Sommige ontwikkelaars hebben een reputatie die ze vooruit snelt. Als bij het opstarten van een game
Obsidian Entertainment in beeld komt, gaat het hart van menig gamer al sneller kloppen. Gameplay van
Avowed die we mochten zien op
gamescom ziet er ook weer sterk uit.
Er zijn verschillende gradaties waarin de rol die je jezelf aanmeet in een role-playing game (RPG) daadwerkelijk van enige invloed is. In sommige games is het vooral je speelstijl die verandert afhankelijk van je keuzes. Maar Obsidian schotelt je vaak keuzes voor die bepalen wat je van het verhaal ziet, of zelfs veranderen hoe het afloopt.
Bij Avowed is dat niet anders: in elke gesprek heb je een relatief lange lijst aan keuzes die je kunt maken. Een aantal daarvan zal bovendien afhangen van dingen die je al veel eerder hebt besloten. Verschillende dialoogopties die we tijdens een gameplaydemonstratie hebben gezien, waren alleen beschikbaar omdat het personage waarmee gespeeld werd, in de character creator een bepaalde class en achtergrond had gekregen.
Sterker nog, rond het einde van de demonstratie gebeurden er verschillende dingen die bij personages met een andere achtergrond geen optie waren geweest. Hoewel we maar een klein beetje van de game hebben gezien, durven we dus al te zeggen dat weinig spelers Avowed precies hetzelfde zullen beleven.
Goed geölied vechten
Hoewel Obsidian nog niet eens heel lang geleden een
RPG heeft gemaakt zonder combat, is het in de meeste games in het genre gebruikelijk om ook af en toe een robbertje te moeten vechten. Ook daarin zal iedereen een andere stijl hebben, want er zijn veel wapens en skills te ontdekken.
Veel daarvan kun je bovendien laten samenwerken als een goed geöliede machine. Als je speelt als een magic user, kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om spells van je health te laten afsnoepen wanneer je magie op is. Dat kan in een onoplettend moment leiden tot je dood, maar als je tegelijk skills en wapens gebruikt die jou healen wanneer je schade uitdeelt, werkt alles samen op een manier waar je veel profijt van kan hebben.
Wat ook handig kan zijn om goed af te stemmen, is hoe jouw personage zich in combat verhoudt tot je metgezel. Als je speelt als magic user die health gebruikt om aan te vallen, is het handig als je vergezeld wordt door een steviger personage dat de aggro van vijanden naar zich toetrekt, zoals in de demo. Maar als je personage zelf kan incasseren, speel je anders en heb je baat bij een metgezel die een andere rol vervult.
Beginners zijn welkom
Wie Avowed al op de radar had staan, zal misschien weten dat de game zich afspeelt in de wereld van Pillars of Eternity. Maar laat je daar niet door afschrikken als je die games niet kent. Er is rekening gehouden met nieuwkomers en mensen die de lore van de eerdere games niet meer scherp hebben.
Dialoog in de game kun je namelijk teruglezen en wanneer je dat doet, wordt er bij termen die in de dialoog gehighlight zijn extra uitleg in de marges gegeven. Zo ben je er snel achter waar een voor jou onbekend godheid zoal om aanbeden wordt. De feature is niet nieuw in Obsidian-games (Pentiment-spelers die niet zoveel weten van middeleeuwse Benedictijnen herkennen hem vast), maar het is goed om te weten dat ook Avowed je niet in het diepe gooit.
Puik werk van een titaan in het genre?
Het duurt nog even voor we een eindoordeel kunnen geven over Avowed. Vanwege grote drukte in het najaar is de game
onlangs uitgesteld naar 18 februari 2025. Maar dat lijkt een datum te worden waar je naar uit mag kijken. Obsidian doet niet per se iets dat revolutionair voelt, maar van wat we hebben gezien zit de game goed in elkaar en zijn er heel wat avonturen te beleven.