Stemacteur geflopte game heeft harde kritiek voor de studio

News
donderdag, 26 juni 2025 om 15:52
mindseye
MindsEye heeft de dubieuze de slechts scorende game van 2025 te zijn. Het gaat nu zelfs zo ver dat zelfs de stemacteur van de protagonist kritiek heeft op ontwikkelaar Build a Rocket Boy.
Het gebeurt regelmatig dat wanneer een nieuwe studio wordt opgericht door een veteraan uit de game-industrie, dat sterk benadrukt wordt waar diegene aan heeft meegewerkt. Dat was ook zeker het geval voor MindsEye, het debuut van Build a Rocket Boy. De studio is opgericht door Leslie Benzies, de main producer voor de Grand Theft Auto games tussen GTA 3 en GTA 5.
Tijdens de marketing voor MindsEye werd dan ook vaak GTA in de mond genomen. Maar de game komt op geen enkel vlak in de buurt van die geliefde games. Met een gemiddelde score van 34 op OpenCritic en tegenvallende verkopen is de game een regelrechte flop. En dat komt ook mede door de vele technische problemen waar MindsEye mee kampt, ondanks dat de studio heeft aangekondigd die te fixen in toekomstige patches.
Niet alleen de spelers en critici hebben daar kritiek op, maar ook Alex Hernandez, de stemacteur voor protagonist Jacob Diaz in de game. In gesprek met Check It TV heeft hij flink wat kritiek op de keuzes van Build a Rocket Boy.
Om wat voor reden dan ook, een bedrijf dat besluit om iets uit te brengen dat deze problemen heeft, en het dan ‘post mortem’ wil oplossen. We waren natuurlijk niet de eerste game die dat deed; een berucht voorbeeld is Cyberpunk. Als gamer, als consument, hou ik niet van dat model. Ik denk dat het je reputatie op de lange termijn meer kwaad dan goed doet als je iets uitbrengt dat in een staat van minder dan 100% verkeert en vervolgens 100% van de prijs in rekening brengt.
- Alex Hernandez

Eerlijkheid over technische problemen

Hernandez heeft ook een mogelijke oplossing voor games als MindsEye en andere titels die ondermaats worden uitgebracht. Hij roept ontwikkelaars op om er initieel een gratis bètatest van te maken of minder te vragen dan de hoofdprijs.
Dit model zien we eigenlijk al bij games die als early access worden uitgebracht op platformen als Steam. Die titels zijn vaak een stuk goedkoper te scoren, waarbij spelers een stukje vertrouwen leggen in de ontwikkelaar. Door vervolgens de studio van feedback te voorzien, wordt er gewerkt aan een final release die in de ogen van beide partijen volwaardig is.
2 Reacties