Crackdown 3 features - Sla alles kort en klein

Preview
donderdag, 24 augustus 2017 om 15:00
xgn google image
Chaos, als we in één woord de Crackdown serie moeten omschrijven dan is het dat. Het nieuwste deel lijkt daar nog veel meer zijn best voor te doen. Op gamescom 2017 konden we nieuwe toffe Crackdown 3 features checken, die lichten we hier voor je uit!
Crackdown 3 draait om knokken. En in de gameplaysessie die we op gamescom 2017 te zien kregen leek de game dat ook meer dan duidelijk te maken. Hoewel je rustig start op een gebouw waar je even van het uitzicht over de grote stad kunt genieten, vliegen de kogels je vervolgens al snel om de oren.
Maar gelukkig zit jij ook niet in de slappe was als het op kogels aankomt en het wordt daarom een gelijke strijd. Of misschien ook niet. De tegenstander heeft je namelijk niet zo makkelijk op de korrel als jij hen dus dat betekent dat je ze ook eenvoudig stuk voor stuk een kopje kleiner weet te maken. Daarnaast kun je sproeien wat je wilt, de hoeveelheid kogels is zoals gezegd niet de kleinste.
Tijdens onze speelsessie vielen deze Crackdown 3 features ons op. Op die manier ben jij helemaal voorbereid wanneer de game in 2018 voor Xbox One en PC uitkomt.

5. Alles moet kapot

Zoals gezegd kan en moet eigenlijk alles stuk in Crackdown 3 en dat zal je weten ook. Wanneer de game begint met het uitspuwen van vijanden die jou het leven zuur moeten maken zal je niet letten op een gaatje in de muur meer of minder. Op een gaatje meer of minder in de vijand hoef je overigens ook niet te letten.
Wat opviel tijdens het spelen was het enorme schild dat je als speler lijkt te hebben. We moesten behoorlijk wat kogels verteren en dat deed ons personage vrijwel moeiteloos. Als er even een hectische situatie ontstond door een omsingeling was het eenvoudigweg je door de vijanden heen beuken, ervoor zorgen dat je hogerop kwam, je schild laten opladen en weer terug de strijd in. Nu kunnen we ons voorstellen dat het gebied waar we ons in begaven niet direct de meeste uitdaging moest bieden, maar het was wel opvallend.
Naast de vijanden en de gebouwen waar je de kogels doorheen jaagt, bestaan er ook nog de auto’s waar je jezelf doorheen kunt werken. Heeft de vijand een wegblokkade opgesteld? Dan blaas je er toch eenvoudigweg doorheen met een paar granaten. Deze totale chaos was een van de Crackdown 3 features die ons deed denken aan de gameplay van bijvoorbeeld een Saints Row.

4. Gebruik alles als wapen

Net zoals je alles kapot kunt maken, kun je in de game ook vrijwel alles als een wapen gebruiken. En met alles bedoelen we eigenlijk ook echt alles. Wanneer je een vijand een paar gram zwaarder hebt gemaakt met wat van je hete metaal kun je deze optillen om hem naar een van je andere vijanden te gooien. Naast het feit dat je munitie bespaart met deze manier van strijden heeft het ook iets bevredigends om je vijand als een letterlijk dood gewicht te werpen.
Uiteraard zijn er ook minder lugubere wapens die je kunt gebruiken. Daarbij moet je natuurlijk denken aan geweren, pistolen en granaten. Maar je kunt met je personage ook een aardig robbertje vechten.
De vijand lijkt niet te weten wat hem overkomt wanneer deze jou probeert te doden maar vervolgens jou op zich af ziet komen. Dat is overigens vaak ook het laatste wat jouw vijand op deze aarde zal zien, want een klap van een van jouw vuisten is niet als een fijne Thaise massage.
Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. We zullen het later in deze Crackdown 3 features nog iets uitgebreider hebben over het overige wapentuig dat je kunt gebruiken. In dit geval zul je veel plezier hebben met de vele spullen die je kunt oprapen en naar de vijanden gooien!

3. Futuristische stad

Misschien een open deur in Crackdown 3, maar de futuristische vibe die over de stad zweeft heeft toch echt wel iets tofs. Buiten de voertuigen die je tegenkomt en jouw eigen personage om heb je ook nog de gebouwen die eruit zien alsof ze rechtstreeks uit een sci-fi film komen.
Door de vormgeving van de stad waar we tijdens de gameplaysessie doorheen banjerden voelden we ons bijna schuldig toen we er wat sloopwerk deden. Het vakkundig uit elkaar trekken van de stad geeft je dus een behoorlijk gemengd gevoel. Want aan de andere kant is slopen gewoon erg leuk natuurlijk.
Hoewel de voorgaande Crackdown delen al afspeelden in een dystopische en futuristische stad is het in Crackdown 3 nog iets duidelijker dat je niet in een hedendaagse stad rondloopt. Genoeg reden om af en toe van het uitzicht te genieten. Gelukkig kent de metropool genoeg hoge gebouwen om bovenop te klimmen en eens even de skyline in je op te nemen.
Helaas is dat genieten er niet al te lang bij. Zoals we al eerder aangaven in deze Crackdown 3 features wordt je al snel weer gevonden door een groep vijanden die je aandacht nodig hebben. Wie ben jij dan om ze die aandacht te ontzeggen? Precies, een beetje sociaal persoon daalt dan van het dak af om ze even op te zoeken.

2. Toffe voertuigen

Hoewel het eigenlijk niet nodig is aangezien je jezelf in Crackdown 3 prima te voet kunt voortbewegen, wilden we het tussen deze Crackdown 3 features ook nog even hebben over de voertuigen die je kunt besturen. Wat ons tijdens de gameplaysessie op gamescom 2017 opviel was dat je elk voertuig kunt confisqueren. De ene autobezitter laat dat wat gewilliger toe dan de ander, maar elke auto is voor jouw eigen doeleinden te gebruiken.
Wat die doeleinden dan ook mogen zijn. Het kan natuurlijk ook zijn dat je het gewoon grappig vind om een grote gespierde gast in zo’n klein autootje te zien stappen. Om deze vervolgens nog op een krakkemikkige manier te besturen ook. Net als de stad heeft elke auto wel een behoorlijk futuristische uitstraling die er goed bij past.
Zoals gezegd is het niet nodig om een voertuig te gebruiken, maar het kan dus wel wanneer je dat zou willen. Je kunt het te voet prima af, en wil je een stukje door de stad afsnijden dan klim je eenvoudigweg op het dak, om daarna van gebouw naar gebouw te springen.
Mocht je dan een erg lastige afstand af willen leggen dan is daar altijd nog je Jetpack die je kunt gebruiken. Deze geeft je een eenmalige korte boost in de lucht zodat je niet per ongeluk ter aarde stort. Niet dat je dat veel gevaar oplevert, maar je wilt er natuurlijk wel goed uitzien als je van dak naar dak springt.
Als je het vervolgens zat bent om over de daken te lopen en je ziet wat vijanden, dan spring je naar beneden en doe je een ground pound. Buiten het feit dat je er behoorlijk wat vijanden mee uit de weg ruimt, ziet het er ook nog erg tof uit om op deze manier van grote hoogte te landen.

1. Enorm wapentuig

Eigenlijk hebben we het er in deze Crackdown 3 features al over gehad. Maar buiten de creatievere wapens die je kunt gebruiken, is er ook een arsenaal aan toffe schietijzers om te gebruiken. Zo gebruikten we tijdens de sessie op gamescom een machinegeweer met een enorme capaciteit voor kogels. Wanneer je deze leeg jaagt op je vijanden zal je jezelf een soort John Rambo wanen die zich met zijn m50 machinegeweer door zijn tegenstanders werkt.
Daarnaast maakten de vijand ook gebruik van een snelvurend pistool. Nadat we de jaloezie op diezelfde vijand hadden laten botvieren, konden we ook gebruikmaken van dat pistool en het tegen zijn eigenaren keren. Het is in elk geval goed om te weten dat je de wapens van de vijand ook tegen hen kunt gebruiken, of eigenlijk überhaupt kunt gebruiken natuurlijk. Zoals eerder gezegd kun je ook altijd nog de vijand zelf als wapen gebruiken (ja, het maakte indruk).
Tegen het einde van onze sessie raapten we per ongeluk een nieuw, en ook zeer groot, wapen op. En jongens, wat een goed ongeluk was dat zeg. Dat wapen bleek namelijk een snelvurende granaatwerper te zijn en toen bleek de chaos compleet. Vergetende dat er ook nog onschuldige burgers over straat liepen begonnen we aan onze massa executie van de vijanden.
De explosies waren vervolgens niet van de lucht en de vijanden vlogen van hot naar her. Hoewel ze een strijd bleven leveren was de weegschaal meer dan in ons voordeel overladen. De ene na de andere granaat ging de kant op van de vijanden en het leek een soort ballet door de lucht heen.
Je leest het, Crackdown 3 is niet van de hyperrealistische actie. Overigens is daar helemaal niets mis mee, je weet nu in elk geval meer van de game die in 2018 naar je Xbox One zal komen. Totale vernietiging is nog maar even weg.

Populair Nieuws