Army of Two The Devil's Cartel Preview

Preview
donderdag, 23 augustus 2012 om 18:00
xgn google image
De Army of Two-reeks keert terug. Oorspronkelijk zou het een co-op game voor vier man worden, maar dat plan is aan de kant gezet. Waarom, dat weten we niet. Maar de naam hoeft nu in ieder geval niet veranderd te worden. Tijdens de Gamescom gingen we aan de slag met het nieuwe avontuur, met een tweetal, maar wel een nieuwe.
Tijdens de speelsessie van Army of Two: The Devil’s Cartel was enkel de co-op missie speelbaar die jullie wellicht al tijdens de persconferentie van EA hebben gezien. Een en al spektakel zag je, wat niet vreemd is aangezien de ontwikkelaar van deze game dit keer Visceral Games (bekend van Dead Space) is. Volgens het bedrijf mogen we dan ook in tegenstelling tot de voorgaande delen veel meer chaos verwachten.
Meer actie
Om gelijk met de deur in huis te vallen; Tyson Rios en Elliot Salem, de hoofdpersonen uit de eerste twee delen, zijn niet meer aanwezig in het spel. Ze twee worden tot nu toe vervangen door Alpha en Bravo, twee typische namen voor in het leger. De verwachting is dat deze namen nog veranderd zullen worden, aangezien al gelijk opviel dat een bond tussen beide personages erg belangrijk is. Maar goed, dat komt later nog wel. Tijdens de speelsessie werd namelijk niet bekend wat precies het doel of verhaal van Army of Two: The Devil’s Cartel is.
Enkel wat de gameplay is. En dat is duidelijk na een half uur durende sessie. Men kon dus aan de slag met het level van de presentatie, en dat voelt toch heel wat anders aan dan als je het enkel ziet. Klinkt hartstikke logisch, maar pas bij het spelen kwamen we erachter dat deel drie heel anders dan de voorgaande delen zal worden. Het is inderdaad chaotischer, en ook ruwer. Actie zit er volop in en van de voor-geprogrammeerde spectaculaire gebeurtenissen is Visceral Games ook niet vies.
Veel meer actie dus. En dat is helemaal niet verkeerd. Het geeft Army of Two een beetje meer leven, iets wat de voorgaande delen misten. Je voelt het ook. Constant zit je in die chaos, constant ben je aan het nadenken hoe je vooruit moet gaan en tegelijkertijd op jezelf en je partner moet passen. Het idee van Army of Two lijkt dus in The Devil’s Cartel eindelijk goed uitgewerkt te worden.
Overkill
Dat komt dus door het feit dat het tactische aspect minder belangrijk is geworden en dat plezier voorop staat. Visceral Games laat dat letterlijk zien met de mogelijkheid om een Overkill te doen. Juist, een Overkill. Vergeet even dat realistische gedoe, laat het spektakel maar binnenkomen. Dat doet de ontwikkelaar in Army of Two: The Devil’s Cartel. Overkill houdt in dat je, indien je balkje helemaal is opgevuld, tijdelijk oneindige munitie en levens krijgt. En dan komen de kogels ook nog eens harder aan. Kijk, dat willen we zien. Het is ook nog eens geweldig om te zien; wat is er mooier dan om als Rambo door ’t leven te gaan voor een minuutje? Exact. Lekker lopen en alles vernielen. Alles kapotmaken. Heerlijk.
Frostbite 2
Alles vernielen en kapotmaken, inderdaad. Mede dankzij de Frostbite 2 engine (bekend van Battlefield) is het mogelijk om bijna alles om je heen te vernielen. Zoals we al weten is het effect van de Frostbite 2 engine verbazingwekkend. Ook in Army of Two: The Devil’s Cartel is alles prachtig vormgegeven en wordt alles heerlijk realistisch vernield. Het is nog zozeer de vraag hoe dat in andere levels in elkaar zit, maar tot nu toe ziet het er hoopvol uit.
Toppertje in wording?
Wie weet wordt Army of Two: The Devil’s Cartel de Army of Two waar we al zo lang op moeten wachten. Een topper, inderdaad. Het spel maakt een bijzonder fijne, frisse indruk tijdens het eerste half uur spelen. De Overkill-mogelijkheid is een goudmijn; het maakt het spelen van Army of Two zó veel leuker. Maar goed, het gevaar bestaat dat de ontwikkelaar hier te veel op leunt. Zolang Visceral Games er maar voor zorgt dat het deze stijgende lijn kan doortrekken, en ons een prima verhaal aflevert, kan het echter een toppertje worden.

Populair Nieuws