YouTube komt met zeer vervelende nieuwe verandering

News
vrijdag, 19 mei 2023 om 13:00
youtube g55b3b465b 1280f1655562516
YouTube heeft een nieuwe verandering aangekondigd die bij veel gebruikers in het verkeerde keelgat zal schieten. Het platform wil namelijk lange advertenties gaan introduceren die je niet kan skippen.
Steeds meer mensen zeggen vandaag de dag vaarwel tegen lineaire televisie, om helemaal over te gaan op streamen. Op die manier kan je immers zelf bepalen wat je wil kijken en je hebt bovendien ook geen last meer van vervelende advertentieblokken middenin programma’s. Er is bijna niks vervelender dan een reclameblok van zeven minuten net wanneer een film spannend begint te worden.
YouTube heeft die boodschap blijkbaar alleen gemist. Het videoplatform heeft namelijk een nieuwe verandering aangekondigd tijdens YouTube Brandcast, zo meldt Variety. Video’s die je afspeelt via YouTube op televisie - via de Chromecast of een native app - moeten voortaan advertenties van 30 seconden tonen die je niet kan skippen. Precies zoals reclameblokken.
De reden voor de verandering is dat volgens het bedrijf steeds meer kijkers overstappen op YouTube kijken op het grote scherm. Met name jonge kijkers. Zo heeft YouTube meer dan 150 miljoen unieke kijkers in de Verenigde Staten in december 2022 gehad. Daarmee zou het de best bekeken streamingdienst zijn.

YouTube maakt zich niet geliefd

De verandering zal niet met open armen worden ontvangen door het publiek. Daar komt ook nog eens bij kijken dat YouTube recent een andere test is gestart die ook niet geliefd is. Sommige gebruikers wordt nu namelijk de toegang geblokkeerd tot het videoplatform als ze een adblocker gebruiken. Pas als ze hun adblocker uitzetten - en dus verplicht advertenties moeten bekijken - of zich abonneren op YouTube Premium kunnen ze weer van de video’s genieten.