Alien Isolation Preview - Zenuwen lopen hoog op

Preview
zaterdag, 28 juni 2014 om 9:00
xgn google image
De afgelopen jaren hebben meerdere Alien games de revue gepasseerd, waarvan Aliens: Colonial Marines zelfs een vervelende nasmaak heeft achtergelaten. Ontwikkelaar The Creative Assembly doet nu iets geheel anders met Alien: Isolation. Een survival horror game in de stijl van de eerste Alien film die je hart sneller laat kloppen.
In Alien: Isolation neem je de rol over van Amanda Ripley, die op zoek gaat naar haar moeder Ellen Ripley op het ruimtestation Sevastopol. Het verhaal speelt zich vijftien jaar na de eerste Alien film af, waar Ellen Ripley de hoofdrol in speelde. De stijl en sfeer van Alien: Isolation heeft dan veel weg van deze eerste film van Ridley Scott, in vergelijking tot de meer actie georiënteerde films van James Cameron die in de latere jaren volgden.
Dood

Een stap terug in het verleden

Alien: Isolation speelt zich af in het jaar 2137, maar de technologie vertoont meer vergelijkingen met de jaren zeventig of tachtig. Niet zo raar, want de eerste Alien film komt uit 1979 en deze film heeft echt als inspiratie gediend voor The Creative Assembly. Zo hebben alle apparaten op het ruimtestation een beetje een 8-bit, dan wel floppydisk gevoel. Daarbij heeft het beeld ook een soort layer gekregen, waardoor dat ouderwetse gevoel echt goed wordt overgebracht.
In tegenstelling tot eerdere games is de hoofdpersoon nu geen goed getrainde marinier met dikke wapens om de buitenaardse vijand te verslaan. In tegendeel, Amanda heeft nauwelijks wat op zak. Belangrijkste voorwerp dat zij heeft, is overigens de Tracker.
Op dit apparaat kun je zien waar de Alien rondloopt door middel van een blinkende stip en het zenuwslopende geluid dat erbij hoort. Verder wordt op de Tracker aangegeven welke kant je moet oplopen, om zo je doel te bereiken.
Tracker

Voorwerpen verzamelen om je te helpen

Op de E3 gingen wij zelf aan de slag met een zogenaamde challenge room, die je vrijspeelt na het uitspelen van het verhaal in Alien: Isolation. De moeilijkheidsgraad stond wat aan de hoge kant, maar dat moest volgens de ontwikkelaar een idee geven van wat je kunt verwachten in het verhaal. Met deze kennis gingen wij op pad, om vervolgens meerdere keren gedood te worden. Zodra de Alien je ziet ben je eigenlijk de lul, maar daar moet toch een oplossing voor zijn?
Deze oplossing vind je aan het begin van de challenge room, waar je nog een aantal voorwerpen kunt oppakken die je kunnen helpen om deze gruwelijke uitdaging te verslaan. In deze kamer liggen onder andere een vlammenwerper, flare en wat rotzooi. Die rotzooi kun je overigens met elkaar combineren om er iets nuttigs van te maken, maar dit kwam niet ter sprake in de challenge room.

Leid de alien af met licht en geluid

Hoe dan ook, de vlammenwerper is je laatste vorm van verdediging tegen de alien. Mocht de alien je gezien hebben, dan kun je hem met de vlammenwerper wegjagen. De brandstof van de vlammenwerper raakt alleen wel snel op, dus gebruik het met mate. De flare is daarentegen handig in het afleiden van de alien. Zo gaat de alien af op het licht, waardoor jij snel weg kunt glippen.
Een andere manier om aandacht te trekken is door het aanzetten van een radio. De alien is heel erg gevoelig voor geluid, en bij het horen van het minste of geringste gaat de alien op onderzoek uit. Daarom is het van groot belang om zelf zo stilletjes mogelijk te bewegen door het ruimtestation, in de hoop dat de alien je niet hoort.
Vlammenwerper

Even de adem inhouden

Bij het spelen van Alien: Isolation is de alien ook daadwerkelijk eng. Het geluid is hierin een belangrijke factor, zeker als je de game met een koptelefoon speelt, zoals wij deden op de E3. In de game zelf kun je namelijk naar links of rechts leunen om zo langs een voorwerp of muur te kijken. Zie je op dat moment de alien langslopen, dan krijg je zo’n klassiek schrikgeluid in je oren plus het zwaarder ademen van Amanda.
Dit zware ademen is al helemaal erg als je een echte verstopplek vindt. Zo kan Amanda zich verstoppen onder een bureau of nog beter in een kastje met daadwerkelijke deuren. Zit je eenmaal in het kastje dan heb je de kans dat de alien even komt kijken, terwijl jij door de gleuven hem ziet aankomen. Op dat moment moet je door middel van specifieke controls naar achteren bewegen in het kastje en ophouden met ademen. Waarheid getrouwen, Amanda is niet de enige die op dat moment haar adem inhoudt.

Een verrassingsaanval uit het plafond

In de challenge room die wij speelden van Alien: Isolation was de alien zelf vrij rustig aan het rondlopen. Nou hebben wij de uitdaging meerdere keren gespeeld, omdat wij zo vaak doodgingen, maar de AI van de alien doet iedere keer wat anders.
Ondanks zijn rustige overkomen als hij door de gangen loopt. Het vervelendste moment is overigens wanneer de alien de luchtschachten ingaat. Hierdoor kun je de alien moeilijker in de gaten houden, waardoor wij één keer met heel veel schrik werden verrast door een aanval uit het plafond.
Het doel van onze speelsessie was het bereiken van een lift om zo te ontsnappen aan de alien. Na een lange tijd van sluipen, onderduiken en een goed gehalte van angstzweet kwamen wij aan bij de lift. Toen bleek ineens dat wij eerst een generator moesten opstarten, voordat de lift ging werken.
Denk je dus net veilig te zijn, moet je weer op pad gaan en de alien trotseren. Wij wisten uiteindelijk de generator te bereiken, aan te zetten en uiteindelijk met de lift te ontsnappen. Gelukkig maar, want de zenuwen liepen toch hoog op.
Alien

Alien: Isolation doet de eerste Alien film tot leven komen

Alien: Isolation keert terug naar de sfeer en stijl van de eerste Alien film. Niet langer dikke actie met getrainde soldaten, maar een survival horror game waar je er helemaal alleen voor staat. The Creative Assembly weet heel goed de spanning vast te houden door een hele slimme AI in de vorm van de alien neer te zetten. Wij wensen daarom iedereen veel succes in het ontlopen van de alien vanaf 7 oktober. Je hebt het hard nodig!

Populair Nieuws