Bayonetta 2 Preview - goed gestoord

Preview
vrijdag, 19 september 2014 om 11:40
xgn google image
Het duurde ontzettend lang, maar daar is ze dan eindelijk: Bayonetta in haar tweede avontuur. De sexy heks is terug en wordt wederom gemaakt door Platinum Games. Hoe bevalt haar tweede game tot nu toe?
Platinum Games is de studio achter hack and slasher Bayonetta 2 en dat is veelzeggend. Zij trakteerde ons niet alleen op de eerste Bayonetta, maar ook op snelle ADHD-games als The Wonderful 101 en Vanquish. Hoewel je van te voren weet dat de games een hoge standaard hebben, zijn de spellen van Platinum Games of helemaal je ding of totaal niet.
Het kan dus zijn dat je helemaal niet warmloopt voor de sexy heks in Bayonetta. Hoewel dit nog maar een preview is, is het al overduidelijk dat als je de eerste Bayonetta niks vond, de tweede je ook niet zal bekoren. Bayonetta 2 is in de basis meer van dezelfde, gestoorde actie zoals je in het eerste deel hebt leren kennen.
Het grote verschil is wel de console waarop je de game speelt. Waar Bayonetta oorspronkelijk verscheen op Xbox 360 en PlayStation 3, is Bayonetta 2 juist exclusief voor Wii U. Bij aankoop van het nieuwe spel krijg je de eerste game cadeau, dus dat is een grote plus. Toch blijft het vroege verdict dat het wel je type moet zijn.
Bayonetta 2

Bayonetta 2 op de GamePad

Je leest nog steeds, dus je wil meer weten van hoe Bayonetta 2 speelt. Tot nu toe heel lekker. De indrukwekkende dame komt in gevechten terecht met de meest bizarre en enorme fantasiewezens, die te bevechten zijn met zowel de knoppen als de stylus. Zoals we al schreven in onze recensie van de eerste Bayonetta op Wii U, is die stylusbesturing wel wat simpeler dan die met de knoppen. Je kunt geen verschil maken tussen aanvallen, omdat je alleen op je vijand hoeft te tikken.
Zoals in het eerste deel kun je weer Witch Time opbouwen door net op op het juiste moment weg te springen voor een vijand en dat kan zowel door de knoppen te gebruiken als met je stylus een streep te trekken. Het is leuk om dat randje elke keer op te zoeken, maar wederom is het niet erg nieuw: dit kwam immers ook veelvuldig in het eerste deel aan bod, evenals de superaanvallen die Bayonetta doet waarbij het grove geweld nog net even groffer wordt.
Visueel zijn de aanvallen fantastisch en de gewelddadigheid is voor een groot deel wat deze game zo geweldig maakt. Verder is het begin net zo hectisch als dat van de eerste game. Er wordt een heel verhaal verteld, terwijl jij al meteen in de actie wordt gesmeten. Dat is wel origineel, maar ook onhandig.
Het is frustrerend om als je net met een game begint, ten eerste meteen in het gevecht te worden gegooid en ten tweede het gevoel hebt dat je meteen al alle achtergrondinformatie mist. Je hebt aan het einde van dat eerste stukje Bayonetta 2 geen idee wat de game je verhaalwijs allemaal heeft proberen bij te brengen, omdat je je helemaal hebt geconcentreerd op de slechteriken die verslagen moesten worden.
Bayonetta actie
Gelukkig volgt er een hele lange cutscene, want daar is Platinum Games goed in. We zien een lieflijk kersttafereel in een moderne stad, waarbij Bayonetta op een sneller motor de rust verstoord. Ze ziet eruit alsof ze zo van een catwalk komt en dat is precies hoe Platinum graag over haar denkt: ze is modieus, vandaar haar korte koppie en niet meer die lange lappen haar. Meteen daarna wordt Jeanne geintroduceerd en begint het gevecht met de draak, dat al op diverse gamebeurzen en -events speelbaar is geweest.

Lange cutscenes en veel seks

Ook deze Bayonetta doordrenkt met de suggestie van seks. Het gaat zo ver, dat je soms keihard zit te lachen om de belachelijkheid van dit alles. Sowieso is Bayonetta vaak halfnaakt en datzelfde geldt voor haar vriendin Jeanne. Je komt veel personages tegen uit een eerder avontuur, maar het is natuurlijk een nieuwe game dus de nodige fantasierijke nieuwe personages passeren ook de revue. Onze eerste indruk is goed, maar is dit niet meer van hetzelfde?
Sowieso hebben hack and slashers de neiging om repetitief te zijn en helemaal een tweede deel in zo'n franchise is al heel snel teveel van hetzelfde buttonbashen. Platinum lijkt niet heel erg bezig met het introduceren van verse nieuwe gameplay-elementen of slechteriken in de game, maar hopelijk verrassen ze verder in de game. Bayonetta mag een kort koppie hebben nu, hopelijk heeft de flirterige feeks wel wat meer in haar mars dan we tot nu toe hebben gespeeld.

Populair Nieuws

Laatste Reacties