Lange tijd kon
Ziggo Sport profiteren van de groeiende populariteit van de
Formule 1 in Nederland. Maar nu de zender de
F1-uitzendrechten is kwijtgeraakt aan
Viaplay, voelt Ziggo hard het verlies van de sport.
Toen
Max Verstappen als 17-jarige begon in de Formule 1, besloot
Ziggo Sport om de koningsklasse van de motorsport live uit te zenden in Nederland. Dat was een briljante zet, want de populariteit van F1 explodeerde als een bom in ons land, helemaal nadat Verstappen zijn eerste race voor Red Bull Racing won in 2016.
De laatste F1-race die Ziggo Sport mocht uitzenden, de bloedstollende finale in Abu Dhabi in 2021, trok een recordaantal kijkers van 2,5 miljoen Nederlanders. Sindsdien zijn de
kijkcijfers logischerwijs alleen flink gedaald, aangezien de zender niet langer de Grands Prix live kan uitzenden. Dat betekent alleen niet dat Ziggo de sport links heeft laten liggen. Zo zijn er op Ziggo Sport nog voor- en nabeschouwingen te zien, is er na de race een uitgebreide samenvatting en wordt elke vrijdagavond Race Café uitgezonden.
Uit cijfers van
Stichting KijkOnderzoek blijkt alleen dat de cijfers niet in de buurt komen van voorgaande jaren. De nabeschouwing van de Grand Prix van Saoedi-Arabië trok 114.000 kijkers. De nabeschouwing en samenvatting van de
NOS, dat een stuk later begon, behaalde ondertussen 926.000 kijkers. Ook Race Café is geen kijkcijferkanon. Het programma van Rob Kamphues trok afgelopen vrijdag niet meer dan 90.000 kijkers.
Klachten op Viaplay
Hoeveel meer kijkers Viaplay behaald ten opzichte van Ziggo Sport, dat valt niet te zeggen. De streamingdienst maakt de kijkcijfers namelijk niet bekend. Wel blijkt uit onderzoek dat in het eerste jaar van Viaplay
het aantal kijkers was gedaald, op basis van het aantal abonnees.
Ook zijn er nog steeds veel klachten op Viaplay. Zo is niet iedereen blij met de nieuwe commentatoren en zijn er ook nog steeds technische problemen. Al is dat laatste volgens Viaplay
sterk afgenomen. De streamingdienst haalde ook veel woede op haar hals, toen het
te vroeg jaarabonnementen van klanten afsloot, vlak voor de start van het nieuwe seizoen.