Dead Island Epidemic Preview - Zombies van bovenaf

Preview
dinsdag, 10 september 2013 om 15:30
xgn google image
Trend van de laatste twee jaar: moba-games. Het genre is in razend tempo overgewaaid naar alle continenten van de wereld. In populariteit blijft het toenemen, ook in Nederland, mede door de hulp van troonzitter League of Legends, dat sinds eind 2009 miljoenen gamers aan zich weet te binden. Bedrijven organiseren toernooien over de hele wereld, gamers verdienen duizenden, tienduizenden euro's met overwinningen. Geen studio voor wie die dit succes onopgemerkt voorbij gaat. Her en der schieten moba-titels daarom als paddestoelen uit de grond. Techland papegaait graag mee en komt met Dead Island: Epidemic op de proppen.
Dead Island kennen we normaliter als een franchise waarin first-person survival hoogtij viert. In Epidemic neemt de Poolse studio tijdelijk afscheid van dat concept, en gaan de spelers nu vanuit een isometrisch perspectief de zombies op een zonovergoten tropisch eiland ergens in Indonesië te lijf. Zoals gezegd is Epidemic een multiplayer online battle arena-game (moba), dat betekent dat twee of meerdere teams het tegen elkaar opnemen in een relatief klein gebied. Spelers ontfermen zich niet over één leger, maar over één van de vele personages die ieder eigen unieke vaardigheden heeft. Zo is de één beter in vechten, terwijl een ander weer makkelijker teamgenoten kan genezen.
Zo begint Epidemic, dat overigens het immens populaire free-to-play-model omarmt. Tijdens de speelsessie werden ondergetekende en collega Rox in twee verschillende teams gedropt, waarna we uit de standaard klasses konden kiezen: soldaat, magiër, heler, sluiper en meer van dat soort ongein. Techland plakt hier echter een nieuw element aan vast. Drie van de zes beschikbare karakters zijn namelijk besmet met het zombievirus. Zij hebben hun ziekte onder controle en hebben daardoor superaanvallen gekregen. De keerzijde van de medaille is dat zij - zoals de meeste zombies - defensief kwetsbaar zijn. Volgens de makers is het belangrijk dat je als team goed overlegt wie welk personage kiest, omdat je zoveel mogelijk variatie moet hebben om de oorlog op het slagveld te winnen.
Vecht tegen en mét elkaar
In Epidemic vecht je namelijk niet alleen tegen mensen van vlees en bloed, maar ook tegen computerbestuurde vijanden: de zombies. Alle teams worden in het begin willekeurig gedropt in één van de vier hoeken van de map. De opdracht is om zoveel en zo snel mogelijk de vier beschikbare basiskampen te veroveren en de bijbehorende supplies naar je eigen kamp te brengen. We merkten op dat potjes voortdurend in beweging bleven, mede doordat het vijandelijke team - waar overloopster Rox deel van uitmaakte - constant in selecte groepjes controlepunten aan het heroveren was, terwijl wij elders op jacht waren.
Gaandeweg werd het duidelijk dat je met je teammaten goed moet afspreken wie waar naartoe gaat en wie in de buurt van de veroverde kampen moet blijven. Iconisch moment van onze speelsessie was toen alle teams ieder één vlag veroverd hadden er zodoende één vlag overbleef. Dit resulteerde in een enorm conflict die uitdraaide op een voor moba-begrippen grootschalige oorlog. Want niet alleen alle teamgenoten kwamen er samen, ook begon het zombiegespuis zich ermee te bemoeien. Gespuis dat varieert van normale zombies die met één klap te vermorzelen zijn, tot reusachtige en oerlelijke gedrochten. Die mep je niet zomaar neer, maar moet je noodgedwongen samen met je vijanden proberen te doden.
Typisch Dead Island
De chaos was haast niet te overzien, zoveel activiteiten waren er bezig op onze scherm. Maar, eenieder die smult van zoveel mogelijk actie, zal zijn vingers aflikken bij het spelen van Epidemic. Alles liep ondanks alle hectiek prima: geen last van framerate of andere technische problemen. Bewonderenswaardig voor een game die nog steeds volop in ontwikkeling is. En hoewel Techland het nu over een andere boeg gooit, zie je nog steeds dat dit een Dead Island-game pur sang is. We konden regelmatig lachen om de wijze waarop zombies helemaal uit elkaar spatten of mijlenver vliegen wanneer jij één van de vele superaanvallen gebruikt.
Ander bekend element uit de franchise is dat we ook hier met verzameld materiaal op de map onze eigen wapens konden maken. De wapens variëren van knuppels en clubs tot pijl-en bogen en ander geinig spul die van een afstandje schade aanrichten. Verder zijn er nog de nodige voorwerpen en objecten om neer te zetten, zoals een automatische turret die een beperkt gebied tijdelijk beschermt met grof geschut. Rest ons te zeggen dat Epidemic zich enorm simpel laat besturen. Met de WASD-toetsen loop je vrij rond, via shift ren je en een koprol maken doe je door op de spatiebalk te drukken. Een lichte aanval knalt uit je vuistjes als je op de linkermuisknop drukt, een ferme klap deel je met de rechtermuisknop uit.
Toffe, gratis Dead Island-game op komst
Of Dead Island: Epidemic de nieuwe League of Legends wordt, is koffiedik kijken. Techland heeft een dergelijk doel ook niet voor ogen. De ambitie is om een grappige, makkelijk op te pikken moba-game te maken dat zich afspeelt in het inmiddels befaamde Dead Island-universum. Wat dat betreft zijn de Poolse makers goed op weg. Epidemic speelt lekker, ziet er tof en kleurrijk uit en blijft ondanks alle chaos op het scherm een vloeiend geheel. Het is nog even de vraag of de game op de lange termijn leuk blijft, maar op dit moment heeft Epidemic ons met zijn virus te pakken.