel verfrissend

Preview
dinsdag, 10 september 2013 om 17:00
xgn google image
Alweer ruim drie jaar geleden kwam ontwikkelaar Quantic Dream met de game Heavy Rain. Het was iets unieks en haast geen game te noemen. De cijfers voor het spel waren behoorlijk hoog. De lat werd voor Quantic Dream nog hoger gelegd. Over een maand komt de ontwikkelaar met een nieuw spel, Beyond: Two Souls. Gaat dit weer zo'n uniek staaltje werk worden?
Vorig jaar kreeg Eke al een klein deel te zien van het spel, maar over het verhaal was toen nog weinig bekend. De demo die wij nu hebben kunnen spelen duurde echter ook niet lang. Quantic Dream wil tot de release zo min mogelijk weggeven en bij een game als deze is dat ook eigenlijk niet erg. Je wil niet te veel weten, je wil gewoon alles zelf meemaken. De ervaring en emotionele betrokkenheid lijken nog veel grootser te worden dan in Heavy Rain.
Jodie, Aiden, Jodie, Aiden
In de korte demo die we speelden, hebben we enorm veel meegemaakt. Zoals bekend kruip je in de huid van Jodie Holmes – die overigens uitstekend wordt neergezet door actrice Ellen Page. Daarnaast kun je, wanneer je wilt, wisselen tussen Jodie en haar andere ziel, genaamd Aiden. Wat Aiden precies is weet niemand. Is het een geest? Een demon? Het zit in ieder geval vast aan Jodie. In haar jonge jaren levert dit een flinke portie angst op, maar al gauw wordt Aiden een handig hulpmiddel. Je kunt met Aiden namelijk een hoop doen met de omgeving. Mensen met een oranje aura kun je bijvoorbeeld mind-controllen en mensen met een rood aura kun je afmaken. Daarnaast zijn er een hoop voorwerpen die je bijvoorbeeld omver kan gooien.
Om je meer emotioneel betrokken te laten raken, moet je meer weten over Jodie en Aiden. In het spel wordt er constant in de tijd gewisseld. Op het ene moment speel je met Jodie wanneer ze acht is en daarna wanneer ze een jaar of 20 is. Zo maak je eerst wat mensen af, speel je daarna met Barbies en rook je vervolgens wat wiet op een feestje. Waar Jodie ook gaat, Aiden is er in ieder geval bij. Als de twee te ver uit elkaar gaan doet dat Jodie namelijk pijn. Ze wordt misselijk en krijgt een bloedneus. Als na een spannende scène in een overheidsgebouw het echte werk lijkt te beginnen, is de demo jammer genoeg voorbij.
Keuzes, keuzes en nog eens keuzes...
De gameplay in Beyond: Two Souls komt in grote mate overeen met die van Heavy Rain. Je kunt rustig rondlopen, of zweven, en door met de rechter joystick op een bepaalde manier te bewegen creëer je interactie met de omgeving. Daarnaast kom je voor een hoop keuzes te staan. Zo doe je als kleine Jodie mee aan een experiment waarbij er dingen aan je gevraagd worden. Je kunt dan ja knikken, je schouders ophalen of glashard liegen. Alles gebeurt zoals jij het wilt. Elke keuze die je maakt heeft invloed op het verhaal. De ene keuze weer een stuk meer dan de andere. Net als Heavy Rain wordt dit geen game, maar een enorme, filmische ervaring.
Eke liet in zijn impressie weten dat de actie met Aiden soms een erg laag tempo leek te hebben. Na de demo te hebben gespeeld kunnen we zeggen dat dit best meevalt. Er zijn momenten dat je uren de tijd hebt om beslissingen te maken met Aiden, maar dit is aan het begin van het spel. De tijd waarin Quantic Dream je wilt introduceren aan de karakters. De actie wordt al gauw een stuk vlotter en dat merk je ook tijdens het vechten met Jodie. Zo krijg je tijdens het trainen nog te zien welke kant je de rechter joystick op moet bewegen in slow-motion om een aanval te ontwijken, of iemand te slaan. Kort daarna moet je dit allemaal op gevoel doen. Dit is zeker in het begin behoorlijk lastig, maar het went al snel.
Er is jammer genoeg een ander irritant punt dat in de demo terug kwam. De camera neemt in Beyond: Two Souls, net als in Heavy Rain, vaste standpunten aan. Hierdoor gaat het lopen op sommige momenten niet helemaal zoals jij in gedachte hebt. Je beweegt de linker joystick bijvoorbeeld naar boven omdat jij daar heen wilt, maar dan loopt Jodie ineens naar links. Het gebeurt gelukkig niet al te vaak. Aangezien deze irritatie er ruim drie jaar geleden ook al was, is het wel jammer dat Quantic Dream hier niet meer aandacht aan heeft besteed.
Grafisch verbluffend
Je kon het eigenlijk al zien in de screenshots en trailers die vrij zijn gegeven. Beyond: Two Souls wordt een grafisch meesterwerk op de PlayStation 3, tot op een bepaalde hoogte. De karakters lijken levensecht door de motion-capture techniek en de omgevingen zien er prachtig uit. Door deze pracht vallen de minpuntjes alleen sneller op. Het vuur viel op momenten erg tegen en op een bepaald moment loopt Jodie door de sneeuw zonder voetafdrukken achter te laten. De rest van het spel maakt dit gelukkig helemaal goed en aan de ene kant zou je ook niet moeten willen dat de game perfect is. Dat kan alleen maar betekenen dat de volgende game tegen gaat vallen.
Naast de verbluffende graphics passen alle geluiden er ook goed bij. Het is op de juiste momenten doodstil en op andere ogenblikken zijn er de geluiden die je simpelweg verwacht. Soms neigt Beyond: Two Souls zelfs een beetje naar horror toe – wat eigenlijk ook niet anders kan met een eng beest dat om je heen zweeft. Wij kunnen je één ding verzekeren: je gaat je af en toe kapot schrikken en je hartslag zal menig keer van tempo veranderen.
Niet nieuw, wel verfrissend
Hoewel de demo niet heel lang duurde, was het genoeg om te zeggen dat je deze game waarschijnlijk wel in huis wilt gaan halen. Als we naar de gameplay kijken is er weinig nieuws. Het lijkt immers behoorlijk op Heavy Rain. Het nieuwe verhaal, met het uitstekende acteerwerk, zorgt wel voor iets verfrissend. Je raakt op een hoog level emotioneel betrokken bij Jodie en wij zijn dan ook zeer benieuwd hoe Beyond: Two Souls gaat eindigen. Of misschien wel hoe wij het gaan laten eindigen.

Populair Nieuws