Assassin's Creed Origins combat - Een ware vechtersbaas

Preview
donderdag, 24 augustus 2017 om 14:00
xgn google image
De Assassin's Creed games bestaan uit een enorme berg aan puzzelstukjes die perfect op elkaar moeten aansluiten om de complete ervaring te krijgen. Een groot gedeelte hiervan wordt gevormd door de manier van vechten, dat in het nieuwe deel gevarieerder wordt dan je gewend bent. Hoe de Assassin's Creed Origins combat in elkaar steekt, lees je hier.
Als je alle delen van de franchise op een rijtje zet, is het vechten grotendeels hetzelfde gebleven. Spel na spel worden er wel wat nieuwe animaties en wapens toegevoegd, maar erg schokkende veranderingen hebben zich al een tijdje niet meer voorgedaan. Toch treed Ubisoft met Assassin's Creed Origins een beetje uit de comfort zone door de combat eens op een heel andere manier te verlopen. En wel door middel van de volgende features.

Hulp van bovenaf

Alhoewel Bayek een vechtersbaas is, is het in de nieuwe Assassin’s Creed niet aan te raden om hals over kop een vestiging binnen te stormen. De gevechten zijn complexer dan ooit in termen van moeilijkheidsgraad en diverse acties, maar ook factoren uit de omgeving spelen een grotere rol. Met een beetje handig gebruik van bijvoorbeeld een vuurkorf kan je al een half dozijn aan tegenstanders uitschakelen.
Een hulpmiddel van de bovenste plank is Bayek’s havik. Met dit pientere beest kan je van bovenaf het gebied scouten om te bekijken welke objecten allemaal naar je hand gezet kunnen worden. Bovendien kan de vogel, die je zelf bestuurt, vijanden markeren en hun level weergeven. Op deze manier kan je situaties veel beter inschatten dan mogelijk was in eerdere Assassin’s Creed games.
Naast een verkennende functie heeft de roofvogel nog een andere vaardigheid. Het wezen kan vijanden lastigvallen en daarmee bezighouden. Schildwachten raken hierdoor afgeleid, waardoor Bayek zonder problemen naar binnen weet te dringen. Als die eerste stap volbracht is, is het tijd voor de volgende actie.

Luid het alarm!

Of je vanuit de schaduwen je vijanden omlegt of juist als rambo erop af stormt, is helemaal aan de speler. Waar je rekening mee moet houden is dat de alarmbellen terug zijn, waardoor vijanden hun strijdmakkers bijeen kunnen roepen. Dit keer zijn de bellen vervangen voor vuurkorfen, die aangestoken worden om de aandacht op te eisen. Ook deze zijn te saboteren, maar wel met een kleine twist.
Een gedwarsboomde vuurkorf verandert in een levensgevaarlijke valstrik. Wanneer een vijand deze probeert aan te steken, ontploft de hele boel. Niet alleen schakel je hiermee opponenten uit, maar het verspreidende vuur kan ook de omgeving doen vlam vatten. Met een beetje behendigheid kan je hier zelfs je pijlen mee in de fik zetten!

Verzamelwoede

De Assassin’s Creed Origins combat kent meer wapenmogelijkheden dan je ooit gezien hebt. Het afschieten van brandende projectielen is slechts het topje van de ijsberg. De game stelt je in staat om een grote hoeveelheid verschillende wapens te verzamelen en met je mee te zeulen. De steek-, slag- en schietmiddelen zijn niet alleen onderverdeeld in verschillende categorieën, maar kennen eveneens diverse gradaties aan zeldzaamheid.
Bogen voor korte en lange afstand, knuppels, dual swords, tweehandige zwaarden en offensieve schilden. Je kan het zo gek niet bedenken of Bayek kan ermee overweg. Sommige van deze strijdtuigen zijn vrij standaard en krijg je als het ware gratis bij een pakje boter.
Aan de andere kant heb je ongelofelijk zeldzame wapens die additionele bonussen als meer schade of betere verdediging met zich mee dragen. Op elk willekeurig moment, zelfs tijdens gevechten, kan je gemakkelijk je uitrusting aanpassen om de bovenhand te krijgen.

Meer dan de basis

Een juiste uitrusting betekent nog niet gelijk een verzekerde overwinning. De Assassin’s Creed Origins combat is ongelofelijk dynamisch, wat inhoudt dat je veel meer zelf moet doen. Het ontwijken vereist precisiewerk, waarbij elke vijand een andere set aan aanvallen heeft. Hierdoor moet je scherp blijven want de belagers zijn minder voorspelbaar.
Niet alleen het ontwijken heeft meer diepgang gekregen, want ook je aanvallen en bijbehorende besturing is aangepast. Bayek kan als een bezetene combo’s aan elkaar rijgen door af te wisselen tussen sterke en zwakke aanvallen. Hoe deze slagen op vijanden inwerken is veel beter in beeld gebracht door middel van zeer strakke animaties en realistische reacties. Bovendien is er een soort van super aanval uit te voeren die in te zetten is nadat een speciale meter zich gevuld heeft.
Al het eerder genoemde is nog niet alles wat de Assassin’s Creed Origins combat in huis heeft. Voor het eerst in een Assassin's Creed game kan je een schild gebruiken. De primaire bedoeling, het tegenhouden van vijandelijke slagen, werkt behoorlijk effectief en zal je meerdere malen redden. Dit is niet de enige reden om zo’n plank mee te dragen, want met een goed getimede parry kan je beginnen aan de tegenaanval.
Ongetwijfeld heeft de Assassin’s Creed Origins combat nog veel meer features, maar daar zal je nog even op moeten wachten. Gelukkig niet zolang meer, want deze game sluipt 27 oktober je Xbox One, PS4 of PC binnen. Meer weten? Lees dan ook onze eerdere hands-on met de game.