Voormalig PlayStation-baas: “Exclusives zijn probleem voor games”

News
maandag, 11 maart 2024 om 12:30
playstation 5f1603819462
Exclusives kunnen flink helpen om een console te verkopen. Maar misschien is het hele idee van exclusiviteit juist een probleem voor de game-industrie. Dat is in ieder geval de mening van voormalig PlayStation-baas Shawn Layden.
De game-industrie loopt de laatste tijd tegen de nodige problemen aan. De financiële resultaten van veel uitgevers vallen tegen, met veel ontslagen en gecancelde games als gevolg. Volgens voormalig PlayStation-baas Shawn Layden zijn exclusives een grote reden waarom bepaalde games zo weinig opleveren (via GamesBeat).
Layden noemt exclusiviteit de Achilleshiel van games die meer dan 200 miljoen dollar kosten om te maken. Helemaal live-service games zijn als exclusives moeilijk terug te verdienen. Een ander platform is dan een goede manier om “de trechter te verbreden en meer mensen binnen te halen”, meent Layden.
Veel mensen die een free-to-play titel spelen, geven nooit geld uit aan die game. Het aantal mensen dat wel overtuigd kan worden om uit te geven aan microtransactions kan alleen maar groter worden als een game op een ander platform uitkomt. Layden noemt Helldivers 2 als een goed voorbeeld. Die game is weliswaar niet free-to-play, maar dat hij meteen op PC is verschenen heeft goed uitgepakt voor Sony.
helldivers 2f1707487642

Ook single-player games verdienen minder als exclusives

Voor single-player games is het volgens Layden minder problematisch als ze exclusives zijn, maar ook daar is er meer te halen als een game multiplatform is. Het totaal aantal verkochte consoles van alle fabrikanten samen is volgens Layden nooit meer dan 250 miljoen, dus een budget van bijvoorbeeld 250 miljoen dollar terugverdienen op één console is niet makkelijk voor exclusives, die maar op één van die consoles te spelen zijn.
Bovendien trekken console-fabrikanten te weinig nieuwe spelers aan. Dat de winst in de pandemie zoveel hoger was, was volgens Layden niet omdat er meer mensen aan het gamen waren, maar omdat dezelfde mensen als altijd meer uitgaven. Alleen door andere games te maken kan het aantal mensen dat op console speelt groeien: de mensen die nu geen Call of Duty of GTA spelen, gaan dat niet ineens wel doen.

Populair Nieuws