Sinds deze week kunnen Xbox Series X/S- en PC-spelers met
Starfield aan de slag, maar niet PS5-spelers. Volgens
Todd Howard heeft de Xbox-exclusiviteit uiteindelijk gezorgd voor een beter product.
Toen
Bethesda en Zenimax werden overgenomen door
Microsoft, was er meteen één grote vraag voor PlayStation-eigenaren: gaan de geliefde Bethesda RPG’s nog wel verschijnen op de consoles van Sony? Daar kwam al snel antwoord op, want niet veel later werd aangekondigd dat
Starfield alleen op de Xbox Series X/S en PC zou verschijnen.
Dat is een grote aderlating voor PS5-spelers, aangezien voorgaande Bethesda games als
Skyrim en
Fallout 4 door spelers honderden, zo niet duizenden uren zijn gespeeld. Volgens Todd Howard heeft de Xbox-exclusiviteit alleen wel voor een voordeel gezorgd, zo claimt hij in een interview met de
BBC.
“Als je iets exclusiefs maakt, kun je je des te meer concentreren. Je weet dat dit de hardware of het ding is waar mensen op spelen, dus de mogelijkheid om je daarop te richten levert altijd een beter product op.”
Meer spelers dan ooit
Howard vindt het enigszins jammer dat Starfield niet verschijnt op de PlayStation 5. De game director wil namelijk dat zoveel mogelijk spelers de nieuwe RPG kunnen spelen. Anderzijds biedt de samenwerking met Xbox een goede manier om spelers aan Starfield te introduceren, zegt Howard.
Alle abonnees van Game Pass kunnen de game daardoor namelijk meteen op dag één spelen, zonder de volle pond te betalen voor Starfield. Zelfs zonder de PS5 is volgens Howard de verwachting dat Starfield meer spelers heeft bij lancering dan alle andere voorgaande games van Bethesda.