Destiny: heeft de shooter de hype waargemaakt?

Article
vrijdag, 19 september 2014 om 15:54
xgn google image
Destiny is vandaag 10 dagen uit. De game breekt records hier en daar, en ook leden van de XGN redactie zijn aan de slag geweest met Destiny. Aan deze leden vroegen wij het hot topic of the week: heeft Destiny de hype waargemaakt?

Lars

Heeft Destiny de hype waargemaakt? Hoewel ik die vraag met een 'nee' moet beantwoorden, zet ik hier wel een joekel van een kanttekening bij. De hype was ten eerste zo immens groot, dat het lastig was om aan die torenhoge verwachtingen te voldoen. Toen bleek dat Destiny een stuk kleiner uitviel dan eerst gedacht, was mijn eerste reactie dan ook teleurstelling.
Na een week spelen had ik alle gebieden gezien, terwijl Bungie met uitspraken als "dit is onze grootste game ooit" toch andere verwachtingen had geschept. Een week later speel ik de game echter nog steeds dagelijks. Er is iets dat ongelofelijk verslavend is aan de game, wat waarschijnlijk met het levelen van je personage te maken heeft. Het behalen van het maximale level (20) is namelijk pas het begin.
Daarna ga je op zoek naar loot, die je helpt om verder te levelen. Samen met anderen doorloop je dezelfde Strike-missies keer op keer, maar door de hogere moeilijkheidsgraad is het iedere keer toch weer leuk om te doen. Bovendien heb je op de achtergrond verschillende challenges meelopen die je na afloop ook weer van een flinke lading XP voorzien, handig om die hoge-level wapens te upgraden. Destiny heeft dan ook de hype niet zozeer waargemaakt, omdat het de verkeerde verwachtingen schiep met trailers en nieuwsberichten.
Ik vermaak me namelijk prima met deze game, en de eerste Raid voor level 26 is meer dan genoeg reden om mijn level 22 Hunter nog vier levels te laten stijgen. Bungie is altijd al goed geweest in het onderhouden van haar games na de lancering (Halo 3), dus ik verwacht dan ook dat er nog heel wat tofs naar Destiny komt in de nabije toekomst.
56625 3

Mike

Ik zou liegen als ik zeg dat Destiny aan de hype heeft voldaan. Dit valt naar mijn idee vrij simpel te zeggen, omdat Destiny met name voor zichzelf een grootse hype heeft neergezet. Ik praat hier dan met name over de grootte van Destiny, het aantal plekken dat je kunt bezoeken en het aantal missies dat er is. Voordat de game uitkwam heeft de ontwikkelaar mij het gevoel gegeven dat de wereld een stuk grootser zou zijn en dat is in mijn ogen toch tegengevallen.
Aan de andere kant vind ik het wel goed dat Bungie continue bezig is om gamers bezig te houden, door middel van speciale evenementen. Dit begon bijvoorbeeld met een aparte multiplayermodus en een week later werd de allereerste Raid geopend. Toch een aantal leuke zaken die het enigszins divers houden, naast je standaard multiplayer of Strike playlist.
Hoe dan ook, ik ben nu met name benieuwd naar de uitbreidingen van Destiny. Voor wat voor soort content gaat er geld gevraafd worden en wat voor zaken worden af en toe gratis toegevoegd? Ik denk dat dit een belangrijk vraagstuk is om zo na te gaan of ik over een half jaar nog steeds Destiny erbij pak om te spelen.
56626 3

Laura

Ik heb door De Sims 4 en Disney Infinity 2.0: Marvel Super Heroes nog weinig uren in de game kunnen steken, maar er op Twitch veel van gezien. Ik merk dat mensen in de chats daar enorm negatief zijn over de game, zo van: "Is het zo kleinschalig? Is dit nou een project van zoveel miljoenen?" Daarnaar gekeken, moet de conclusie moet zijn dat het Bungie niet is gelukt om de hype rondom Destiny waar te maken.
Dat gezegd hebbende, was het ook bijna niet te doen om de hype waar te maken. Halo is zo'n legendarische game die zoveel gamersharten heeft gestolen (en gecreërd), dat het volgende nieuwe ding van Bungie wel iets groots moest worden. Groter dan welke game dan ook. Het feit dat Bungie ons in eerste instantie het idee gaf dat het MMO-achtig was, hielp daar ook niet erg bij.
Als ik naar mijn persoonlijke mening over Destiny kijk, dan kan ik zeggen dat Bungie het wel waarmaakt. Het is een geweldige shooter met een heleboel invloeden uit andere games en de rijkheid aan planeten is prachtig. De artstijl is adembenemend en het rondscheuren op die spacey-wagentjes is zeer vermakelijk. Dat is iets wat ik ook in Halo heel erg tof vond om te doen. Mensen vergeten dat dit een project is, geen losse game waarmee de kous nu af is.
Het is ook geen game die gewoon wat simpele DLC'tjes krijgt, maar een visie van Bungie die in een gigaproject over de komenden jaren verder uitgediept gaat worden. Dat is toch iets om heel erg excited van te raken? In mijn ogen heeft Bungie absoluut laten zien dat het bedrijf de kwaliteit in huis heeft om geweldige, grote games te maken, ook al betekent dat in dit geval nog niet World of Warcraft groot in virtuele kilometers, maar wel kwalitatief hoog.
Op internet zijn altijd veel haters te vinden en ik denk dat ik die ook vooral op Twitch veel ben tegengekomen. Ga ik namelijk in mijn omgeving kijken, dan kan ik zeggen dat Destiny de hype wel heeft waargemaakt: alle mensen die de game meteen hadden, spelen hem nog altijd en ik hoor ze eigenlijk niet meer over andere games. Je merkt het ook als jezelf andere games streamt: je hebt lang niet zoveel kijkers, omdat de ene helft Destiny speelt en de andere helft kijkt hoe anderen Destiny spelen.
Zelfs het NOS-journaal heeft aandacht besteed aan de release, dus mijn antwoord is absoluut volmondig: Ja, de hype is waargemaakt. Ik kan niet wachten tot er meer content voor deze game verschijnt en het project verder wordt ontwikkeld, immers weten dan pas echt hoe ver het bereik van de hype echt is.
56627 3

Rick

Laat ik vooraf vaststellen dat ik Destiny wel een erg toffe en leuke game vind; veel missies, erg gaaf om met iemand, of meerdere personen, door het verhaal heen te banjeren en de game heeft diverse vijanden. Toch heeft het niet de hype waargemaakt. Bungie probeert ons iets nieuws voor te schotelen, maar leunt toch wel bijzonder veel op het geliefde Halo. En dat is eigenlijk niet zo raar.
De ‘Super Charge’ aanvallen lijken op de speciale kwaliteiten van Halo: Reach en Halo 4 en Ghost is gewoon een nieuwe soort Cortana. Ook heeft het een beetje last van het GTA-syndroom. Rij van punt A naar punt B, schiet wat slechteriken neer als je daar bent, terwijl jouw Ghost weer wat aan het hacken is of wat dan ook en de missie is voorbij.
Bovendien had ik meer MMO-elementen verwacht. Bungie beloofde ons een gigantische wereld waarop veel te doen was. Maar ‘The Tower’, het centrale punt waar je bijeen komt en een beetje wapens en emblemen koopt om vervolgens verder te gaan, is saai en erg overbodig eigenlijk. Hetzelfde geldt voor de loot; bij MMO’s verwacht je steeds betere loot, maar bij Destiny valt het relatief vaak erg tegen.
56628 3

Ralph

Ik vind het lastig om te zeggen of Destiny voor mij de hype heeft waargemaakt of niet. Aan de ene kant vind ik het jammer dat de planeten minder groot zijn dan ik had verwacht, maar Bungie is ondertussen wel bezig om die planeten te vullen met speciale en tijdelijke evenementen. Aan de andere kant is Destiny wel enorm verslavend en speelt het heerlijk weg.
Zo had ik laatst bijvoorbeeld een vrije dag en was het weer bijna tropisch te noemen, voor Nederlandse begrippen. Het plan was om een uurtje, of heel misschien twee uurtjes, Destiny te spelen en daarna met een mooie Hawaii-zwembroek, een zonnebril, een paar slippers en een veels te kleine handdoek naar het strand te gaan.
Ik heb uiteindelijk heerlijk aan de kust gezeten, met een flinke zon op mijn kop. Maar niet met een zwembroek aan en een zonnebril op. Op Venus had ik namelijk meer aan mijn bepantsering en helm die bestand zijn tegen een flink aantal kogels. Althans, dat zei de verkoper.
En zo gaat het wel vaker de laatste tijd als ik eventjes Destiny ga spelen; ik ben veel langer bezig dan ik van te voren had gepland en ik vermaak mij kostelijk met de game. En als iets belangrijk is bij een game dan is dat het wel: plezier!

Populair Nieuws