Battleborn multiplayer hands-on - Ontdek de vechtersbaas in jou!

Preview
dinsdag, 27 oktober 2015 om 20:00
xgn google image
XGN was te gast bij Gearbox in Londen voor een voorproefje van de nieuw onthulde PVP modi in Battleborn: Meltdown en Capture. Bevielen de multiplayer de doorgewinterde rotten van XGN? Lees het in de Battleborn multiplayer hands-on!
2K Games komt volgend jaar met een spectaculaire nieuwe shooter genaamd Battleborn. De game wordt ontwikkeld door Gearbox software, makers van Borderlands, en zal elementen van RPG's, MOBA's en shooters bevatten. Wij kregen de kans om in hartje Londen de net aangekondigde PVP modus te spelen. In deze Battleborn hands-on lees je alles over de twee nieuwen modi Meltdown en Capture.

MOBA met geweren

Het eerste wat bij je opkomt bij het spelen van Meltdown is: dit is een MOBA, maar dan anders. In deze modus lopen een aantal door de computer bestuurde minions over twee banen op de kaart. Als ze door de recycle gates van de tegenstanders komen, levert dat jouw team punten op. Het team dat het eerste de 1000 punten haalt, wint.
Dit klinkt in theorie natuurlijk heel simpel, maar niets is minder waar. Elke fan van DOTA 2 of een dergelijke game weet dat het allemaal om de heroes draait die je gebruikt om het doel te behalen. Dit is waar Battleborn het al meteen bij het goede eind heeft; wij konden aan de slag met 15 van de uiteindelijk 25 helden en gelukkig was er geen sprake van knip- en plakwerk.
Elke vechtersbaas was namelijk uniek, met zijn of haar eigen rol in de game. Neem bijvoorbeeld Benedict, een havik met als schietijzer een dikke bazooka, een personage gericht op van een afstand veel schade doen met zijn raketten. Andere personages zoals Isaac zijn meer gericht op het delen van poison schade aan de tegenstanders. We kregen niet de kans om elke held te proberen, maar degene die we onder de knoppen kregen waren allemaal uniek.

Samenwerking

Allemaal leuk en aardig, maar dit was allemaal een tijdje bekend. Nog niet bekend waren we met de Meltdown, een PVP modus die verrassend een stuk prettiger was dan de co-op modus. In de co-op was het nog een beetje ieder voor zich, alles wat beweegt vol knallen of in stukjes hakken. Maar in Meltdown kwamen zowel het teamwork als de unieke personages stukken beter uit de verf.
Dit komt omdat het bij Meltdown meer draait om verdedigen, waardoor de support personages een grotere rol spelen dan in de co-op. In de verhaalmodus kregen we namelijk het gevoel alsof we ieder-voor-zich kogelsponzen aan het neerschieten waren. Zelfs met TeamSpeak aan was er nog niet echt een drang om doelgericht samen te werken.
In Meltdown veranderde dit helemaal. Onze teamgenoten en wij blaften bevelen naar elkaar toe, we schreeuwden om hulp en het enthousiasme liep een stuk hoger op dan in de verhaalmissie. De voor- en nadelen van de personages kwam hier voor ons gevoel een stuk beter naar boven. Met een ongebalanceerd team hapten we dan ook al snel stof.

King of the Hill

De tactische potentie van Battleborn was alleen een stuk minder zichtbaar in Capture, de andere PVP modus. Hier moeten twee teams drie punten op de map beheersen. Hoe langer je deze punten beheert, des te meer punten je krijgt. Vergelijkbaar met King of the Hill dus.
Hier voelde de game veel meer aan als een arenashooter á la Team Fortress dan als een MOBA, wat alles weer helemaal op zijn kop zette. Het laat de veelzijdigheid van de personages zien als ze in dit soort verschillende scenario's gezet kunnen worden. Wel komt het nu weer neer op knallen knallen knallen, met een stuk minder samenwerking dan bij Meltdown.
We hadden nog steeds een intensief potje Battleborn, en het is een verademing vergeleken met de ‘realistische’ shooters als Call of Duty. Onze vraag is alleen op welke van de drie multiplayer modi Battleborn spelers zich het meeste gaan richten. Dit gezien ze alledrie een totaal andere mindset nodig hebben. Ons lijkt Meltdown op de lange termijn interessanter dan Capture, maar dat moet nog bezien worden.

Gear graaien

De skill-tree van elk personage is simpel, met maar twee rijen met boosts waaruit jouw personage kan kiezen. Je hoeft je niet vast te leggen aan één van de twee aangezien de skill-tree elk potje reset en de twee rijen door elkaar gemixt kunnen worden. Dit systeem was al bekend van eerdere previews, maar nu werd ook gear voor het eerst getoond.
Dit is alleen niet de traditionele gear zoals een beter zwaard of sterker pantser. Het zijn een soort kaarten die je een boost zoals een hoger percentage schade of loopsnelheid. Het zijn dus een een vorm van passives, maar om ze te activeren moet je ze in een potje eerst aanschaffen met shards. Een beetje vergelijkbaar met de items uit DOTA 2, alleen kies je deze vóór je een game start.
Een goed idee, maar aan de uitwerking mag Gearbox nog een beetje sleutelen. In onze speelsessie kwamen wij de shards nauwelijks tegen in de map, en veel van onze collega’s wisten nog niet helemaal wat ze er mee aan moesten. De shards lagen vooral in hoekjes waar je normaal gesproken niet komt, ook al zouden ze –in onze ongen- wat makkelijker te vinden moeten zijn.

Battleborn multiplayer hands-on – Verdient de aandacht

Onze sessie met Battleborn was verrassend leuk, maar ook een beetje teleurstellend. Het is duidelijk dat de potentie van de game zit in de multiplayer, niet in de co-op of singleplayer. De game kan mogelijk dé console MOBA worden als Gearbox een gebalanceerd character roster maakt met genoeg variatie. Ook misten wij nog personages die andere spelers buffs kunnen geven.
Kortom, er is werk aan de winkel voor Gearbox. Maar wij hebben vertrouwen in deze originele nieuwe IP. Laat ‘m maar komen. Wij zijn geboren om te vechten.
Battleborn komt op 9 februari 2016 naar de PlayStation 4, Xbox One en PC. Pre-order de game voor een aantal exclusieve gouden skins in de game.

Populair Nieuws