Battleborn multiplayer hands-on - Aan de slag met de Incursion modus

Preview
vrijdag, 11 maart 2016 om 10:06
xgn google image
De release van Battleborn komt al aardig in zicht, maar we mochten eerst nog even langskomen bij Gearbox om een gloednieuwe PvP-modus uit te proberen: Incursion. Onze bevindingen lees je in de Battleborn multiplayer hands-on!
Het is ondertussen wel duidelijk dat Battleborn een vreemde mix van genres is. Het is een beetje RPG, een beetje first-person shooter, een beetje MOBA. Oftewel een Hero Shooter zoals ontwikkelaar Gearbox Software het zelf omschrijft. De nieuwe Incursion modus neigt het meeste naar een MOBA toe, tijd om je eens uit te leggen hoe dat precies zit!

De jungle van Incursion

Tijdens de Battleborn multiplayer hands-on speelden we Incursion op de map Overgrowth, een oude Peacekeeper basis op de planeet van de Eldrid. Het is een jungle-achtige omgeving die behoorlijk groot is. Het duurt dan ook wel een paar potjes voordat je de hele map door hebt en alle geheime plekjes en doorgangen kent. Als je het overzicht eenmaal een beetje gevonden hebt, kan het plezier pas echt beginnen.
In de vorige multiplayer hands-on liet onze Calvin al weten dat de Meltdown-modus ook erg op een MOBA lijkt, maar Incursion gaat nog een stapje verder. Elk team heeft twee Sentries in de buurt van zijn basis. Wanneer je die van de tegenstander allebei kapot hebt gemaakt win je. Dat gaat alleen niet zomaar natuurlijk, want de Sentries hebben een enorm groot schild waar je moeilijk doorheen kunt komen.
Hier heb je de Minions voor nodig. De Minions halen het schild namelijk langzamerhand weg waarna jij en je team op de Sentry los kunnen gaan. De tweede Sentry is daarbij nog sterker dan de eerste. Je moet dus zorgen dat jouw Minions levend bij de vijandelijke Sentries aankomen en dat die van de tegenstanders dat niet doen.
Een Battleborn multiplayer potje duurt hooguit dertig minuten en daarna wint het team die het verst is gekomen. Er komt alleen nog een hoop meer bij kijken dan alleen maar de Sentries en Minions. De map mag eruit zien als een jungle, maar in de eerste potjes voelt het ook echt net zo onoverzichtelijk als een jungle. Een kort filmpje voor elke potje legt gelukkig even uit hoe het werkt.

Thralls, shards, turrets, loadouts? Wtf!

We zeiden het al; er komt een hoop meer kijken bij de Incursion modus in de Battleborn multiplayer. Je moet in het begin echt even door de onoverzichtelijke chaos heen. Naast de Sentries en Minions zijn er Thralls, een soort enorm grote, sterke Minions die je eerst zelf moet verslaan voordat ze je team komen helpen. Je hebt in de buurt van je basis een kamp met één Thrall en middenin de map eentje met twee Thralls.
De Thralls kunnen je goed helpen om eens wat dichterbij de Sentry van de tegenstander te komen, maar lang niet alle heroes kunnen de Thralls alleen verslaan. Zeker niet twee Thralls tegelijk. Dit moet je goed met je team coördineren.
Als laatste zijn er de Shards die over de hele map verspreid liggen. De meeste Shards kun je oppakken door er overheen te lopen. Alleen de grotere Shards moet je eerst kapotmaken. Deze Shards heb je nodig om je loadout te kopen of om turrets neer te zetten.
Jouw loadout moet je voor de match al instellen en bestaat uit drie onderdelen die je kunt kopen. Deze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je sneller loopt of sneller je levenspunten terugkrijgt. Er zijn duizenden verschillende gear-onderdelen die je kunt verzamelen dus daar ben je wel even mee bezig.
De turrets die je met Shards kunt kopen, komen in verschillende soorten. De standaard turrets die schade tegen vijanden aanrichten, turrets die je levenspunten teruggeven als je erbij in de buurt staat of een soort van medium Minion (niet zo groot en sterk als een Thrall, maar wel sterker dan en een normale Minion). Al deze onderdelen van Incursion moet je dus zien te regelen met vijf mensen.

Battleborn multiplayer - Chaotisch hoopje teamwork

De Incursion PvP-modus is erg uitdagend, maar speelt heerlijk weg. Een uitgangspunt hierbij is wel dat je een goed team hebt. Je moet op je medespelers kunnen vertrouwen dat zij bepaalde zaken regelen, terwijl jij andere dingen aan het doen bent. Twee mensen die bijvoorbeeld voor de Thralls gaan, twee die de Minions helpen en een iemand die Shards verzameld.
Je werkt apart, toch ook weer samen en ondertussen maak je nog wat tegenstanders dood. Op het moment dat het schild van een Sentry wegvalt, is het wel noodzaak dat zo snel mogelijk het hele team die Sentry probeert dood te maken. Heb je een team dat niet goed samenwerkt, dan kan dit flink tegen gaan vallen. Dit hebben we alleen niet kunnen uitproberen omdat we allemaal bij elkaar zaten en goed konden communiceren.
De balans tussen de heroes moet hier en daar wel gepolijst worden. Sommige heroes, zoals Toby de 'schattige' pinguïn, leken nu een stuk sterker dan andere heroes. Gearbox heeft laten weten nog met het balanceren bezig te zijn dus naar verwachting komt dat wel goed voor de release in mei.
Voor meer informatie over Battleborn of onze ervaringen kun je terecht in de preview van Rox en de preview van Hugo. Battleborn komt uit op 3 mei voor de Xbox One, PlayStation 4 en PC. Voor die tijd moet er nog een open Battleborn multiplayer bèta komen, maar daarover is nog niks bekend.